måndag 22 september 2014

Trädgården

 Jag planterar ju träd varje år för att få det mer lummigt, när vi köpte vårt hus ( för 15 år sedan) så var trädgården som en fotbollsplan, det vill säga bara gräsmatta. Här ser ni häggarna som vi planterade för tre år sedan, lite lummigt har det ju blivit i min lilla skog :) Men det krävs tålamod för träd växer inte så fort som ni vet.

 Men kikar man då på den här bilden som jag fotade då vi precis hade planterat träden, jaa då ser man ju faktiskt att det har hänt en del ! Det kommer att bli lummigt, några träd till så blir det bra. Jag vill liksom rama in uteplatsen.


Nu är alla krukor tömda och står i vintervila, så fort en sommar går, snart är det redan Oktober !
Kraaam Anette

8 kommentarer:

Form & Känsla sa...

Vad fint det ser ut med en lummig uteplats och vattnet i bakgrunden!

Inger - Soldat Rymans Stugor sa...

Oj, vad det har växt och vad fint det blir<3 Kram

kustnära sa...

Ja, en fotbollsplan till gräsmatta har vi också haft. En rekommendation är att plantera svart Aronia som en häck eller samplantering. De växer fort när de kommit igång och blommar fint på våren, härligt grön på sommaren, ger nyttiga bär om hösten samt en brinnande vinröd/orange/röd färg på bladen innan den fäller dem. Klipper man den när den kommit igång blir den så tät och härlig. Våran växer ca 60-80 cm varje år så den ger så bra skydd. Sedan klipper vi ner den varje höst och gallrar ut så är den redo till våren igen. Enkel och bra på alla sätt o vis. Vi bor i zon 5 vid kusten mellan Örnsköldsvik-Umeå så den passar även hos er. Prova med några redan i höst kanske då startar den igång snabbare till våren om den redan hunnit rota sig.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var roligt att det går så bra för Handplockat, spännande och flytta, men säkert mycket slit också. Och nog har dina träd växt, det är fint med lummiga trädgårdar. Jag skulle ha planterat ett träd i sommar, men det blev inget. Men det kanske inte är försent...
Kramar/AM

G:a Affären sa...

Visst ser jag skillnad på den lite kala och den mer lummiga trädgården. Även om det tar tid är det väl värt det!
Här fanns det inte heller mycket till trädgård när jag flyttade in och jag är glad över de träd jag har planterat. Just nu skördas det äpplen!
Så bra att du tömt krukorna för det såg ut som om ni får snöflingor. Här brukar första snön komma i slutet av oktober.
Kramar
Cia

LOPPISLIV sa...

Vilken skillnad, så himla fint när det blir lummigt, så mysigt!! Vi har så liten tomt så jag drömmer om en engelsk trädgård, med massor av blommor, en privat sfär, som en gammeldags innegård, men men har inte riktigt kommit dit ännu :-)) Ett magnolia träd har vi ialla fall planterat iår, nu hoppas jag på stora fina puderrosa blommor nästa vår :-)))
Kraaaaam Paula

LantlivsAnette sa...

Tusen tack Kustnära för dina tips, ska genast skriva ner dom ! Kraaam Anette

Anonym sa...

Hej!
Är det vanlig hägg du har? Jag kan annars tipsa om näverhägg som växer fort för att vara ett stort träd. Den får jättefin bark som är ett prydnadsvärde i sig. Härdigt till zon 7.
Hälsningar från en värmlänning