fredag 27 juni 2008

Humle störar !

Jag har i många år funderat på att göra uteplatsen lite mysigare...lite mer ombonad.
Tanken har varit att göra som en berså...ska vi plantera en häck , buskar eller ?
Jag vill att det snabbt ska växa och ge resultat...Så vi planterade 13 st Humle störar !!

Humle är ju snabbväxande och tålig...tanken är att den ska växa upp som en fin grön vägg på och mellan störarna..

För många år sedan gjorde dom Humlestörar i programmet Sommar Torpet , jag har haft det i tankarna sedan dess...


Ser ni..det känns redan lite mera ombonat vid våran uteplats...



Jag måste bara få visa mitt nya sommar halsband...pärlor i härliga färger..det finns ett tillhörande armband också..jag har köpt det HÄR...
Ha det så bra alla Kram Anette

48 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anette, du har en mange, mange fint blog. Jeg elsker det.
Jeg kommer med familien om 5. Juli til Sverige. Jeg vet ikke, om vi kommer til Kalix, jeg vil gjerne!! Vi vil kjöre hvor sol skinn :o)! Har My Home öppet i Juli? Kansje vi kommer.
Mange, mange hilsner og unnskyld, jeg snakker ikke svensk.
Barbara

Ann-Catrin sa...

Uppe med tuppen... semester.. vi är nog likadana tror jag.. man måste ju ta tillvara dagen.. allt går ju så förbenat fort!

Och här lyser solen faktiskt... kanske den får lysa en stund till.. frukost i växthuset har jag bestämd idag!

Men så fint det där kommer att bli... humle är ju väldigt snabbväxande och fint..kan se framför mig sen hus lummigt och mysigt det komar att bli.. kanske skänt oxå.. blåser det från älven ibland?

Halsbande.. oh så somrigt och fint.. nu är jag ingen smyckesmänniska med det där vatr ju sååå fint.. precsi såna jag gillar mest!
träffade stylisten Charlotte igår och hon hade oxå ett så himla fint halsband på sig.. precis nyinköpt för dagen...
nu ska jag kika in i ddin shop.. kanske livsfarligt... och jag måste hålla hårt i slanatrna nu på sommeren!!

KRAM PÅ DIG!!
Ann-Catrin

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå fint det blev! Hoppas att det nu får massor av både sol och regn så att det växer snabbt snabbt!

Din uteplats ser verkligen mysig ut!

Önskar dig en riktigt skön helg och mysiga semesterdagar! Själv jobbar jag på ett par veckor till!

Stor kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, vilken genial idé!! Mycket snyggt och mysigt och avdelat i trädgården blir det! Vi har satt tre humle runt vår veranda som var så stor ( för stor enl mitt tycke..) så den mest liknade aktern på Silja Line färjorna: ) Nu blir det lite mer dämpad när humlen växer upp, en toppenväxt som växer snabbt! Och vilken fin annonsbild du hade i Lantliv med min stora idol Nisse i fokus: )Du har sånt vackert hus med lyktan där på gaveln, urfint! Ha en bra fredag & fortsatt semester min bloggvän! Mari.

Mitt hvite hus sa...

Så smart og fint det blir:=) Humle er en flott plante som vokser fort opp( og raskt skal det jo gå, hihi)
Jeg har gjort dette med en rose., satt en staur som rosen skal vokse rundt og oppetter. Vi får se om det blir noe av:

Ha en flott dag:=)

My Lovely Things sa...

Godmorgon Vännen!!

men så trevligt..Det ser ju redan ombonat ut..det liksom händer nått..som Ernst skulle säga, fniss..fniss!!

Tror att det kommer bli underbart fint..

Jag hade tänkt göra humlestörar i år med..men hittils så har det inte blivit av!!
Ser så soligt och trevligt ut på dina bilder..Här äre regn..åskregn förmiddagen sen mot kvälleningen blir det soligt och gott..

Åh vad jag längtar efter värme igen..

Ha det så bra i helgen..
kram anna

Vackrare vardag sa...

Det var verkligen en jättegod idé! Och det ser faktiskt redan mera ombonat ut! Skall spara på den idéen i min idébank. Tack för tipset!

Anonym sa...

Hej Anette!

Jag läser din blogg flera gånger i veckan och du gör så fint!!!! Er Web-shop är åxå helt underbar med ett bra sortiment.

Men du... det blev nog lite tokigt i webshopen... de gulliga halsbanden hamnade under rubriken gardiner...

Trevlig sommar!!

//AKO

Anonym sa...

Ja det blev som sagt redan mycket mysigare och det kommer att bli "kanonbra" vilken härlig trädgårdsgrupp du har oxå.
Har ni sol idag eller har du fotat bilderna tidigare?
Jag är så himla less på allt regnande nu.

Ha en fin helg
Kram Pernilla

Vardagslycka sa...

Hej Anette! Det ser redan mer ombonat ut, kommer att bli fint när det växer upp!
Och vilket ljuvligt halsband du visar idag!
Ha nu en bra fredag och fortsatt skön semester! Här jobbas det på, men jag var "ledig" igår på dagen och då är det så mycket som ska hinnas med.Tur att man har ett jobb som man älskar!
Hoppas solen når till er också! Här har det varit soligt och varmt ett par dagar och jag njuter.
Kramar från Carina

Malin - I min trädgård sa...

Vilken bra idé! Det ska jag komma ihåg!

Ha en skön helg!

♥ Pia... sa...

