måndag 5 oktober 2009

En gammal vikskärm !

Efter många års letande så hittade jag den äntligen, vikskärmen !! En gammal en...




Precis den här modellen ville jag ha, i trä med små pinnar högst upp, och vet ni det allra bästa ? De gamla vackra lakanen med monogram följde med !! Jag behövde bara sy lite så att de passade i ramarna på skärmen.
Den står i vårt sovrum som en liten skiljevägg mot hallen.

Kolla in min nya ring, det är en tjej som gör såna av gamla trasiga skrivmaskiner !!
Jag har köpt min av Helena i Gävle, som hade invigning av sin nya butik i förra veckan !! Klicka HÄR så kommer du dit.
Ha nu en toppen dag alla
Kraaam Anette

67 kommentarer:

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!
men vilken lycka att hitta en så fin viskskräm..Hurra.!!Ser väldigt dekorativt ut!

du hur fixar man till såna där tre små rutor där det står kanske gillar du...??

Så skulle jag vilja ha det med!!

Jag ska ta och måla taket där skafferiet ska stå..Det är kul när det går framåt..
ha en fin dag..
kram Anna

lottens vita och gröna sa...

hej på dig sötis! nu har jag precis mejlat dig, blink!!!
men måste ju glutta vad du visar idag, jisses sååååååååå fin och med det tyget herreguuu det är ståpäls ggr 100!!! **lyckost**

varmkram lotten

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej gumman!

Åh det var ett tag sedan jag kunde sätta mig ner och kika in i bloggens underbara värld.

Men åhhhhh vilken underbar vikskärm, jag har inga ord. Och ringen är jätte söt!

Jag måste skrolla ner och se vad mer du hittat på!

varma kramar Anna

(eddas) sa...

Nydelig skjermbrett...jeg og vil ha:)
og super ring....
ha en flotters dag
klemmer edda

Pilgården-Susanne sa...

O precis en sån skulle jag vilja ha i badrummet! Vad den är fin!
Kram Susanne

My Lovely Things sa...

Nu har jag fixat till de 3 små rutorna..
tack för hjälpen!
kram Anna

Syster vit sa...

ÅÅ vilken härlig skärm...jag har också letat som en galning efter en vikskärm. Hittade en halv...i sommras. Den har ännu inte hittat sin plats.
Kram
Marina

beate sa...

Grattis med flott skille-vegg!
Den var rå-flott!
Ringen din er jo bare såååå kul!

Ha en flott dag
Beate

emilias gömmor... sa...

Gud vad fin din vikskärm är!!!
Hade absolut inte haft något emot att äga en sån!. Fiffigt att göra ringar av gamla skrivmaskins-
tangenter.

Kram Mimmi

Marit sa...

Heldiggris!! - som vi sier i Norge :o) Vakker skjerm og utrolig morsom ring!

Klem Marit :o)

Vita små hjärtan sa...

Åååå så ljuvlig, med tyg o allt! Vilken lycka...
Kram Agnetha

Tulipa sa...

Hej Anette!
Jösses, hittar man såna gamla vikskärmar, med tyg i och allt som är så vackert... Helt förundrad.
Jag blev nästan mållös nu...

Ringen är superhäftig också! Riktigt kul och vacker.

Du undrade över vårt kök.
Det går inte fort, men jag är glad att det bara händer något...Ett kök går väl aldrig snabbt kanske. Hur som helst, luckorna är på lackering ska nog vara klara denna vecka hoppas jag. De blir kritvita och så vill jag nog ha knoppar från Ikea som är vita, finns handtag i samma serie också och de har lite gammeldags stil. Sen har jag varit och köpt hem skåpsstommar som är
monterade och ihopsatta. Luckor till dem ska jag då köpa nya när jag fått hem de lackerade så jag kan jämföra exakt på plats vad som funkar till. Rostfritt ska något skåp bli i alla fall tror jag... Bänkskivan ska vara vit laminat, 4-6 veckors väntetid, men den ska beställas nästa vecka och vask och kran och fläkt..*puh*.
De gamla fönstrena jag vill ha in i väggen är dilemmat för de jag vill ha sitter fortfarande i huset på ovanvåningen, ska bytas till våren så jag kanske får bida min tid där eller ev ta annat, jag får se. Kan vara värt att vänta, måste inte vara så bråttom med allt. Jag är bara glad att det sker förändring.

