onsdag 7 oktober 2009

Ljus

Nu fyller man på ljusförråden, jag tänder massor med ljus varje kväll.




En trave med gamla fina kak formar....

Funkar alldeles perfekt till värmeljus !


Kolla vad jag har kommit över !! Ett gammalt fint Krocket spel, jag har två, ett till mig själv och ett säljer jag nu på Tradera ! Så himla fint att ha i en hall eller i ett barnrum ! Jag säljer även Cafe au lait skålar, gamla sifoner m.m. Klicka HÄR så kommer du till mina auktioner.
Ha det så bra alla, här hos oss i Norr så stormar det idag !!
Kraaam Anette
P.s På Fredag avslöjar jag vem vinnaren av Julboken är, och det blir två tröst priser också !



51 kommentarer:

Körsbärsgården sa...

Hej Anette!

Tror mig kunna säga med säkerhet att Du inte är ensam om att fylla ljusförråden. Grossisterna och handlarna ljublar! ;)
Att tända ljus och elda i kaminerna är något av det bästa med hösten, om man bortser från de vackra färgerna ute, tycker jag.
Här har det börjat blåsa för fullt så jag antar att löven på träden ligger i risksonen för att hamna på marken under dagen. Tänk om de kunde blåsa på rabatterna direkt!

Må så gott och blås inte bort, men glöm inte blåsa ut ljusen!

Kram från Karin.

me and alice sa...

Åh har ni fått stormen nu!!! Här var den igår kväll ,men nu skiner solen här!! Ska fortsätta med mina innanfönster idag! Pust varför tar man ur så många...
Visst är det mysigt med alla ljus man tänder nu... Läckert krocket spel. Har ett liknande på Antons rum, men bollarna har jag lånat...*fniss*
Lycka till med försäljningen...
kram Susanne

Vita små hjärtan sa...

Vad charmigt!!!! Crocketspel som prydnad!
Ja allt vackert pryder sin plats!
Ha en bra dag! Kram Agnetha

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vilken underbar"säng" du har till ljusen. Ska ned på "byn" innan jobbet. Finns en affär som har massor av billiga ljus och lyktor. Här är det riktigt höstväder. Trodde huset skulle blåsa bort i går kväll.
Nu har du väl lite jobb... att räkna alla "lotter", det var inte några kommentarer du fått. Ha det bra Kram Aydan

oumberligating sa...

Hej Anette! Ja, det är trevligt med ljus! Hade en liten orgie i den varan för några dagar sedan då jag åkte ut till vårat lantställe för att se om allt var okej, det är ett gammalt hus utan el så det tändes en djäkla massa ljus, det var ännu inte kallt men lite rått och hundra stearinljus värmer rätt bra vill jag lova, ja faktiskt det är sammanlagt 102 ljuspunkter i det huset på 55 kvm.
Jag har gått lite utbildningar i gammaldags ljusteknik så genom att ha ljuskronor kombinerat med rätt placerade lampetter så förstärks ljust och det blir inte bara dubbelt så ljust (minns du matematiken) det blir fyra gånger så ljust, förstärkningseffekten finns ju där, det är en gammal kunskap som används alldeles för sällan idag, intendenten som jag hade som lärare var helt salig.
Bl a så har det visat sig att många kristallkronor var prismorna vända inåt för att förstärka den utgåen ljuseffekten, okej, kronan blir inte lika fin när den hänger i dagsljus men djäklar vad den gnistrar och sänder ut ljus när den tänd. Har knutit/hängt om två ljuskronor nu åt vänner, tar tid vill jag lova.
Brukar ju skoja lite när jag är inne hos dig, men det blev dåligt av den varan idag (ler) är lite "trött" nu.
Ha en fin dag och Kram ifrån Peter Olofsson!

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Vilken bra idé att ha ljusen liggande framme så att man lätt kan få tag på dem när de gamla brunnit ut! Och vilken fin förvaring till dem!!! Fick genast några idéer! :) Jag var ute i skogen och fotograferade i går. Tror minsann att jag lyckades fånga någon/något på bild!!! så jag lade ut dem på min blogg.

Ha en bra dag!

smultrongården sa...

Tänk vad man kan ta tillvara gammalt! Jag stormgillar din svart/vita tallrik i diskstället.
Hmm, storm... här var storm i natt. Kändes som den flyttat in till mitt öra...!!! Men idag skiner solen fint igen - tack my lord för det!!
Kram

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken söt liten säng ljusen ligger i, jättefina bilder!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Ja ljus har vi tända överallt här!!
Lite vardagsmys :)

Nu har jag lagt bud på tradera också :)

Hoppas jag vinner!! :)

Kram Jeanette

Tulipa sa...

