fredag 30 januari 2009

Porslin

Åhh vad jag tycker om vitt porslin !! Här är några av mina vita porslins fynd, både gamla och nya.


Men jag älskar även mitt blommiga mormors porslin ! Stora gamla tekoppar att dricka mitt kaffe i....


Skålar och fat med rosor på....



Nu har jag satt upp ett väggord ovanför dörren i hallen, visst är det väl fint ?
Det finns ju såklart att beställa HÄR....Ångrar man sig så är de så lätta att ta bort sen, bra va..
Jahapp, redan Fredag, då fikar vi !!
Och i morron är det den stora Galan och nomineringen !! Mina fest kläder hänger och väntar...håll tummarna för mig...
Kraam Anette

68 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Jag är inte mycket för väggord själv, MEN vitt porslin är ju så vackert!!! Och alla dina fina saker är härliga! Bläddrade lite i Hem & Antik i affären häromdagen och där var det en kvinna som samlat på vitt porslin hur länge som helst - VILKEN samling hon hade!! Tjoho!

Kram Jenny

Västbacken sa...

Ååh den blommiga koppen var ju alldeles underbar.

Lycka till på galan!

Lotta

Prinsessan och jag sa...

Hej! Vad rolig sida, där man gör nya foton gamla! Tackar för tipset. Jag har hittat en där man gör polaroidbilder också...Det är kul o sitta o "leka" med sina foton. Det kan ju bli ett fint inslag i inredningen också. Trevlig helg! Yvonne - Prinsessans mamma

HELENA SKARP sa...

Godmorgon Anette

Ja, visst är det fint med vitt porslin och även det gamla blommiga är ljuvligt.

Jag ska verkligen hålla tummarna för dig!!!!!!

Ha en underbar helg/Helena

My Lovely Things sa...

Hej så vackert med väggordet..ska skaffa det när här är ommålat på väggarna..

Underbart poslin du har..jag har en sån fin kanna med..så vacker att ha blommor i..
Åh vad spännande me dmorgondagens gala..håller tummarna för dig..Hoppas att du vinner..
lycka till!!

kram Anna

Bygatan sa...

Va fint! Gamla koppar är såå goda att dricka ur.

Håller tummarna för dig förstås:-)

Ha en trevlig helg, kram Lena

Handplockat sa...

hej snygging
visst är det härligt med fredagar.

Jag gillar åxå vitt porslin men kommer ofta hem från någon loppis med udda porslin med blå decor...

Fint väggord!

hälsa syrran

Anci sa...

I porslinsväg föredrar jag nog lite färg :O, men visst är det också fint med vitt (självklart).

Jag håller tummarna för dig !!

Kram

Anonym sa...

Mysiga bilder som alltid hos dig.

Ha en riktigt trevlig dag på galan och visst håller vi tummarna för dig

Stor kram Lena

marie sa...

Så härliga bilder! Ja, det är så fint med vitt porslin. En som vi var och fotade hade en så stor samling så man blev alldeles grön!
Men det blommiga är ju ocks helt bedårande!Lycka till med nomineringen, så spännande och jag röstade givetvis på dig!Såg ett inslag på tv om Kalix, vilken fin kyrka ..ja hela byn såg mysig ut.
Kram
Marie minlillaveranda

Roses & Angels sa...

Hej! WOW snyggt med väggtexten! Inte illa. Och porslinet ditt. Kan förstå att du är nöjd med den och ditt vita porslin mmm älskar vitt. Ha en bra dag Kram Christa

by.hårenberg sa...

Hej hopp! Så fint du har det och vilka fina bilder! Så roligt att titta in i din blogg och allt fint du delar med dig av!
Kramar i massor! //la petite perle!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket ljuvligt inlägg!!! Jag som bara älskar gammalt porslin! Främst vitt men också med rosor på, den där koppen är ju helt underbar!

Förra tidens tekoppar är lämpliga till nutidens kaffekoppar tycker jag....goda att dricka ur med, jag tycker att tunna koppar, och även glas, är godare att dricka ur än tjocka... Oj, oj, gud så spännade i morgonkväll, kommer du sova alls? Heja LantlivsAnette i Kalix, du har goda chanser att vinna!!!!! Och om du gör det, bjud över K-G på lite löjrom & avocado en kväll så blir alla glada i slutänden: ) Mari. ( snygga väggord!)