Ja, det var väl det...
Vi bytar som sagt inte hela köket utan gör en förbättring och behåller mycket av det vi har, vi är inte två i huset som tycker att det behöver ändras nämligen. Men jag är envis så jag får sköta det själv, funkar det också!

Hoppas du får en mysig dag!

Nu ska jag plocka fram en massa som jag ropade in på auktion i lördes i ösregn, så det blev bra priser!

Kram Mariette

livet på utanäs sa...

Jag såg den också =) fiiinn =)
Hos dig passar den perfekt !

Ha det så bra !
Kram Sussi O

Lilla Blanka sa...

Hej goa Anette!

Åh vilken lycka!!! Underbar vikskärm! ♥

Jag letar också efter vikskärm, men har ännu inte hittat nån som jag tycker passar...men jag ger inte upp ;)

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

Vad roligt och superspännande med reportaget i Drömhem % Trädgård!!!!

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken underbar vikskärm!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Sjarmerende GJENBRUK sa...

Fantastisk skjermbrett og en kreativ ring. Jeg ser at det er litt jul hos deg allerede :)...det er det hos meg også. Besøk bloggen min som heter Sjarmerende jul.
Ha en deilig uke! Klem fra Hanna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh Anette vilken vacker vikskärm, så fint med överlakan, och monogram Wow! Du har gjort en riktikt fin skärm, och ringen var kul.
Ha en bra dag
Goa kramen till dig vännen
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

Den är ju bara för ljuvlig, och vilken bonus med lakanen sen då!!!!

Ringen är ju för härlig den också. Vilken rolig idé alltså.
Själv håller jag på och fixar iordning så snart kan det nog bli lite smyckestillverkning också *ler*
Det kliar i fingrarna på mig....

Ha en riktigt fin dag!
Kram Mia

n o r d i n g å r d e n sa...

Men lyckliga människa, vilken vacker vikskärm!!! Den är ju helt perfekt och den finaste jag sett och vilket monogram på tyget!!! Ja, de där ringarna är läckra, med skrivmaskintangenter, det är ju en tjej till i Sthlm som gör den, henne jag gjorde lite reklam för förut i samband med tävligen hon och jag hade... häftigt att göra ringar av gamla tangenter, undrar om de kommer göra ringar av databordstangenter 2117 : )

Soliga hösthälsningar dig dig!!

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Så kul med ringen, gjord av en gammal trasig skrivmaskin...tänk vad mycket kreativa människor det finns runt om, som tar tillvara och gör olika saker på ett nytt sätt:)))

Vikväggen vilket fynd!!!

Bästa kramar från AnneLi...SussiLi...

Diverselådan! sa...

Vilken jättefin vikskärm. Vilket fynd!
Kram från Annette

katarina sa...

hallå där!

jag var här inne i går kväll men då gick det inte att kommentera...knepigt!!
Din fotoram är sååå fin...vilkn bra idé!!

Vikskärmen är ju heeelt...
ååå...
vill haaaaaaaa...
Himmel...den är ju en sån som man bara inte hittar....ojojoj....
Å med det fina lakanet...ååå..
Hoppas du har det bra där uppe i norr...
nu borde ni snart få snö va???
Kraaaaaam katarina

me and alice sa...

Tjingeling tjejen!
Ursnygg ring! Jag har en likadan! Kommer du ihåg när jag visade min i våras!!! dom är så läckra...
Vilken härlig vikskärm du köpt Anette! Jättefin!!
Kram på dig där uppe i norr!!
Susanne

Körsbärsgården sa...

Hej Anette!

