måndag 12 oktober 2009

Helgdukning och vinnare !!

I Lördags dukade jag i matsalen...om ni förstorar bilden så ser ni att jag redan har plockat in små granar och satt i glasburkar, inte för att jag vill ha jul redan nu, utan för att jag tycker det är så fint även på hösten med små granar i burkar...men visst, jag längtar till Julen, det kan jag ärligt erkänna....


Rena vita dukar, jag la två stycken omlott på längden, så att det hänger ner mycket av tyget på långsidorna av bordet...


Det blir lite mer ombonat då tycker jag, dukarna är från House doctor som är 150x3 mtr...
Jag bjöd mina föräldrar på god middag med efterrätt i Lördags, de är så goa och bjuder oss ofta på middag, mitt i veckan, det är uppskattat...så nu var det min tur.


Jag dukade med mitt gamla fina porslin Bengali röd från Rörstrand, ett porslin som jag har haft i många år, och jag tycker bara mer och mer om det.



Handdukar som underlägg, och sen tände vi massor med ljus såklart.




Nu äntligen är alla namnen räknade och jag har dragit en vinnare till Julboken !!!
Himmel vad många det var som ville ha den här boken....men vinnare blev...trumvirvel........
Ann-Catrin med bloggen Fint Hemma !!! Grattis till dig..
Maila din adress till mig så skickar jag boken till dig.

Tröst pris nummer 1 går till........Karin Körsbärsgården, hon har inte någon egen blogg, men hon kommenterar flitigt hos många bloggare, väldigt ofta hos mig också !!! Grattis Karin den här boken skickar jag hem till dig !!
Maila din adress till mig !!


Tröstpris nummer 2 går till.....Aydan, med den fina bloggen Gammelbålsta gård !!! Grattis....kika in på hennes blogg, hon gör bl.a fantastiska smycken !!



Här får ni se ett smakprov ifrån en av böckerna, fint eller hur ? Jag hade velat skicka en bok till er alla, men det är ju omöjligt, STORT tack till er alla som var med i utlottningen !!
Ha nu en toppen dag
Kraam Anette

67 kommentarer:

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vad glad jag blir... Nu har jag vunnit 2 gånger först ett gulligt kors och nu din bok. Tror minsann att turen är på väg till mig efter all jobbig tid... Tack så jätte, jätte mycket... Kram Aydan

hemtrevnad marie sa...

Å, vilken dukning!!
Helt ljuvlig!!!
Grattis till vinnarna!!
Nu ska vi se om jag kan få till ett inlägg medans det är städat, hihi!
kraaam

Min Skattkammare sa...

Jag ville ju vinna !!!
Tänk att du lottar ut så fina böcker, du är snäll du! :o)
Vad ljust och fint du har det i rummet, och så fin matsalgrupp! Det är ju som terapi nu när mörkret kommer att sitta där en stund på dagen och få den dos man behöver av ljus.
Sotarn är här och dammsuger så det dånar.....! Det är bra att de finns, annars skulle jag aldrig våga elda.
Ny vecka.....nya möjligheter!
Kram på dig vännen!
Kicki

Gammelbålsta sa...

Hej igen, blev så glad att jag glömde att skriva att din matsal och dukning är fantastisk.. Kram Aydan

Casa del Caos sa...

Oooooh! Vilken vacker dukning! Sån findukning kan vi inte ha här... Tre gossar som alla slabbar och sölar! ;)
Jag längtar faktiskt också efter julen, ska jag villigt erkänna! Extra mysigt är det på juldagen då yngsta sonen fyller år.
Grattis till alla vinnarna!
Kram, Annica.

hagagården sa...

Underbart vacker dukning,och grattis till vinnarna får man då säga.
kram o ha det så gott
ninni

beate sa...

Så utrolig vakkert du har gjort det i spisestuen din. Du tar utrolig fine bilder.
Jeg koser meg med bloggen din!

Ha en super dag
Beate

Designe sa...

Åh så fint du har dukat! Jättefina dukar och jag gillar verkligen tallrikar i den där rödrosa färgen! Vilka superfina böcker du lottat ut! Torpdrömmarboken hade jag inte sett innan! Grattis till vinnarna! Ha en fin vecka! Kram :)

K A T A R I N A sa...

Vad fint du dukat

Vi ses i morrn :-)

Kramar
Katarina

Börjelundskan sa...

Åhhh, Anette vad fint du har dukat. Jag blev störtförälskad i dina fina handujar som du hade i dukningen, ...helt underbara!!!!