LOPPISLIV sa...

Visst är det vackert med väggord, tycker det ser så fint ut när man skriver i grått. Det blir lite mjukare känsla. Vitt porslin gillar jag också, det passar till alla tillfällen och man kan enkelt lägga någon färg till om man så skulle vilja. Och jag har också lite blommigt porslin är lite svag för det. Koppen du visar är underbar. Lycka till nu på nomineringen imorgon. Klart att jag håller tummarna för dig. Kram Paula

hagagården sa...

Ja jag håller tummarna för dig o önskar dig lycka till,roligt med tippset om att göra om bilder så dom ser gammla ut,har lagt upp det på min blogg också,tack för tipset.
kram o än en gång lycka till i morgon.
kram
ninni

Hemmalycka sa...

Jättefint med väggorden, mycket praktiskt dessutom om man tröttnar-
Lycka till med nominering och gala, verkar ju jätteroligt att klä upp sig en kväll.
Kram Åsa

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Gomorron Anette!

Så söt kopp du har! En sån skulle jag definitivt inte ha något emot att dricka kaffe ifrån...Kanske jag ska kika förbi hos dej sen när du tar semester...vet ju hur fullt upp man alltid har..

Väggordet blev jättefint hos dig..gissa om jag krånglade med mitt, ja, det råkade liksom klistra i hop sig =)...phu..jag lär mig aldrig att inte börja att greja med sånt när ungarna har race här hemma..

Lycka till på galan imorrn, självklart vinner du! Jag håller iallafall tummarna för dig!

Tänk att jag glömde bort ett helt rum när jag funderade över var mattan kan passa!? kommer & hämtar den idag eller imorgon..helst när inte karln märker nåt;)

Ha en trevlig helg rara du!
Kramar Camilla

Eddan sa...

Vilket vackert porslin du visar! Vitt porslin känns så rent och fräscht.

Hoppas du får en riktigt trevlig helg och LYCKA TILL på galan - väntar med spänning på att höra hur det går för dig (fast jag hoppas och tror förstås att du
avgår som "segrare")!

Kram från Anette

In my house sa...

ÅÅÅÅÅååå, jag håller tummar å tår,,, vad ska du ha på dig =)

Stor kram och en lycko spark j

♥ Pia... sa...

Go morron...Oj är det i morgon..ja vi håller både tummar och tassar:)..när du blir kalix ambassadör...härligt..vi får se lite bilder sen va:)..ditt vita porslin är så fint..och de rosiga kopparna med fat..ljuvligt...han inte nästan böi ljuvligare...väggord ..nja kanske det..fast jag vet då inte vad jag skaulle välja..ha en skön fredag och så får vi ...bara vänta och vänta..skickar storkramen ..PIA

Randi sa...

Jag håller med dig - vitt porslin är alltid så vackert och det visar du verkligen på din vackra bild.
Önskar dig Lycka Till på Galan!!!
Kram Randi

rosenskära sa...

Man kan ju lugnt säga att det märks på loppisar och auktioner att vi är många som gillar vitt porslin...!

Än så länge går det ju att fynda bland det blommiga.

Jag hoppas att trumvirveln pekar på dig imorgon! Och om inte, så vet du ju ändå att du är den som verkligen satt Kalix på kartan!

Kram/Lena

Gårdsromantik sa...

Är det galadags nu!

Så spännade - håller naturligtvis båda tummarna!

Underbara väggord!

Kram Maud

Marits vita skrin sa...

Lycka till imorgon bruden, jag håller tummen för att du vinner.

Jätte fina och ljusa bilder du visar. Väggordet måste ha blivit pricken över i i din fina hall.

Kram

hemtrevnad marie sa...

