torsdag 13 december 2007

Lucia !

Jag kan tänka mig att det är många föräldrar som har stått och strukit Lusse linnet ,så även jag...dottern ska lussa hela dagen idag .

Det här lilla fina Lucia linnet hade mina flickor då dom var små , nu har jag det som dekortion hela juletiden...det hänger framme....

Lucia kommer och lussar i hela Sverige idag..en fin tradition !
Hon är på dagis där det ofta är flera små söta...,skolor och på andra ställen ,hoppas att alla får se henne . Klockan tolv kommer hon till Galleria Kalix med hela sitt långa vackra tåg , då kommer man nog att fyllas av Jul känslor !
Kram Anette

33 kommentarer:

Handplockat sa...

ååh kul
min dotter lussar nu snart (visar henne som "pepparkaka" idag i min blogg)

nu ska det fixas med håret först

pirr jag har beställt mitt första odd molly plagg längtar...

ha en bra lussedag

Karna sa...

Så skjønn lucia kjole, klart den får henge til pynt....lykke til med feiringen!

God lucia dag!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja här blev det lite panik i går , när linnet skulle fram.... som bortblåst . Jag fick lov att sy om en av mina gamla blusar, hmm. Så min Lilla var en av det spetsigaste i luciatåget idag :-)
Men fint var det med erat linne som dekoration och annorlunda . Ha en fin luciadag !!
Kram/Lotta

Linneagården sa...

Santka lucia....jag tassar runt lite & önskar dig en fin dag.
Det låter fint att låta det "lilla" lucialinnet hänga framme, bra idé.
Njut nu av alla skön-sjungande lucior idag. Kram från mig /madelene

Jennys Vita Villervalla sa...

Härliga bilder!
Önskar dig en mysig luciadag!
Kram
Jenny

♥ Pia... sa...

Hej och morn på dej ...har du inte varit uppe och lussat själv:)...det orkade inte jag..men det kommer förmodligen en liten stjärngosse eller om det är tomte till mej i dag... kanske en stor lucia med:)...fick se en del igår på jobbet så..det blev över..men viist är de söta..och jisses vad vi sjöng.....stolta föräldrar ..hade vi framför oss..du det går inte att se bilden med lusselinnet på, för mej.. och jag har inte fåt nåt mail..på vilken mail skickade du det ?.....ha en mysig luciadag...nu ska jag gå och dricka lussekaffe ..alldeles själv...jag och min lilla vita hund...

Granne med Selma sa...

Precis hemkommen från kyrkan där dottern sjöng solo i lussetåget *stolt* Önskar dig en fin lucia!
Kram

Karin( Myrtenochsilver) sa...

Visst är det härligt, har precis varit på Lussefirande på barnas skola. Sonen var sockerbagare och dottern tärna( det är så praktiskt med tvilingar ibland, man slipper dela sig). Det var så stämningsfullt och härligt, nu har man julstämning i kroppen så det räcker ända till trettondan.Vad fint det var att hänga upp Lusselinnet det ska jag nog göra med( när hon kommer hem vill säga)Ha en riktigt bra dag med mycket Lussemys, massor med kramar! Karin

Sallys hus sa...

Ja du nu är det lucia.....
Jag strök ett linne i morse efter att i vild panik ha lagt ner det.
Rackarns vad hon har växt sen förra året. Tur att det fanns upplägg att ta av.
Kajsa är med i skolkören så det var de som lucade....första året med levande ljus....det var riktigt stort för henne.
När man står så där som förälder och tittar uppfylls man alltid av de där känslorna man hade själv.....det där pirret i magen precis innan man ska in...rädslan för att tappa bort sig och sjunga fel......mmmmm....hoppas du fylls av riktigt mycket julkänslor där i gallerian.
Ha en härlig dag!
Kram Katarina

Anonym sa...

Vad fint att ha en luciaklänning som pynt... tackar för tipset :)

Min Skattkammare sa...

Hej Anette!
Glad Lucia på dig!
Du har väl kameran framme nu när Luciatåget kommer.........? Det vill vi se! Mysigt!
Vad fina bilder.......luciaklänningen hängandes så där......jätterart!
En glad och go kram skickar jag dig!

Handplockat sa...

fniss det har ju jag med !!! beställt hos eva alltså =) (hon skulle även kolla upp en annan åt mej åxå.
vilken färg tog du jag tog den i blått , den andra stod et "lila" på så jag blev osäker

tjingeling så länge

Anonym sa...

Va fint att ha ett lucialinne hängandes framme så där! Ja, det är verkligen mysigt med lucia! På jobbet ställde cheferna upp och ordnade luciatåg..verkligen underhållande! *fniss* Ha det bra! Kram Signe

Engsroom sa...

Inget Lusse tåg ännu idag, ska kolla på tv sen stora barn här och inga Lussande live längre.
Fint att hänga linnet som dekoration.
Ha dig en riktigt trevlig Lucia!
Ella

Min Skattkammare sa...

.....är inne och tar lunch.....köttfärslimpa!
Ingen kamera.....rackarns också!!
Men jag var också uppe och tittade på lucia på tv, i morse.
Jättefint sjöng de, och solosången var verkligen fin! Ett bra program i år.
kramis

Lönnergårds Anna sa...

Hade oxå velat ha ett sött litet lucianattlinne men istället har jag ju 4 tomtedräkter.
Försökte få på Alfred 5 stjärngosselinnet men där gick gränsen för honom.
Emil 2 skrek som en stucken gris hela morgonen för han vägrade ha på sej tomtedräkten. Något svettig lämnade jag dagis och barnen en halvtimma senare och kunde pusta ut på jobbet ;-)

Ha det gott!
Kraaam

Anonym sa...