Ska nån hitta vikskärmen med stort "V" så är det Du! Och tyget också! Passar så bra in i miljön hemma hos Er och jag förstår att Du gläds åt fyndet. Avundas Din förmåga att hitta precis det Du vill ha, det är inte alla som har den förmågan, inte. :)

Ringen av tangenten är toppenfin! Jag har en med "K" fast på svart botten.Den har Susanne Tolfesbo i Falun gjort och jag är så förtjust i den.

Må så gott och hoppas Ni har lika vackert höstväder som vi har här lite längre söderöver.

Kram från Karin som också gläds åt ett toppenfynd. :)

Therese sa...

Ringen var ju bara för bedårande, kul idé med återvinningen av skrivmanskinskinsknapparna! Och tack för inspirationen i förra inlägget, jag har varit till mormor och letat igenom gamla album sedan 1880-1910 och ska nog ta och göra något liknande! Kram och fin dag!

pysseltanten sa...

Hallojsan...
Meen jisses vilken fin vikskärm!
O lakanen...heeelt lyrisk!
Jag köpte en ring, av en tjej som oxå gör själv...som var gjord av en gammal silvertesked...SUPERNAJS!
Sådär lite mörk i silvret...
Coolt med ÅTERVINNING...=))))
Ha en superfin dag...
Kraamizar Git

LOPPISLIV sa...

Den vikskärmen var väl ändå värd att vänta på va?? jisses vilken fin vikskäm och tyget med spets och mongram som kom till, himmel så vackert. Vilken tur att den hittade hem till dig, passar helt perfekt i ditt hus. Visst är det lycka när man äntligen hittar något man velat ha länge, härligt!!! Kram och ha en toppendag/ Paula

The Secret Garden sa...

Vilken snygg vikskärm!!! Jag har också alltid velat ha en sådan! Men de växer inte på trän liksom. :) Vilket fynd! Själv har jag också varit ute och fyndat för ett tag sedan, ett toalettbord som jag blev riktigt förtjust i! Har lagt upp bilder på det på min blogg idag.

Ha en fin dag!

Casa del Caos sa...

Wow! Vikskärmen är ju fantastisk! Nu vill jag också ha en sån! :D
/Annica.

Bygdegården sa...

Hej i det vackra höstvädret! Det var mig en vacker vikvägg du hittat och med så vackra broderier till på köpet :) Häftiga ringar oxå, tänk vad en så vardaglig sak som en tangent kan vara vacker... Jag brukar vara in och kika på din underbara blog och lägger nu upp dig på min favoritbloglista. Hoppas du får en trevlig måndag, titta gärna in hos mig om du har lust, kram! /emmis

amaryllis sa...

Wow.. vilken fin vikskärm du fått tag i,,, läste i din högerspalt att julnummer av Dröm Hem och trädgård kommer ut den 19 november.... äntligen... älskar julen

Designe sa...

Oj, vilken tur du hade som hittade den fina skärmen! Är ju superfint med pinnar upptill och så fint tyg som satt i, passar ju perfekt! Jättefin ring oxå! En sån borde man önska sig till jul! Kram :)

Kallholmen sa...

Visst är det fint med vikskärmar.
Vi hade sådana i vårt sortiment för 10 år sen! Nästan ingen ville ha dem så vi slutade...kanske vi var tio år för "tidiga"!
Vad fina dina fönster i vardagsrummet blev tror inte jag har skrivit det!
Har varit lite dålig på blogga runt på sistone!
ha en mysig vecka.
kram caro

Marias lilla Skafferi sa...

Hej Anette!

Säg inte att det blev du som blev den lyckliga nya ägaren till den där vikskärmen..?! Jag är helt säker på att jag såg den på Blocket eller om det var Tradera och tänkte att den, den vill jag ha! Men, jag bor ju inte i Norrland och då köper man inte en sådan fantastisk skapelse för man kan inte få hem den. Och det vore ju synd att skicka den med frakt om den skulle gå sönder.. Jag önskar dig ALL LYCKA med din nya vikskärm, den är verkligen helt underbar och du är en lyckans ägarinna!!!