Jojomen, röstat har jag ju gjort och så klart håller jag tummarna så de vitnar!!
Visst var jag till Lustfyllt...tyvärr fick jag inte chansen att prata med Lena...(Jag min fegis har så svårt att tränga mig på vet du ,när folk är upptagna)men jag frågade Eva i cafeet om jag fick ta bilder...och det fick jag!
Men sen glömde jag ju givetvis att fråga om jag fick visa dom, man blir ju smått virrig av allt fint vet du, haha!...så då fick jag maila Lena på kvällen, för man vill ju inte lägga ut bilder om man inte får, passade då på att hälsa från dig också förstås, hihi!...har tyvärr inte fått svar än...fast du har säkert sett finare bilder på andra bloggar..min kamera är ju inte den bästa...men det var ett vackert och rofyllt ställe!!
Och semlorna var utökta:)!
Ditt mormorsporslin är allt bra mycket finare än green gates grälla färger!
Du skulle ha varit med igår kväll du...vilket hem!!
Hoppas du får en fantastisk helg!!
kramis

johanna sa...

Hej
Ja visst är vitt porlin sååå fint , men ditt blommiga var oxå helt fantastiskt!!!
Håller alla tummar jag kan i morrn ,lycka till!!!!!
Kraaaaam

Annas skattkammare sa...

Tycker ditt porslin är hur fint som helst, både det vita och det blommiga.. Letar febrilt efter vitt porslin men hittar inte så mycket.. Kanske beror på bloggtrenderna? =)
Ha en trevlig helg Anette och stort lycka till!!
Kram /Anna

Goa sa...

Åhh, så gott det lät med kaka på morgonen..:) Det är mysigt att ha döttrar som gillar att baka. Tack och lov i min familj egentligen...*fniss*

Underbara bilder av vackra saker, som alltid! Gillar allting...vitt och blommigt..:)

Tack för din varma hälsning gällande min plan, det betyder massor!

Nu hoppas jag att du får riktigt god fredagsfika!

Jag håller tummar och tår för dig imorgon! Jag tror stenhårt på dig!!!
Lycka till!!!!!!!!!!

Största kramen...

Karin Krut sa...

så otroligt spännande!! Jag håller tummarna tills dom blir blå :) Ditt porslin är verkligen riktigt fint och visst gjorde dom fantastiskt vackra blommönster förr :)
Ha en skön helg och lycka till
Kram Karin

Ina sa...

Vackert porslin kan man inte få för mycket av! Jag gillar också vitt men även mönstrat och har både "mormors" varianten, blåmönstrade och rödmönstrade. Det är bara att duka efter dagsformen, ibland blir det enkelt vitt och ibland lite mer färg. Ditt väggord är så fint, en en jättefin gest mot sina gäster med en sådan hälsningsfras.
Trevlig helg gumman!
Kram Ina

Viveka i Bläckhornet sa...

Vitt är vilsamt, vackert och variationsrikt! Jag är galen i vitt porslin. Men dukar gärna med ett glas i annan färg.

Så spännande med nomineringen! Jag håller tummar och tår för dig :)

Kramar

Viveka

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Håller tummarna för dig Anette!

Ja det är verkligen så vackert med vitt och blommigt "mormors" porslin.
Väggorden var superfina!

Ja just ja! Fredagsfika... tror det blir semlor idag =)

Ha en trevlig helg!

Kram Anita

Tulipa sa...

Hej!
Jag håller tummarna!!! Har röstat på dig! STORT lycka till!

Vackra bilder som vanligt!
Vitt porslin är så tidlöst. Igår kväll stod jag och diskade en hel servis i vitt som legat gömd i en skrubb hos oss, den satte jag sen i nya skåpet. Blev så bra!

Ha en skön fredag och en god fika!
Kram Mariette

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hej igen!
Äh Anette, inget att vara nervös över...
Ja , det kommer ju en sommar oxå;)
Tack & bock till han där himmelen hoppas vi iallafall...nu börjar jag tusan bli så less på vintern...bara det är snö till den 20:e februari;)

Kramar!

In my house sa...

Ååååååååå. wow det låter helt fantastiskt snyggt!!!! ooohh, sån snygging!!! du kommer att vara finast... allt lät kanon från topp till tå... Jag älskar puffärm,, Mmmmm =) =)

Lycka till igen!!!! och ha en mysig Fredags fika

Skickar ett tur nyp i rumpan!!! =)

japp sa...

hejhej.. wow, så fint.. de blev superläckert ovanför din dörr.
Där skulle man allt känna sig välkommen.

