måndag 22 september 2008

Nya skärmar...

Jag har sytt nya vita lampskärmar till kronan i vardagsrummet....


Sex stycken puuhh...lite pillrigt men det gick . Och det blev så mycket ljusare i hela rummet.


Kolla vad jag har hittat här i vårt hus ! Två stycken riktigt gamla tumstockar ! Man viker ut dom på ett speciellt sätt då man ska mäta...lite roligt att dom fanns kvar..
Idag är det min lediga dag så jag ska fortsätta att rensa och städa enligt Feng shui .
Det var allt för idag vi syns snart igen..
Kram Anette

49 kommentarer:

Diverselådan! sa...

Alltid lika fantastiskt att se dina bilder. Lampan blev ju kanon.
Kram från Annette

n o r d i n g å r d e n sa...

Så vackert! Va fin lampan blev med de nya små kjolarna, så duktig du är på att sy! Och städa! : ) Jag är också ledig i dag men nej, min dag kommer inte vigas åt städning, möjligen lite tvätt men sen måste jag dona med annat och bara ta igen mej, den sommar höst har gått i non stop.... inlägg ska jag byta starx: ) Mari.

My Lovely Things sa...

Hej!!
Godmorgon..
Men så fin din lampa blev..det ser verkligen vackert ut med de skira lampskärmarna..

Jag är ox hemma i dag..inte ledig ..men har nått förkylningsvirus..ont i lugor och hals..inte så farligt ..men är hängig..

kika in till mig så får du se vad jag fyndade i Danmark..
Kram anna

maano sa...

ihana idea !

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men tack Anette , som jag har letat lampskärmar till min lampkrona , men nu behöver jag inte det längre , fram med symaskin och tyg bara ser jag !
Tumstockarna är ju helt underbara , vilket fynd kul att hitta ngt sånt hemma !
Kram/Lotta

Vardagslycka sa...

Go´morgon!
Tänk vad mycket det gör med nya skärmar! Blev som en ny lampa!
Jag är också ledig och ska fortsätta med min lilla "röjning" här hemma, man får ta vara på alla små stunder.
Och vet du, helgen innan du visade feng shui boken så fick jag ett riktigt "rensar-ryck" och skrev om att jag rensade i röran.
Veckan efter när jag såg ditt tips om boken så skyndade jag mig till bokhandeln och sen blev det sträckläsning! Och jag fick ännu mer energi till att fortsätta!
Så stort tack för tipset.
Det är inte klokt vad mycket man samlar på sig, men jag har även hittat några små gobitar som varit bortglömda!
Ha en fin dag!
Kram, Carina

hemtrevnad marie sa...

Vilket pillegöra!!
Kan tänka mig att det blev mycket ljusare!!
Tumstockarna var ju för söta!!
Nu kan du tro att jag gottat mig i helgen av den vackra juboken!!!
Ha en härlig "ledig" dag!
kram

Vit Spets sa...

Jättefint blev det, Anette!
Kan tänka mig att det blev mycket ljusare..."rensa i röran" har jag tagit fram men inte så mycket mer! Måste nog läsa lite till i min bok.
Ha en underbar dag
Kramis
//Siv

Skatan sa...

God morgon!

Var tar du all sy- och grejtid från!? Du har alltid någonting nytt på gång... :) Kul med tumstockarna. Blir lite nyfiken på hur de ser ut när de viks ut.

/Tumstocksnerden

Sallys hus sa...

Godmorgon!

Så fint det blevmed skärmarna.
Va duktig du är...6 st...ojojoj....
kul med gamla tumstockar också...

Vad mysigt det låter med en ledig dag då man kan rensa o röjja....
Själv är jag så lycklig bara över att ha fått ordning på nedervåningne igen..;)
I dag ska jag sluta tidigare.
Ska till doktorn med Rasmus. Vi misstänker att han kanske har psoriasis......huuu...vi hoppas att det är nåt annat...Stackarn.
Han ser inte klok ut just nu....hela ansiktet fullt av konstiga utslag och hårbotten som kliar o kliar....
Inte kul när man just börjat 7:an.

Sedan ska jag i alla fall hem och börja måla möbler.
Tar nog en möbel i taget så känns det inte såååå jobbigt.
Ha en härlig rensdag!
Kraaam

smultrongården sa...

Halloj!

Klänningar på onsdag tror vi!

Kram

Annette sa...