Hej Anette!
Tänkte faktiskt på dig idag morse och ditt jul pysslande förra året, så "ljustemat" passade in när jag läste här idag. Det var så mörkt idag morse, så egentligen skulle man tänt ljus redan då, fast den tiden finns inte riktigt på morgnarna...tyvärr...

Du har så mycket fina saker, alltid väldigt roligt att se vad du visar upp.
Hoppas du får en härlig och skön dag!
Kram Mariette

Gårdsromantik sa...

Fy vilket ruskväder vi har - härligt med tända ljus då.
Men så fint som ljusförvaring:-)
Kikade in på dina auktioner - så läckert med gamla krocketset.

Kram Maud

n o r d i n g å r d e n sa...

Så bra den lilla fina sängen var till din ljus, Majas säng: ) och vilken fin låda/kista de stod på!
Vilket fint gammalt krocketspel, jag älskar att spela krocket! Jag måste nog ta och lägga ut lite Traderasaker jag med ngn dag framöver.... Mari.

Annas skattkammare sa...

Ja visst är det härligt med ljus nu i rusk-vädret! Här var det storm igår kväll..
Så fin ljusförvaring sängen blev! kakformar har jag också som ljuslyktor- de funkar perfekt!
Fina saker du lagt ut på tradera- flera saker som jag är sugen på.. =)
Kram /Anna

Kallholmen sa...

På det sättet är det mysigt och kravlöst med höst.
Sitta och mysa med massor med värmeljus tända.
Tycker du är så duktig att sälja av det du inte behöver, jag är däremot kass på tradera...fattar inte riktigt hur det funkar!
Ha en fin dag trots att det ser ut som ni ska få snöstorm enligt vädret.
kram caro

hemtrevnad marie sa...

Ja, nu går det åt ljus i mängder!!:)
Här är det också superblåsigt, fast solen skiner...igår var det riktigt ruskväder däremot...ja kakformar är superfint att tända i!
kraam

Lena sa...

Hej!

Den fina ljussängen undrar jag över var du köpt?
Så fina saker du vusar på din blogg!

Ha en bra dag / Lena!

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

hej...men så mysig blogg du har och vad fina saker...haen bradag/angela

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Tjenixen på dig där på andra sidan!
Fy tusan vilket väder vi har! Idag håller man sig inne..tur att du fyllt på ljusförråden! Vi väntar en ljusleverans..men det går sååå segt ibland, ja du vet..."nästa vecka...nästa vecka.."
Idag ska jag börja greja med grejer på mitt projekt nr 3! Kul kul!
Anette...om du har en sifon till övers sen så....:) Vet du, jag kan inte bjuda på nåt på tradera, glömmer alltid bort det sen, virrig som man är.

Vi höres & synes!
Kramar Camilla

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Hej! Åh så fina sakre du har på Tradera, och så fin sängen med ljus var då! :)

kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, nu är det ljustider så det står härliga till.......
Tänk igår hade jag en skapardag som heter duga. Nya smyckesmodeller och det är så underbart att äntligen få släppa loss kreativiteten.
Ska allt ta och visa lite nån dag.
Ha det gott!
Kram

Anci sa...

Hej !
Ja, nu har ljusårstiden börjat. Dags att fylla på förråden. Det lyser vackert !

Kram
Anci

Skatan sa...

Hej frun!

Ja även här stormar det. Lillen ligger ute och sover och babyvakten låter konstant pga stormen. Lite stressande men samtidigt vill jag ju inte riskera att skruva ned volymen alltför mycket...Kul med tradera. Själv hadlar jag mer än jag säljer just nu ;-)

Jag önskar lite sol i stormen i norr!

Anna

hagagården sa...

Men å så mycke fint du har till försäljning.
Kram o ha en go dag
ninni

Lilla Blanka sa...

Hej goa Anette!

Ja nu tar det på ljusförråden här, verkligen!