Önskar dej lycka till imorrn.. men de går säkert jättebra.. hoppas allt är bra annars? kram på dej. Helén.

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hej igen igen!
Klipper du ut...4 meter åt mig?
Kramar!

Lina sa...

Å jag gillar den snirkliga ljushållaren med ett stort ljus i(en av mitten bilderna). Var kommer den ifrån? / Lina

Unknown sa...

Hej

Jag håller tummarn och givetvis vinner du.

Trevlig Helg

Kram CARINA

Min Skattkammare sa...

Åhh, vad fint det där väggordet är! Jag blir riktigt sugen, måste jag erkänna. Ska kolla upp var det skulle passa.....
Porslinet är så fint i sin enkelhet. Jag har beställt lite nytt nu till våren som är helt vitt. Jag försöker bli av med Västergårdens keramik, som jag köpte in -02, men det är skittrögt. Funkar inte alls hos mig. Men så där är det ibland, helt säker kan man aldrig vara.
Jag blev så sugen på nåt smaskit till fikat, så jag smetade ihop några (negerbollar) man får ju inte säga det, men hur man annars veta vad det är? En fjärdedelssats så att jag inte ska föräta mig, fniss.
Vad spännande i morgon.....och pirrigt värre! Inte behöver vi väl vänta till måndag för att få veta??
Please......;o)
Varmt Lycka till Anette!
Kram kicki

Albertines verden sa...

Hei. Nå var det veldig lenge siden jeg har vært innom. Så det har vært mange innlegg å lese igjennom. Ser du har blitt nominert. Så spennende! Lykke til i morgen! Ikke dårlig at en blogg kan sette steder på kartet. Ønsker deg en riktig god helg, og skal holde tomlene for deg!

Pernilla sa...

håller tummarna!! har röstat på dig!!efter all inspiration du gett vill man ju ge nått tillbaka ;o)

trevlig helg!!

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen
Roligt att du kikade in till mig, älskar själv allt gammal vitt porslin. Tyvärr är det dåligt med loppisar och auktioner här uppe under vintern. Längtar till sommaren när allt tinar fram.
Ha en mysig helg.
Kramis Tess

annashusidingtuna sa...

Fina väggord!
Håller tummarna för att du ska få utnämningen!
Kram Anna

Anonym sa...

Ja, jag fastnar alltid för vitt, gammalt porslin.
Men tror du inte att blommigt gör comeback till sommaren...

Så trevligt att bli hälsad välkommen åter hos er.

Nu tänker vi extra på dej till helgen.
Bamsekram ingela :)

Solsjö - Under en vind sa...

Vad mycket fint porslin! Här hemma finns också en del av det du har, kannan, skärbrädan och salt/pepparströare...blommigt har jag däremot inget alls mer än min mat/kaffeservis från Riviera, Villeroy boch.

Väggordet får en verkligen att känna sig välkommen till er!

Vad kul att det är i helgen festligheterna äger rum, håller alla tummar för dig så klart!

Anonym sa...

Hej Anette!
Jag ska hålla mina tummar för dig i morgon kväll.Hoppas att du tar hem priser.
Ha en toppen kväll i morgon

Simon sa...

Hejsan. Det är så fint medgammalt porslin. Har köpt lite på loppisar. Känner sej lite fin när man dricker kaffe ur en riktigt gammal kopp. Ha det bra!

Anonym sa...

Underbart porslin med rosor.... Jag håller tummarna för dig i morgon.
TJEJEN DET FIXAR DU.

Kram annica

Veronica sa...

Den vita kannan är underbar lika så mormorskopparna, UNDERBARA!!!

Lycka till i morgon, ska hålla tummarna!!

Kram Veronica

Rummet för välbefinnande sa...

Visst är det vackert med vitt porslin! Sen så älskar jag sådana kaffekoppar som du visade på bilden, de är underbara att dricka ur. Köpte liknande på en loppis i somras och det är en höjdpunkt när jag dricker kaffe ur dem.
Jag önskar dig verkligen lycka till imorgon nu, och hoppas du får en oförglömlig kväll - BARA NJUT!
Sen så tror jag ju dessutom att du kommer att vinna förstår du och jag ska verkligen hålla tummarna för dig.
Kram Mia

Lisas torp sa...