Hej!
Så otroligt fin blogg du har!
Jag blir helt betagen över allt det vackra, vita, slitna och nya. Inspirerande och vackra foton. Så skönt för ögat med vilsamma vita nyanser (skulle inte funka i mitt hem dock haha, för mycket djur som "skitar ner", tur det finns tvättmaskin...)
Ha de gott!/Annette Nilsson

Annette sa...

Hej igen!
Vilken bedårande vit järn-kattbädd!! Var får man tag i en sån? Vill ha! :)
Ha de!/ Annette Nilsson

Karin Lindström sa...

Godmorgon Anette!

Jag kan inte tänks mig att det är annat än fint i ditt vardagsrum, men det är ju alltid kul att förnya sig!!!

Tack för tipset om Lntlif. Jag har plockat fram min gamla bok och jag minns hur underbar jag tyckte den var när den kom. Det som slår mig nu är att den känns lika aktuell idag, och det är ju för alla tidlösa möbler och saker som är med. Tacka vet jag dessa slitna skönheter.

Ha det så skönt idag, och rensa på!
Kramar
Karin

Lilla huset på prärien sa...

Lilla dottern är ju alltid hemma men idag även mellan tjejen som är hostig. Så jag antar att det inte kommer att bli någonting städat alls för mig. Skulle VERKLIGEN behöva rensa i röran här!

Ha en bra rensningsdag.

Kram Jenny

Ann-Catrin sa...

God förmiddag Annette!
ja då är vi två om städar då... hmm tänk att det alltid är en och samma person som lotten hamnar på!
jag rusar runt och dammsuger, dammar torkar toaletter.. hua!
Inte ens ätit frukost än men detfår bli snart känner jag!

Gud så vackert med lampskärmarna.. det är verkligen Du som kan sånt där.. att göra det där lilla extra som får en sak att bli extra vacker och personlig!

Såg på "ensam mamma söker" igår.. då var det ett gäng som var i Överkalix.. tänkte på dig då.. tänk så vackert det är där...

Kram och städa lugnt nu!!
Ann-catrin

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder som alltid. Så utrolig flink du har vært til å sy lampeskjermer. De ble flotteO=)

Nyt mandagen Klem

Designe sa...

Vilka fina lampskärmar du sytt! Gillar verkligen boken du fyndat! Jag har oxå alltid velat ha den boken och missade oxå att köpa den då den fanns att köpa men hade turen att få boken av en kompis som hade två! :) Kram

Hem och Lycka sa...

Vad smart att sy skärmar till lampan, blev verkligen fint! Kul att hitta tumstockarna, gör sig fint som detaljer. kram!

Annas skattkammare sa...

Vilka jättefina lampskärmar du sytt! Jag själv skulle aldrig ha tålamod till det, symaskinen skulle vara sönder innan jag var klar! =) Men vilka underbara skatter du hittat! Så härligt när dessa gamla föremål finns kvar tycker jag! Ha en bra vecka! Kram /Anna

Anonym sa...

Jag såg ett gammalt inlägg från dig angående en elektrisk adventssljusstake i lantlig stil i zink. Det finns faktiskt en sådan! Lampgustaf har en som heter Mossa, artikelnr 550075. Titta på den!!
/ mvh Linda

Anonym sa...

Åh va fint det blev! Jag skulle också vilja lära mig att sy lampkjolar för det är ju så otroligt vackert!
Ha en bra dag! Kram på dig
/Kristinas Hus

linnea-maria sa...

Oj vad snygga skärmar! /linnea-maria

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Annette!
Ja du är alltid lika tålmodig:)
Det blev verkligen jätte snyggt!
Ha en bra dag, kram Viveka

Evelina sa...

Vag pysslig du är.... jättefina lampskärmar =)

/Evelina

Ann-Charlotte sa...

Jätte fina lampskärmar!!!
Kramisar!
Ann-Charlotte

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men så fint! Ja mina är så nötta att snart så remmnar dom totalt.

Ja att hitta en tumstock är ju jackpott och då talar jag inte bara gamla =) Dom har en tedens att försvinna hos oss!

Kram Anita

Kallholmen sa...

Det är roligt med gamla bruksartiklar som dina fina tumstockar. Lantlifsboken du visade i ditt förra inlägg är verkligen en pärla.
Carolina.

Anneli sa...

Lampan blev jättefin - Roliga Tumstockar...!
Kramis/Annelie

♥ Pia... sa...