Vad fiffigt att hänga lucialinnet som dekoration, du är påhittig du :))

Ha det gott

Carina

Anonym sa...

Är inte lucia härligt så säg! JAg startar varje lucia med att slå på tv:n (gärna i sovrummet så jag kan ligga kvar i sängen och titta om jag har möjlighet, vilket jag hade i år, hi, hi...) och titta på luciafirandet där. Efter det så blir man liksom som julig hela dagen, mysigt tycker jag. Det var väldigt fint som du gjort att hänga lucialinnet framme, du är full av ideér du!
Sköt om dig och ha en härlig lucia!
Kramar Camilla Örebro

Anonym sa...

Glömde säga det. Jag har provat din fantastiskt goda kaka som var med i Lantliv, mums... Bjöd min mamma och hennes väninna på den när dom var här (hade sådan tur att jag köpte tidningen dagen innan dom skulle komma och fick syn på receptet) och naturligtvis så älskade dom den! Tack för det goda receptet!
Kramar Camilla Örebro

♥ Pia... sa...

Hej ..nu har jag fått mailet och svarat på det med...:)PIA

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Tyvärr får jag inte stryka något lucialinne eller stjärngosselinne i år det har jag gjort i 15 år så det känns lite konstigt men vilket bra tips om att ha ett linne hängande på en vacker krok.Ha en skön luciakväll

n o r d i n g å r d e n sa...

Så fint det blev med lucialinnet hängande där!! Fint dekorerat och de där kransarna gillar jag, perfekta, barrar inte heller: )Hoppas du haft en bra luciadg i Galleria Kalix! Mari.

Marie sa...

Jättevackert att pynta med lucialinnet! Min 3-åring var också en liten Lucia idag på dagis, hon var så söt! Hon och tre andra flickor sjöng "Jag såg mamma kyssa tomten" helt själva. Det var inget vi visste något om, så du kan tro att det var en stolt mamma och pappa som såg på. Tack för din jättegulliga kommentar om mitt pyssel!

Ha en härlig fredag!
Kram Marie

Solsjö - Under en vind sa...

Så mysigt att ha lusselinnet hängande framme!! Visst var man uppe med tuppen igår, klockan sju var det luciamorgon på dotterns förskoleavdelning! Sååå söta så hjärtat smälter! Vid åtta lussade klass 6 på skolan....resten av dagen bestod av pepparkakor och lussebullar....Igårkväll var det tidig sänggång minsann!
Tiden för bloggen räcker inte till just nu....hoppar bara in en snabbis då och då.....givetvis tar man ett skutt in hit....*ler*....
Ha en skön fredag! Kramar!

smultrongården sa...

Jätte mysigt med linnet framme! Lucia är bland det vackraste jag vet. Men i år blev det inte så mycket. Har ju rusat runt med tjejerna i alla år - nu är dom stora så den tiden är över... Och dom som är mindre är killar så då blir det inte lika.
När jag var liten var det värsta super lucia firandet i vårt lilla samhälle. Lottakåren hade det. Massor av barn på brandkårens flakbil var tomtar. Längst fram i häst& släde satt lucia med tärnorna. Sen var det massor av stånd & man fick stora klubbor. Riktig bullerby känsla. Tänk att ha nåt sånt nu... mmmm... det vore faktiskt en dröm för mig.
Jag är säker på att er lucia var underbar!
Kramar Eva

Hannis sa...

Hej!

I just have to say, I really love Your blog. And your westie Nisse is so awesome cute - as are your photos aswell..

Hoppas at du ha ett trevlig veckoslut!

All the best from me - the Finn in Canada

- hannis :-)

Emmas inne och ute sa...

Glad Lucia! Vilken bra idé att hänga Lucialinnet framme! Jag har läst om ditt vackra hem i Lantliv om och om igen! DU får mig verkligen att vilja göra fint till jul och advent! Tack för den inspirationen!!
Stor kram från Öland och Emma

Karin i Villa Grå sa...

Vilken fin idé att låta ett lucialinne hänga framme som prydnad under julen. Någonstans i huset finns ett linne i storlek 86 - det vore så gulligt att ha framme på ditt sätt!

Ha en trevlig helg!

Unknown sa...

Åh va vackert med krans i håret och rött band!! Kan se framför mig att hon blir bedårande i det!! =). Såg dina fina döttrar i tidningen Lantliv, dom var så vackra och söta!...Som allt i ditt fina hem =) Du är verkligen duktig! En riktig god jul om jag inte hinner blogga mer innan jul..Kramar Malin

Maria sa...

Va fint att ha fram luciaklänningen under julen, det är så mycket fint som man gömmer undan i garderoberna....som lika väl kan vara framme!

Min Skattkammare sa...

Inget Idol ikväll.....!
Men det är visst nån julkonsert, om jag inte fattat fel. Jag behöver mer jul......så att jag fattar att det är det......har ju haft jul sen oktober. Du också, hi hi!
Ha´det så bra!
Kram Kicki

Jenni - Snickarsbacken sa...

Hekt underbart hem du har! Hit kommer jag gärna många gånger! Lägger till dig på mina favoriter, hojta till om du inte vill! De var ett härligt reportage från dig i Lantliv! Grattis!

Mvh Knyttis/Jenni

johanna sa...

Hoppas du hade en mysig lucia dag...ville önska dig en mysig helg!
Helt underbara bilder som vanligt=)
Kraam