PS; din adress, jag har ett kort som jag såå gärna vill skicka till dig..!

Ha det bra!

Hälsningar,
Maria

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vi tänker nog rätt lika du och jag för i går satt jag och letade efter en vikskärm. Din är jättefin. Jag letar efter en helt i trä som jag ska ha ute i entrén. Ha det så bra Kram Aydan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Korset är framme, tusen Tack! Det var ännu finare i verkligheten. Toppen.
Ha det gott
Kramis
AnnaMaria

Gårdsromantik sa...

Hej Anette!

Visst var de kul att få träffas - så mycket spännande vi hann prata om på så kort tid!:-)

Men vilken läcker ring och den där vikskärmen - sån vill ju jag också ha - attans vad du väcker habegäret i en...

Stolsfodralen kommer snart hem i vitt - de linnefärgade tog slut direkt.

Ha det gott!

Kram Maud

Malin sa...

Åhh vad fin den var, en sån skulle jag inte tacka nej till om jag hittade den.
Men man får kanske vara lite kreativ och bygga sig en så småningom!:)

Ha en bra kväll!
Malin

smultrongården sa...

Men Anette, vilken helt underbar vikvägg!!!
Ååh, verkligen en sån man vill ha.
Riktigt cool ring var det minsann. Du, det där med bullarna skulle jag också kunnat gjort... haha, har väl hänt att man varit först i nåt påskägg och, ja du vet..
Men tur du delade med dig!
Annars hade det fått bli dubbla promenixer, eller hur. Men kanske blir det tårta i veckan??? I hope so!!!!!!!!!!!
Kramkram Eva

Jeanette sa...

Super fin vikskjerm, du er god på å finne ting!

Jeg har maken til ringen, men med et J såklart! Kjøpte den i Falun i sommer, og er kjempefornøyd med den, bruker og har brukt den masse: Så det er en juvel jeg tror du vil bli veldig glad i!
Jeanette:)

Norregård sa...

Hej!!
Den är sååå fin!! Med de här små "pinnarna" längst upp. Och så lakanen till... Jag vill bara gå på loppisar och auktioner när jag tittat in hos dig!!
Kramar Malin

Anonym sa...

Har du fått blog award inbjudan?

;-P

/Ewa

hagagården sa...

Åååå vilken underbart fin vikvägg du har fått tag på,ser underbart vackert ut.
kram o ha en trevlig kväll
ninni

Anonym sa...

Hei!
Nå har jeg funnet en ny spennede blogg og en butikk jeg ikke viste om i Kalix:). Neste gang vi er der nede skal jeg innom dere.
ønsker en flott høst:)
Mvh
Liv Ingjerd
http://www.livogfrank.com

Blåbär och Mjölk sa...

Hej du goa Anette!
Men har du kommit över en sådan fin vikskärm. Den är verkligen jättefin! Min kära vän som är sömmerska ska snart sy en likadan, utav lakan till mig. Min kära man ska snickra ihop stommen åt mig. Och jag ska måla den vit så klart!
Den ska få stå i gästrummet som vi håller på att göra iordning. Undra bara när maken ska få någon tid över till att göra vikväggen? Det kan ta hur låååång tid som helst, haha! Ja vi får se hur det blir med det...
Njut nu utav din vita, vackra skönhet! Grattis till fyndet!!!
Varm kram / Åsa.

Kamomilla sa...

Du har nog en sån fyndnäsa du! :) Jättevackert med lakanen med monogrammet till, de är liksom pricken på i:et

Anonym sa...

Ja, vad faen skall man säga om ringen och vikskärmen....


D E J L I G A


Agneta

Marie sa...

Det ska väl vara du Anette som hittar en sån fantastiskt vacker vikskärm och tänk att det underbara lakanen följde med. Vilken lycka!

Ringen är sååå snygg, precis min smak när det gäller smycken!

Trevlig kväll!
Kram Marie

Vintage sa...