Jag med är sååå svag för dom tallrikarna, fast jag har samlat på några andra liknande, tror att jag även har "Gustavsberg" en del. Men jag samlar på både brunt, blått. Det är så vackert att blanda upp med vita tallrikar.

Önskade att jag hade ett lika stort vardagsrum, där man kan sitta många,... vi har bara ca 93 kvm, så det blir ont om plats ibland.

Ha en härlig vecka. Kram Cin

Villa Solberga sa...

Stort grattis till vinnarna! och vilken fin dukning!

/Jenny

livet på utanäs sa...

God morgon A !
Jag erkänner , jag längtar också till jul ... hela min familj tror jag ... yngste sonen (21år)påminde mig om att vi detta år skulle "ha jul" hela december , ALLT skulle fram =) =) för julen är så kort ...
Han har ju rätt ,poff så är det underbara över ... ja, vi får väl se...

Vilken underbar dukning du gjorde i helgen , så vackert ...

Ha nu en fin ,fin vecka !
Kram Sussi O

Tina sa...

Så utrolig vakkert du har det! Liker stilen din sååååå godt! Ha en fin fin dag og med ønske om ei riktig så flott uke!

Galleri Hönshuset sa...

Hej, hur står det till?

Grattis till vinnarna! och vilken underbar dukning, porslinet är ju fint...

ha en toppen dag. Kram Pirre

Lisas torp sa...

Vilken otroligt vacker dukning du har! Tänk, att få sätta sej till bords där!! Oj, oj!!
Så fiffigt med dukarna, och vilket vackert porslin du har!

GRATTIS till vinnarna! Vilka fina priser du delar ut!
Boken "Torpdrömmar" har jag också, den är helt ljuvligt att sitta och drömma till ibland - både vackra texter och bilder!
Ha en härlig vecka!
Kram
Lisa

♥ Pia... sa...

Hejsan och go morron på dej...vilka lyckliga vinnare det kommer bli...tro bestämt att jag ska försöka få ta i juleboka...var fick du tag i din?..vackert du dukat Anette...en fröjd för ögat...men du är såå duktigt på allt sånt..beundrar dej..ja jag är ledig idag extra ..har Isak barnbarnet hos mej några dar....pappan är på Bali gissa om där är varmt!..Här kan man lätt frysa nu.....dax för frukost för oss människor...hunden ..ja hon sover så sött:).

ha en skön dag..och kram från oss..Pia

Körsbärsgården sa...

Godmorgon Anette!

Jag vann!! Är både överraskad och glad och vinsten kunde inte blivit bättre då jag har de andra böckerna. Tack, jättegoa Du! :)

Men vilken dukning Du gjort i matsalen! Vid det bordet är jag säker på att man kunde sitta länge och njuta av allt: mat, dryck, intryck. Alla sinnen fick nog sitt.

Vi har inte tagit in några granar, ännu, men ute börjar det bli lite mer ombonat pö om pö. Tallar, granris och smågranar gör verkligen stor skillnad runt knutarna. Fågelmatarna är fyllda till bredden också och pippisarna ser ut att uppskatta det.

Önskar Dig en skön start på veckan och tackar ännu en gång för vinsten! :)

Måndagshälsning och kram från Karin.

spetsar och änglar sa...

Grattis till vinnarna.
Åhh vilken vacker dukning!!!!
Blev också så sugen på att ta in någon liten gran.
Tack för alla inspirerande bilder du delar med dig av!

Ha en riktigt fin dag
Kram

oumberligating sa...

Hej Anette! Oumberlige Peter här!
Saknar dig, hoppas verkligen inte det är slut mellan oss!
Bengali är den finaste serviserna i mitt tycke! Jag köper och säljer en hel del prylar och när jag nyligen fick tag i en nästan komlett Bengali servis så hade jag redan "kunden" klar, en familj ifrån Indien. De tyckte servicen var underbar och slog till direkt.
På något vis så blev det en härlig blandning, så nu har vi serverats indisk mat på det svenskaste som finns!
Ja, Anette i helgen gjorde jag ett försök att flörta med dig och de andra inredningsblogarna och hittills så har det misslyckats totalt inte en enda kommentar när jag gjorde ett inlägg och en länk till det vackraste jag sett i ny designväg på länge, en matsalgrupp kallad M5, egentligen avsedd för lite Marin miljö, men ett otroligt vackert hantverk. Kontaktade förmedlingen för att höra vem som hade agenturen i Sverige, de fanns en person med de behövde fler.
Ja som sagt som du mer än väl vet så är det ju lite lågkonjuktur nu, men snart vänder det, då kör vi!
Jag lovar!
Normalt sett så bryr jag mig inte så mycket om kommentarer, visst blir jag glad, men i huvudsak så skriver jag för mig själv och för att få min redan överbelastade hjärna att bli lite mer strukturerad, men i fallet matsalsgruppen M5 vill jag ha massor av kommentarer både ifrån dig och andra!
Ha nu en fin vecka på alla sett!
Kram ifrån Peter!
PS: För den som tittar in på min blogg så är inlägget några inlägg tillbaka, jag skriver alldeles för mycket! (ler) Om jag får några kommentarer så ska jag fundera på om jag inte ska böraj, inrednings och design blogga och en djäkla massa antikt förstås, fast ingen skrev under mitt bokinlägg heller när jag skrev om 1700-talets möbelsnickarmäster, kanske är jag inne och flrtar med fel mål grupp? (ler)