Ja, jättevackert med vitt porslin, och även det mormorsaktiga, som jag också har ett och annat av!
Så jättesnyggt med texten över dörren!
Håller alla tummar för dej!

Lycka till!
Kram
Lisa

Hanna sa...

Åh, vad fina väggord!! *vill ha*
Håller tummarna för dig, härborta ;)

Trevlig helg till dig!!
Kram kram Hanna

Lantligt i stan sa...

Lycka till i morgon, håller tummarna! Älskar väggord, kanske hör jag av mig ang dessa...
Är det okey att länka till dig? Du har ju så fint att man knappt kan slita sig härifrån!!
Ha en trevlig kväll!
Kram Anki

Millygarden sa...

Klart vi håller tummarna för dig!
Gala! Det går inte av för hackor minsann! Blir det klänning?
Håller verkligen med att det är så himmla fint med olika vitt porslin. Jag är alltid på jakt efter sånt på mina loppisrundor!
Ska nog ta en sväng till Erikshjälpen i morgon!

Linneas Hjärtefröjd sa...

visst är de härligt me både vitt o blommigt porslin!!
vill önska dej ett JÄTTE lycka till imorgon!!! hålla alla tummar o tår!
kram linnea

Marie sa...

Håller med om att vitt porslin är sååå vackert, kikar alltid efter det när jag är på loppis. Fast jag gillar även det söta blommiga, har lite sånt porslin jag med.

Håller alla mina tummar för att det går bra på galan imorgon, ååååh vad spännande!!!!!!

Ha en bra helg Anette!
Kram Marie

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Underbart med gammalt porslin. Den vita kannan är så otroligt fin i formen...

Lycka till imorgon.
Jag har en utlottning hos mig, kika in om du vill. Kram Pirre

Galleri Hönshuset sa...

Hej. Underbart med gammalt porslin. Den vita kannan är så otroligt fin i formen...

Lycka till imorgon.
Jag har en utlottning hos mig, kika in om du vill. Kram Pirre

Viola sa...

HALLÅ, BARA VI FÅTT VÅR HÖGA TAK OMMÅLAT I SKÄRGÅRDEN SÅ KOMMER DET ATT ABSOLUT BLI ETT VÄGGORD UPPE UNDER NOCK, JAG ÄR SOM DU ÄLSKAR MITT VITA PORSLIN MEN AVGUDAR MINA GAMLA SERVISER MED MJUKA FORMER OCH ROSOR, HOPPAS NI FÅR EN SKÖN HELG, KRAM VIOLAN

lavendel mio sa...

Helt enig,hvit porselen er nydelig og jeg liker de med roser.Har samme sammledilla jeg også:)

Ha en fin helg:)

Ett skönare liv sa...

Va fint :) åh ja älskar väggord.. jätte snyggt !

trevlig helg :)
kram nadja

gamla skolan sa...

Vitt porslin är så vilsamt och vackert , all mat kommer till sin rätt på det ! Håller tummarna för dig imorron ! kramar Susanne /Den gamla skolan

gamla skolan sa...

Vitt porslin är så vilsamt och vackert , all mat kommer till sin rätt på det ! Håller tummarna för dig imorron ! kramar Susanne /Den gamla skolan

Mary-Laure sa...

White porcelain and candles, how exquisite!

Vardagslycka sa...

Åh, vilket fint väggord! Jag håller på med vår hall nu och det skulle vara jättefint där, jag måste fundera lite mer på var jag kan sätta det.
Varma lyckönskningar till dig inför kvällen!
Kram, Carina

Anonym sa...

Morron!

Har oxå en förkärlek till vitt porslin, gammalt som nytt spelar ingen roll...

Önskar dig lycka till idag! Spännande!

Bitte sa...

Vilka vackra bilder du visar! Väggorden var också så vackra, vad härligt det måste vara att som gäst få läsa dem innan man går hem :-).

Lycka till på galan! Håller tummarna... :-).

Kramar
Beatrice