Hallo där..när jag läste inne hos mej vad du skrev om i dag..så tänkte jag på vikskärmar..me´n se det var det ju inte:=..snyggt ..du syrr så fint du..och tiummstockarna..vilken kulgrej..nu har jag äntligen landat efeter en intensiv måndag..mitt huvud är snuurigt..såå stressig dag..usch så fel med att börja stressa en måndagsmorgon..det blir inte så bra..men nu ska jag bara ta igen mej ...kanskle blogga lite kväll..jo en sak ska jag göra kolla i din webbutik oc se vad jag ska ha:)..må sååå goott..kram .PIA

Solsjö - Under en vind sa...

Spännande att rensa ut! Jag har placerat en stor sopsäck i källaren där saker nu hamnar efter hand..nåt skåp eller nån låda rensas då och då...

Vilka fina skärmar du sytt, passade bra där! Tålmodigt att sy så många...jag hade förmodligen tröttnat efter två...fniss...

Ha det gott, kramar!

Annas Vita Hjärtan sa...

Vad fint det blev med lampkjolarna!
Vad du är duktig som stor rensar, jag förstår inte hur du hinner med allt.

Ha det bäst!
Kram Anna

Rosengårdens Inredning sa...

Hej Anette!
Vag fint det blev med nya lampkjolar till taklampan...
Kram Malin

Veronica sa...

Superfint, som vanligt! =o)

Kram Veronica

Marie sa...

Vad fint det blev med de nya lampskärmarna! Vilket jobb det måste ha varit att sy allihopa!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Leamarlené sa...

Har aldrig sett sådanna tumstockar förr..men dom är jätte fina.
Å vilka lampskärmar du har sytt...super fina. Det är något jag aldrig provat på att göra. Ser lite pillrigt ut.
kram Marlene

Katarina sa...

God Morogn Anette:)
Hoppas att du hade en härlig dag off, ler*
Man brukar kunna få mycket gjort då :)
Skoj med gamla verktyg, de andas så mycket nedärvd historia.

Ja, det var länge sedan vi tog en kopp kaffe nu :) Men jag bjuder på en nu om du skulle vilja ha.
Så skål Anette och ha en underbar dag !

Kram
Katarina

Anonym sa...

Ljust och fräscht blev det med dom nya skärmarna, verkligen annorlunda.

Du, jag har fått boken nu! Och det satte ju igång en hel del griller i mitt huvud.Ska tillverka en del saker idag, visar det senare på bloggen....

Ha det bra
Kram
Pernilla

MODERN COUNTRY sa...

Så dyktig du alltid er Anette!! Du gir meg så mye glede og energi, herlig!!
Sjøl sitter jeg og broderer om dagen, det er det også glede i. Alltid spennende å se resultatet. Denne gangen våget jeg meg på en ny teknikk, nervepirrende men veldig gøy. Men blir det for vanskelig gir jeg lett opp.
Har alltid ønsket å sy rund pute, men bir skremt av formen og tror det er teknisk vanskelig. Kanskje du kunne gi meg en liten fremgangsmåte en gang når du har tid?

I dag skinner solen, det er kjempeherlig. Håper strålene også treffer deg!
Klemmer!

Aina

Mitt vita hem sa...

Hej
Vilka fina lampskärmar du har sytt, det blev en helt annan lampa, vad roligt det är när man kan förnya något så "lätt" och att man sedan kan ta bort det om man vill.
Du har ett underbart hem Anette, tack för all inspiration!!
Kram Heidi

Made by Ina sa...

Superfina var lampskärmarna =)

Anonym sa...

Vilar du aldrig människa? Det är ju din lediga dag! Kan du inte börja sälja din energi på flaska och dela med dig lite? Skärmarna blev såklart skitsnygga! Som vanligt...

LillaFlisan sa...

Vilken vacker blogg du har!
Flisan

Anonym sa...

Blev ju riktigt fint!

Eva Agnes sa...

Jättesöta lampskärmar du har sytt. Förstår att det tog tid och möda.
Så härligt att bara hitta tumstockar så där hipp som happ.
Kramar Eva Agnes

Linda sa...

Oj oj vad otroligt fin din takkrona blev! Jätte vacker! kram

Lisas torp sa...

Vilka underbara lampskärmar du har gjort! Så duktig du är!!!

Och tänk, att hitta två så fina och gamla tumstockar! Det kan löna sej att leta lite i gömmorna!

Titta in hos mej - jag har utlottning och jubileum!
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram
Lisa

Myownhome sa...

Lampskärmarna blev jättefina! :D

Du har så mycket fina bilder i din blogg!

Rednoserunpet sa...

en fint idee med den lapor.. gillar det