Fröken Eko sa...

Grattis till vinnaren och tack för tävlingen :)
Fin dukning! Roligt med lite dukningstips då vi ska ha fest i helgen med fin dukning :)

/F

Solsjö - Under en vind sa...

Fina böcker i vinster!:)

Vilken härlig dukning, bättre kan man inte sitta som gäst!

Hoppas att allt är bra med dig och att du får en ny bra vecka!

Kram kram!

Lovilin sa...

Hej Anette!

Vilken härlig dukning, så fint och ombonat.
Måste få fråga vart du fått tag i dukarna? Har letat efter de stora men bara hittat dom i mindre storlekar.

Ha en bra dag!
Kram
Linda

Vita små hjärtan sa...

Grattis till vinnarna!
Å vad fantastiskt vackert du har det!!! Å vacker dukning!
Ha en bra dag! Kram Agnetha

Hanna sa...

Vad fint du har dukat!
Stort grattis till vinnarna!

Ha d gott!
Kram Hanna

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Hej! Åh så fint du dukat, älskar dina matsalsmöbler! underbart fint :) Undrar hur du målat dem??

Kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

Anonym sa...

Åh vad vackert du gjort det är väl okej med att ta in sådana små granar nu tycker jag själv har jag börjat göra lingonkransar och annat pynt att dekorera med.

Unknown sa...

Underbar dukning!! Grattis till vinnarna! kram petra

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Hej på dig!
som vanligt så blir jag mållös när jag tittar in hos dig!dukningen är ju bara helt underbar!porslinet och de makalöst vackra dukarna som är som underlägg,tror aldrig att jag skådat något vackrare!
kram Marlene

Jennyshemochharmoni sa...

Stort GRATTIS till vinnarna! Vilken lycka att vinna så fina böcker :) Underbart fint du har dukat Anette, där måste verkligen suttit och myst :) KRAM!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till tre lyckostar, och tack till dig Anette för jättefin tävling. Du visar så vackra foton från salen, jag tycker det är sött med dina små granar. Jättefint dukat med servetten med kungakronan.
Goa kramen
AnnaMaria

Unknown sa...

Ja du vännen vem skulle väl inte bli glad av att få sätta sig vid detta ljuvliga bord och dinera!!!???

Helt ljuvligt!

Grattis till de glada vnnarna i din tävling!

Önskar dig en skön vecka
Kramisar Jeanette

My home is my Castle sa...

Gratulerer til de heldige vinneren :)
Måtte bare kommentere bodet ditt.. VAKKERT !!!!

Klem,Kari

Karin Krut sa...

Vilken vacker dukning Anette! Det är alltid så härligt att komma hit till din blogg :) visst är det härligt med jul, jag längtar också. Jag har läst gamla jultidningar i gott och väl en månad redan och surfat runt på alla bloggar och kollat under juletiketterna :D
Ha en skön vecka
Kram Karin

Annas skattkammare sa...

Du dukar så vackert Anette! Jag ville också dulka med gamla handdukar i fredags, men tyvärr har jag inte 10 än.. =)
Grattis till alla vinnare!
Kram /Anna

Interiörboden sa...

Hej!

Åhh, vilka underbara böcker!!
Grattis till vinnarna!!
Och vilken fin dukning du hade gjort...jag gillar verkligen din matsal!!
Den är ju så vacker :)
Jag kan också erkänna att jag längtar till jul...speciellt nu när såå mycket julvaror börjar komma till butiken :)

Ha en jätte bra dag!
Kram Sandra

Inspiration i vitt sa...

Vad gullig du är Anette som bjuder dina föräldrar på en sån fin och trevlig stund.
Du är en mästare att få till din dukning vackert och viken fröjd att få sitta ner hos dig.
Grattis till vinnaren av böckerna, attans att det inte blev jag hihi men jag kan ju inte ha tur jämt hihi.
Kram på dig/Ingela.