Jättefina gamla kaformar - passar så bra med ett litet värmeljus ♥

Jaha så du har också precis fått en en terrin..! Skall bli kul att se hur din ser ut. Är tokig i gamla vita terriner :)

Nu skall jag spana in dina Traderagrejer :)

Kram
Mia

katarina sa...

ja du nu tänder vi många ljus...
Mmm tänk om jag hade kunnat bjuda dig på bullar på riktigt...ååå så mysigt!
de där små kakformarna var ju jätte söta...o vilka fina krokett klubbor.
Vi rensade lite i källaren i helgen o då hittade jag ett par av Kajsas gamla vita skridskor med ludd på....visste inte ensa att vi hade dem kvar....så nu vill jag ju göra julmysigt på altanen...hihi...måste hålla mig ett tag till...kanske ska kasta pelargonerna först..;)
Nu ska jag åka från jobbet.
jag har köpt nysilverbestick på blocket som jag ska hämta.
Har varit på jakt efter ett dussin som man kan duka lite fint med.
Sen ska jag ha butiken öppen ett par timmar.
här blåser det storm...
Kram Katarina

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Vilken söt liten säng att ha ljusen i.
Så roliga saker du kommer över med, krocket spelet, fina kakformar...ja det fanns en hel del idag att vila ögat på:)))

Bästa kramar från AnneLi...SussiLi...

fröken knopp sa...

hej... här tänds det med massor med ljus var kväll..mysigt..men det får nog bli en sväng tillikea o fylla på någon dag för det tar hårt på förrådet..hihi... vilken underbar liten "säng" du har till dina ljus o tack för tipset om bak formarna..:)

Kramar elin

Lisas torp sa...

Ja, nu behövs det levande ljus inomhus! Hu, så ruggigt det börjar bli, men idag är det ändå lite varmare här och sol, men oj så det blåser här också!
Vilken fin liten säng att ha ljusen i!
Ha det gott i blåsten!
Kram
Lisa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint och ha ljusen i lilla sängen, det är härligt med hösten, och få tända alla ljus. Dom kakformarna med raka kanter är dom allra finaste tycker jag, nu ska jag kolla dina auktioner.
Ha det gott där uppe i stormen.
Goa kramen
AnnaMaria

Mamma C sa...

Här har det blåst som attan idag oxå. Gubben kom och hämta mig på jobbet, så jag slappa att cykla hem. Här tänder vi massor av ljus oxå på kvällarna.
Kram mamma C

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Så på nyheterna i morse att det skulle bli riktigt oväder uppe i norr! tänkte då på er alla som bor där... Tur att du har laddat med ljus..
Var lite trött när jag läste ditt inlägg så det tog en stund innan jag såg att det inte var en fullstor järnsäng :)

Ha det gott i stormen!!

Kraaam Sanne1

Inas sa...

Hejsan!
Åh vad fin "ljus" sängen var... jag trodde först att det var en stor säng innan jag såg ljusen. Ha en trevlig kväll goa kramar Ina

Anonym sa...

Sängen & krocketspelet....suck så fint!

Agneta

Monica sa...

Hej Anette,
kul att du tittar in till mig! Jag hoppas bjuda på en spännande blandning framöver + en utlottning är på gång.

Din blogg är en härlig inspirationskälla. och det vackra tyget jag köpte av dig en gång pryder mitt sovrumsfönster.... så vackert!

Kram från "Betongkrukan" Monica.

Kamomilla sa...

hej hoj vilken söt järnsäng för ljusen!! Härlig! En sån blir man ju glad av!

Spelet är jättefint! Väntar med spänning på fredagen!!!

Karin Lindström sa...

Godkväll Anette!

Det stormar även här nere, men vinden har varit ganska varm idag så det har varit skönt ändå! Nog eldas det friskt nu ute i stugorna. Det är ju så mysigt med ljus, jag kan aldrig få nog av ljusstakar och glas.

Vilken tur du hade med vikskärmen! Jag har en hemma hos mina föräldrar som jag hade i min första lägenhet. Den är målad rosa, hade dille på det då. Nu var det en enklare modell än din fina. Tyvärr har jag två pojkar men min bror har två flickor som kanske vill ha den. Om den inte råkar ut för lite färg innan vill säga!

Ha en fortsatt skön höstvecka!
Många kramar
Karin

Kristall & Pynt sa...

Vilken söt liten säng, och
din vikskärm är ju helt underbar, det är ju en sån fin modell.
Ha det gott
Kram Sofia

Jolins inredning sa...

Här tänds det med en massa ljus varje kväll. Det är ju så otroligt stämningsfyllt och mysigt. Det bästa med den mörka årstiden tycker jag :-)

Ha det gott!

Norregård sa...

Hej!!
Undrar hur många ljus man eldar upp under den här årstiden!? Det är ju bara såå mysigt. Tänk att några gamla kakformar kan vara så vackra!
Kramar Malin

Krukmakeri hemjord sa...

Ha ha ha ja jag är en av handlarna som jublar..Fick hem en laddning ljus idag men har alltid ett strort sortiment av bra stabila ljus..
Jättefin blogg ,jag återkommer!

Marias lilla Skafferi sa...

Hej Anette!

