måndag 21 december 2015

Julporslinet

Jag är ju väldigt förtjust i porslin och jaa egentligen allt som hör till en dukning, och eftersom jag för några år sedan hade en Antikaffär så då förstår ni ju hur jag fullkomligt kunde frossa i vackert porslin, stora härliga uppsättningar av porslin !!
Mycket har jag ju såklart sålt, man kan ju inte ha flera matserviser, eller ?
Men en som jag behöll är denna fina, det är Rörstrands Bengali röd, den har jag massor av delar av, den är såå mild och fin och den passar verkligen att duka med nu till julen eller hur ? och tallrikarna passar oss perfekt, de är mindre i modellen, ni vet vi äter på assietter här hemma, allt för att inte ta så mycket mat, det funkar, bara det att minska tallriksmodellen, lite psykologiskt det där, jag har läst att det är jättepoppis nu att äta på assietter, såå ja vi är inte ovanliga på nåt vis då :)
Kraaam Anette

3 kommentarer:

Sallys hus sa...

ÅÅå hallå där!
Åå den är så fin din röda serie.
Jag hade beställt några tallrikar som nu inte hinner komma tyvärr..:(
Så nu måste jag tänka om gällande vår dukning..
Smart med assietterna... vi har en tallrik som är lite mittemellan mat-tallrik och assiett...
Förrättstallrik tror jag det heter... den här bra just för att inte ta så stora portioner...
Men som sagt...jag hinner inte få tillräckligt många innan jul..:(
Tänk att Nisse o Sally är så lika...hihi...inte bra utanpå..utan inuti med...
Ha mysiga dagar nu fram till jul vännen!
kraaaam Katarina

Ann-Mari sa...

Underbart med porslin, i alla dess olika former och färger.
Man får ha så mycket porslin som man har plats med...
Just gammalt porslin har en klar fördel i dessa tider när man inte vill plocka till sig för mycket mat.
Om man köper nytt porslin så bör man definitivt använda "assietterna".
Nya tallrikar är GIGANTISKA. Det upptäckte jag - när jag skulle ställa in dem i diskmaskinen...

Plommonhuset sa...

Härligt med gammalt porslin och som används. Funderar på att duka med min mormors gamla servis i jul men tyvärr går den inte att köra i maskin så jag vet inte riktigt. Vacker är din rödvita. //Sofia