Marita sa...

Men ååååh vad vackert! Så stämmningsfullt!! Vad duktig du är på att få till det så där speciellt... Man blir alldeles lugn inombords när man tittar på dina vackra bilder!!!
Kram, Marita

My Lovely Things sa...

Åhva vackert!!

Helt otroligt fin dukning.Jag gilalr verkligne dina handdukar som du har som tabletter!
Så snyggt!!

Grattis till vinnarena!!
Jag var inne på adlibris nu och beställde Julalfabetet!Måste ha den..
Har inte hunnitgöra något inlägg i dag..Har suttit och skrivit text till ett reportage hela morgonen..
Nu sk ajag dricka kaffe och gå ut sen..
kram Anna

carina sa...

åh så vackert dukat bord gillade särskilt dina handukar med kungakrona som underlägg

The Secret Garden sa...

Halloj! Grattis till vinnarna!!
Och så fint du dukat!!
Vad skoj, vi har dukat och fotat båda två i helgen.:)Jag passade på att fota matrummet när ljuset var det rätta. Fick slänga fram en improviserad liten dukning när molnen drog fram och skymde solen. Ville ju ha ljusa bilder!:)Det går undan när jag greppar kameran, fniss* Kolla gärna bilderna på min blogg!
Ha en bra dag!

me and alice sa...

Hej Anette!
Himmel vilka fina böcker du lottade ut!!! Den boken om livet på landet måste jag ta och kika efter...
Er matsal är alldeles, alldeles ljuvlig!! Lika ljuvligt är ert vackra porslin!!
Åh som jag också längtar efter att ta in granriset... Det är nog det bästa med hela julpyntningen...
Snart kan jag inte heller hålla mig längre..*fniss*
Kram Susanne

rustik charm sa...

Å så fint du dukat och vad fint ni har det i matsalen:) och porslinet är jättevackert.
Ha en bra dag.
Kram Kristina

Norregård sa...

Hej!
Visst känner man sig lite extra välkommen som gäst när värdinnan/värden lagt ner tid och gjort så fiint!! Porslinet är super duper fint! Kul att så många ville vara med i Din utlottning och lyckliga äro vinnarna!! Vi andra är lyckliga för att Du delar med Dig av ditt hem!!
Varma Kramar Malin

Anci sa...

Hej !
Ett stort grattis till vinnarna ! Vilken tur de har att få så fina böcker.
Jag gillar din dukning.

Kram
Anci

irene sa...

Å vilket fint rum, och underbart dukat! Fantastisk!

Kram Irene

Mirtzi sa...

Vad fint du har dukat! Tycker mycket om din prslin från rörstrand!

Mia sa...

Vilken osis...det såg ut att vara en mysig bok. Men stort grattis till vinnaren. Vilket ljust och härligt rum det ser ut att vara! //Kram Mia

Anonym sa...

Hej, Anette!

Vilken vacker dukning och så fint med handdukarna med kungakronan som matchar porslinet så fint!

Stort GRATTIS till vinnarna!

Kram Renate

Kjeruben sa...

Gratulerer til vinnerane :D

Åååå så herlig dekket bord! Ja dette innbyr til laaang middag med herlig konversasjon :-D

Ønsker deg ei flott veke!

underbaraclara sa...

Din blogg är fantastiskt fin ! Vill också ta in granar. Har bara en liten fråga? Hur länge kan granarna stå sådär utan att börja barra? Jättetacksam för svar

Mvh Underbaraclara

Bygatan sa...

Hej Anette!

Så underbart att sitta hos dig på middag, skulle bli sittandes där så länge att du fick nog kasta ut mig...hihi. Verkligen fint!!

Japp, bänkskivorna är från Ikea. Du var ju såå smart att köpa ett kylskåp...kan det vara ett Smeg, blink, blink**

Jag vill gärna ha ett, men min sambo tycker de är opraktiska och alldeles för dyra så jag tar tacksamt emot tips på andra snygga...om det finns nåt...men vi får väl se:D
Nu blev jag ju jättenyfiken...

Kramar Lena

Marie sa...

Vilken vacker dukning Anette, gillar verkligen de där handdukarna med kronor på och porslinet är jättevackert! Klart man kan ha små granskott inne redan nu (även om jag precis som du redan så smått har börjat längta efter julen, hihi).

Grattis till Ann-Catrin som vann den vackra julboken!!!

Kram Marie

Anonym sa...

Så fint du har det, nydelig spisestue og borddekking! Serviset ditt var også kjempefint!

Klem Kristine

Mamma C sa...