Jag gillar din idé med den där lilla sängen till ljusen, det är ju alldels genialiskt!! Mycket ljus blir det ett halvår framöver nu, jag köpte själv några idag faktiskt, doftljus i och för sig, men ändå! Yankee Candles med doft av Mango kan jag varmt rekommendera till köket, det doftar helt SAGOLIKT sådär alldeles lagom så att man inte blir tokig.

Tänker på dig i stormen, ett tips är långa, gosiga grå sockar från Kapp Ahl, de är helt underbara att mysa i!

Sköt om dig!

Hälsningar,
Maria

Blåbär och Mjölk sa...

Godkväll goa Anette!
Vilket fint ställ för ljusen. Visst är det en liten säng, eller?? Gulligt är det i allafall.
Vi tänder också mycket ljus. En härlig årstid med alla ljus.
Ja stormen har förstört en del här i norr! Du ska se min tomt. Allt har blåst omkring. Men vi får skylla oss själva, som inte har plockat undan...

Ska klicka mig in på din länk! Vad roligt att du säljer på Tradera. Jag är inne och budar på saker ibland. Så nu måste jag ju kolla vad du har. :)
Kram så länge! Åsa.

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej svejs!

Ja jädrans vad ljus det förbrukas nu. Hinner knappt fylla förrådet förrän det är tomt igen. Dessutom bor man inte direkt intill Ikea där man kan köpa till bra priser.

Hörde att ni redan fått snö där i Kalix. Hoppas att det dröjer ett tag till här. Burrr...

Idag är vi barnvakt till vårt yngste barnbarn. Han är 9 mån. En ljuvlig ålder :)

Ha en skön höstdag

Kramar Viveka

Min Skattkammare sa...

Halloj Anette!
Åhhh, vad fin vikskärmen är!
Där bakom kan du stå naken.....med ett leende! ;o)
Du berättar väl hur det går......är så nyfiken så uj uj!
Jag håller tummarna.....
Jag gick i en och halv timma i morse, men så smaskade jag i mig massa glass nyss..........VARFÖR....grrrr
Nä, det gäller att ha tomt här hemma, det är det enda som hjälper.
Strunt det samma om man klättrar på väggarna av abstinens......fniss.
Snöa inte bort nu vännen!
(jag hoppas att det var falskt alarm)
Kram på dig!
Kicki

Janne sa...

Helt fantastisk blogg dette her;) Kikket lenge innom deg.. masse flott bilder, ble veldig inspirert her jeg satt..
Skal kikke innom deg igjen..

Ha en fin dag videre..

Lilla huset på prärien sa...

Ja jag har varit till Ikea och handlat ljus för flera hundra kronor. Älskar också det och tänder massor varje kväll i alla rum.

Hittade också ett gammalt crocketspel för inte länge sedan. De är jättefina och barnen älskar det!

Ha en riktigt skön helg Anette!

Kram Jenny

♥ Pia... sa...

Hejsan..oj såååå många som vill vinna din bok:)..du lär ha och göra du...kul..och vilken respons..du får oxå..sen är du en populär bloggare med:)..fina grejer du traderar ut oxå...ja här går det sin gilla gång..ska åka och hämta min lille grabb i skattkärr i morn..ska vara hos oss tills på tisdag..lär inte få något problem med fridtiden´...hihi. bäst att skynda sej och pyssla nu..gör en massa grejer i linnetyger just nu..måste ha nåt för händerna ..tinnitus en är tröttsam just nu...gör småböcker med linnetryck bl.a...och askar..och..ska försöka mej på att göra en pärllampa som jag köpt av en annan bloggare..den var sååå söt..ska försöka få i en lampa nu under helgen..nisse då..hur är det med honom?..min skrutt är ganska pigg..iallafall när vi är i skogen..och dit går vi varje dag.. hoppas du mår bra...och skorpor ..kan jag skicka dej om några veckor om du vill..ha de gött..kram..Pia

Myownhome sa...

Visst är det en underbar ljustid nu.. :) Och värmeljus är ju så bra man kan stoppa ner dom i vad som helst och så ser det fint ut. :)

kram
/Johanna

LOPPISLIV sa...

Ja nu vill man kura inomhus och mysa och då är tända ljus ett måste. Söt ljushållare du hade köpt i form av en liten järnsäng, sånadär kakformar har jag också i alla de former, de är så fina. Kraaaam Paula

Anonym sa...

Vilken bra idé med ljusen! Har en likadan säng men den leker Nellie med när hon sover över och bäddar med en liten kanin.

Ljusförrådet går hårt åt den här årstiden *fniss*. Vackra kakformar!

Kram Renate

Olga sa...

Så vackert krocketspelet står där mot dörren! Härligt ljus i bilden :-)