fredag 23 januari 2015

Kladdkaka idag med lakrits

Idag blir det en kladdkaka till fredagsfikat, en kaka som jag bakade igår och som är en nyttigare variant ! Det är lakritspulver i smeten och lite ovanpå...mums..
Här får ni receptet :
Lakrits kladdkaka
200 g mörk choklad 70% Marabou premium
200 g äkta smör
4 ägg
1 dl sötningsmedel Stevia
1 dl vispgrädde
ca 3 msk lakritspulver, smaka av
1 tsk vaniljpulver, finns i matvarubutikerna bland socker och bak ( alltså inte vanillinsocker )
Vispa äggen fluffiga,och vispa sen ner sötningsmedlet vispa ner vanilj och lakritspulvret.
Smält smöret och bryt ner chokladen i smöret och låt allt smälta, rör så det inte bränns.
Blanda ner grädden i chokladsmeten, vispa ner chokladsmeten i äggsmeten och häll i form.
Grädda mitt i ugnen ca 14-15 min på 225 grader
Låt stå och svalna, serveras med vispad grädde
Mums
Ha en fin fredag och helg
Kraaam Anette

8 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Stevia har jag upptäckt men inte vaniljpulver, det var nytt för mig. Ska handla idag, ska kolla om det finns här. Din kaka ska jag absolut testa, ser så gott ut.
Ha nu en riktigt skön helg
Kramar/AM

hemma hos lilla mej sa...

Mums vilken god kaka.Ja den ska jag testa att baka.Ha en mysig fredag och helg .Kram Rita

Sallys hus sa...

Mmmm...
Jag gillar ju inte lakrits men det SER smarrigt ut och man kan ju förstås strunta i lakritsen..;)
Ha en toppen dag.
Här har vi minus 12 så idag blir det väst på Sally..
det gillar hon inte...ibland tror hon bara att hon kan gå i sidled å så svänger hon heltokigt med rumpan för att hon tror att den ska försvinna då..haha..
Har ni väst på Nisse?
Kram Katarina

Water Park in Delhi NCR sa...

This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

LOPPISLIV sa...

Ser mumsig ut, spännande med lakrits! Nu har vi helg!! Sååå skönt, jag ska fixa lite här hemma har jag tänkt, få upp en knoppbräda bl.a :))) ha det gott rara du! Kraaaam Paula

HWIT BLOGG sa...

Låter gott med lakrits...ska testa detta!
Tack för receptet och ha en skön kväll.
Hälsningar från ett grått Öland och
Titti

Annas skattkammare sa...

Låter väldigt smarrigt, och ser mycket gott ut med!
Önskar en fin kväll!
Kram Anna

Jenny sa...

Mums! Låter gott med lakrits i kladdkakan!

Ha en fin kommande vecka Anette!

Kram Jenny