Vilken vacker dukning du gjort. Ett stort grattis till de lyckliga vinnarna.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Hej Anette!
Vilken underbar dukning och vilket vackert porslin, och vilket bra tips att använda handdukar som tabletter. En stor komplimang till ditt vackra hus.
Hälsningar
Gun-Britt

Marits vita skrin sa...

Grattis grattis till vinnarna.

Vilken fin dukning du gjort Anette.
Där skulle jag vilja sitta och njuta ;)

Kram på dig.
Marit

Kamomilla sa...

Det var en dukning som heter duga! Underbart! Det röda porslinet är fint, det gör det lilla extra i helheten. :)

Grattis till vinnarna!
Svante hälsar. Han är nytrimmad... Jag har aldrig sett en hund backa så som han gjorde när han såg trimmerskan! :D Staki liten...

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken urtjusig dukning!!!! Så vackert med de tallrikarna och handdukarna tycks jag minnas: )Din matsal är ju rena drömmen!

Grattis till de lyckliga vinnarna, det var verkligen fina priser, bra böcker alla tre!!

Så fint med de små granarna, jag har också satt såna här och var, men du vet ju varför jag har gjort det, det är ingen måtta på gran i mitt hus just nu... mamma blev nog glad över din kommentar, förresten, hon och pappa har satt såna babygranar i glasburkar sedan början av 90-talet, kanske de var först rent utav: ) Men snyggt är det, finare än att bara bunta ihop en bukett, vilket jag gör ofta också... Mera jul åt folket!!! Mari.

Blåbär och Mjölk sa...

Hejsan Anette!
Grattis till vinnarna vill jag först säga! Så fina böcker..dem skulle man haft. :)
Oj oj oj så fint och vackert du har dukat till middag. Ditt proslin är väldigt tjusigt och duken..båda tvån är fantastiska! Jag blev kär i dina handdukar!!!! De med kungakronan. Har du gjort dem Anette? Gör du på beställning om jag skulle vilja ha några? :) Såå fina, så fina, så fina..!
Har sett dig och även några andra göra detta fina, att sätta granris i en burk med vatten. Du gjorde det ifjol minns jag. Och nu i år hade jag tänkt att pröva det här hemma! Se om det passar in någonstans? Det ser mycket vackert och harmoniskt ut...

Önskar dig en fin morgon...
Bamse kraaam / Åsa.

LOPPISLIV sa...

Ohhh så fin du har dukat, underbara bilder. De där linne dukarna med kronan på är så fina och porslinet till är helt perfekt, min väninna har också såna liknande rödmönstrade tallrikar, de är så himla fint mot det vita. Ser varmt och ombonat ut. Stort Grattis till alla vinnarna! Kramis Paula, PS: Vad roligt när man ser de där små fyrkanterna under med Kanske gillar du: bilder på Matsalen, det ena gult som innan och det ena vitt som nu, ser så käckt ut när man ser före och efter jämte varandra :-) Kram igen...

hagagården sa...

Hej
Tack för tipset Anette,jag ska prova.
kram o ha en go dag
ninni

MiaNostalgia sa...

Din mamma og pappa er heldige som kunne komme til et så nydleig dekket bord i et vakkert hjem. Håper dere koste dere på lørdagen.
Ha en fin uke. Masse hilsener fra nabolandet

katarina sa...

Hallå där!
Grattis till vinnarna...;)
Så fint du dukat...Jag gillar din duk. Sååå fint med spetsarna så där...
Fnissar lite....nu har du ju smällt av startskottet för julen...hihi...
Fast jag måste erkänna att det är nästan nu den här perioden man har som mest julkänslor...precis när dte börjar bli mörkare o kallare.

ha en fin dag vännen!
Kraaaaaaaam

OlgaA sa...

Jaha.... inte jag som vanligt.... synd om mig lilla....
Grattis till vinnarna!=)

Noll54/Eva-Karin sa...

Härligt dukat bord att få sitta ned vid!
Dom handdukarna hade vi i butiken förr,,,, men dom fick ju inte säljas sedan slottet hade köpt in dom!
Visst är det väl underbart att bli bortbjuden mitt i veckan,,,det brukar min svärmor göra för oss också,,älskar det!
Och grattis till vinnarna,,, fina vinster du bjuder!

Ha en skön vecka!

E-K/noll54

Kristall & Pynt sa...

Så vacker dukning du gjort, gillar allt, och handukarna med kronan på är ju så vackra.
Ha det gott
Kram Sofia

Jenny sa...

Vilken vacker dukning! Rörstrands Bengali är verkligen fantastisk - själv använder jag ofta min blåa Svenska Slott från Rörstrand. :)