Den är helt underbar! Hör av mig till dig imorgon angående burkarna...Kram Susanne

Viveka i Bläckhornet sa...

Men vilken grym vikskärm du köpt. Hur gör du människa för att hitta allting? Ni måste ju ha typ det största urvalet som finns där uppe i Kalix. Och jag som jämt gnäller att allt fint finns söderut...
Hur snyggt som helst med lakanen.

Underbar ring!

Kramar Viveka

Lisas torp sa...

Oj, så vackert den var och med DET lakanet! Som en dröm!!!! Tänk, att hitta något sådant!!

Ja, ringen var otroligt snygg, man ser ju att det är från en gammal skrivmaskin! Ursnyggt!

Kram
Lisa

Anna-Lena sa...

Vilka fina saker du visar! Skärmen blev helt underbar med lakanet!Sååå fint! Du är otroligt duktig på att få till det!

Hoppas att du får en skön start på veckan!

Kram Anna-Lena♥

Sjabbig men chic sa...

Hej!
Har varit in och tjuvkikat här hos dig förut. Fantastiskt mysig blogg, fantastiskt vackert hem och en helt underbar vikskärm;)

Lisa

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Det var minsann inga dåliga fynd! Kanonfint! Vill oxå ha en vikskärm!!
Ha det gott!
kram
nina

Anna sa...

Hej Anette!

Vikskärmen är underbar! Jag älskar dessa vackra och praktiska vikskärmar och har för närvarande 4 st hemma - varav 2 st som min kära mamma har gjort.

Det är ju toppen att man kan skärma av ett rum på ett både dekorativt och snabbt sätt. Just nu har jag två i vardagsrummet som döljer ett par golvlampor som jag inte gillar, en annan finns i orangeriet och ytterligare en i vårt badrum:)

Åh! Är du med i Drömhem! Måste ju genast köpa den:)

Kram
:)Anna

helle sa...

Den skærm og det gamle spetslagen.... hvor heldig kan man være at finde 2 sådanne skatte på een gang!?

Fin blog du har!

Helle

Annas skattkammare sa...

Vilken otrolig lycka att hitta något så fint!! Inte bara vikväggen, utan spetslakanen var ju helt ljuvliga!
Har spanat på den ringen förut och tycker de är skitsnygga! Får nog bli en beställning.. =)
Kram /Anna

Anonym sa...

Åh, Anette!! Blev det du som till slut fick(? köpa menar jag) den jättevackra vikskärmen?? Den passar ju så fint hos dig! jag ville också så gärna ha den ..men jag var inte riktigt på hugget,tyvärr../Häls. Ulla o Bella

Jennyshemochharmoni sa...

Ja du kan hitta guldkornen du Anette! Så otroligt vacker! KRAM

Anonym sa...

Hahah vilken underbar ring. Lysande idé den tjejen hade där.
Mycket kul att ha hitttat din blogg :)
Vilka vackra inspirerande bilder.
Tack för att du delar med dig och keep on blogging!!
Mvh
/Ingela

Bygatan sa...

Hej Anette!

Va glad jag är för din skull att du äntligen hittat en vikskärm!
Jag är ju så glad över min:)

Ringen har jag suktat efter på en inredningsbutik i Falun, såg Suss ring i somras, såå fin.

Ha det gott, kramar Lena

Elisabeth - anyhow.se sa...

Men ringen du, ringen!!!
Vikvägg i all ära men... :)

Anci sa...

Hej !
Du har gjort ett fynd !! Fast det vet du nog.

Kram
Anci

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Helt underbar vikskärm och med lakan och allt.
Så fint! :)

Kram
/Helena

Golden&Vitt sa...

Åh herreguud så vacker vikskärm:)

Ha en skön dag/annika

Med en doft av lavendel sa...

Hej!
vilken härlig vikskärm du fått tag på,blir lite avis,men å andra sidan har jag inte plats.själv håller jag på att måla om en gammal huskvarna symaskin, snacka om piller jobb men fint blir det.
ha en härlig dag
kram Annika