Morn ...jag har soooovmorgon:).... semester du vet...Jag tycker dina humlestörar var fina..har funderat på dessa jag sen jag såg på sommartorpet..men i bakhuvudet har jag hört hela tiden ..att humlen får mycket ohyra....så det har gjort att jag inte riktigt vågat mej på...kanske det är fel..har du hört något sånt eller ?..superfint var det iallafall..och snabbväxande ..det är dom vet jag...sött halsband.....ha en skön fredag..jag ska städa och dona..grabben leker med grannkillen och selma ligger neranför diskbänken ..vaktandes skinkbiten som isak lagt där tills...sen..:)..kram..PIA

Körsbärsgården sa...

Humlestörar är så vackert, och Dina blir nog inget undantag! :)

Här på gården har jag har krokat upp en kätting i nederkanten av en vindskiva vid ena husknuten. Uppför kättingen klättrar humlen och fortsätter sedan upp på lillstugetaket där den brer ut sig mer och mer ju längre sommaren går. Till hösten brukar jag ta ner långa revor och göra en stor krans till lillstugeväggen, resten av humlen får vissna ner och bli överväxt av ny kommande år.

Kram från Karin som önskar Dig en fortsatt skön semster och en trevlig helg! :)

spetsar och änglar sa...

Det blev ju så fint.Tänk vad vackert det ska bli när dom har vuxit till sig.
För det blir så fint när man gör trädgården lite mer ombonat.Jag har skapat små rum i min trädgård.Och det är såå mysigt.

Ha en härlig Fredag
Kram Heléne

hemtrevnad marie sa...

Det ser verkligen mysigt ut vid er uteplats redan!
Hade också en liknande tanke, så vi satte vildvin vid vår paviljong så den snabbt skulle växa upp och bilda som ett pergolatak.....det var en månad sen och den har inte växt nånting ännu!!?.....där vi köpte den sa de att den skulle komma upp till två meter denna säsong!
Nä man skulle väl ha tatt humle istället...men det var det att jag ville ha det rött ..mot den vita husväggen....
halsbandet var jättefint...verkligen somrigt!
ha en härlig helg!
kram

Smultronstället sa...

Hej
Jo jag blev också inspirerad av sommartorpets ide och ahr satt upp några störar, humle är ju snabbväxande, och inte mig emot då man vill att allt ska vara klart på en gång.

ÅÅÅGUD så fin lövkojan blev,och mysig. Tänk att få sitta där och mysa...Händig pappa du har.och mamma me för den delen.

Ha en skön helg
Kram M

Anna sa...

Hej Anette!

Så vackert hus ni har! Det ligger så himla fint vid vattnet...Underbart!

Det kommer ju att bli så fint med Humlen, det ser man ju redan nu! Jättebra idé också! Jag vill också ha snabbväxande växter i trädgården. Frågan är bara vad definitionen "snabbväxande" är:) Mycket vi har köpt till vårt nybygge ska vara just snabbväxande men än så är allt så puttigt... Men Humle växer så det knakar, det vet jag:)

Mmm vackert halsband!

Jag önskar dig en härlig helg!

Kram
:)Anna

Stämningsfullt sa...

Hej!
Det där kommer att bli jättefint! Kan se framför mig :)
Hur fort växer det?
Ha en bra dag.
Kram!

Haust sa...

Så utruleg smart - og vakkert! Det er alltid like kjekt å stikke innom for å sjå på bileta dine, du er så flink til å lage det fint rundt deg! Takk for inspirasjonen!

Ha ei god helg! :)

Min Skattkammare sa...

Åhhhhhh.......underbara bilder!! Från båda inläggen! Vilken mysig plats dina föräldrar har, och så vackert tillverkat och pyntat av duktiga hantverkare båda två!
Och ni har ju så härlig tomt, en riktig oas.......humlestörar är verkligen dekorativt.
Njuter du av semestern nu....?
Jag känner mig riktigt stressad, ställer alltid höga krav på mig själv...det är så det fladdrar i magen.....usch! Nu lever jag inte som jag lär, hi hi! ;o) Men allt har sin tid.....så är det!
Ha det så bra i ditt vackra hem!
Massor av kramar
Kicki

Annas skattkammare sa...

Vilken bra idé, det kommer bli jättefint! Ser, som du säger, redan mer ombonat ut. Ha en fin fin helg! Dags för fredagsfika idag? =) Kram /Anna

Philura sa...

Så fint det kommer bli när det växt upp ordentligt. Lövkojan är så fin! Så snyggt med grått, vitt och lite rött.

atmosphere sa...

Hej Anette, semesterfiraren!
Man skulle ju kunna tro att det är jag, med tanke på hur lite jag lägger ut på bloggen. Snart skall det bli lite semester här också, och då ska jag försöka få lite gjort.
Tack för alla härliga kommentarer!
Många sommarkramar från Ingrid (alias latmasken)

Sallys hus sa...

Hallå!
Vad fint!!
Semestern har börjat ser jag!!
*Gapskratt*
Ha ha...kan inte tänka mig att du kommer spendera många timmar i en solstål den här sommaren.....fullt ös hela tiden va???
jag får bara ledigt måndagar o tisdagar den här sommaren men bara det känns som rena lyxen.
Har inte hunnit med vår trädgård alls så jag hoppas kunna hämta ikapp det lite.
Det kommer bli jätte fint med Humle sådär........skulle också vilja "bygga" lite rum ute.....men vi har en massa träd som måste ner.....och det är ju inte "bara"....
Nu är golvet färdigmålat så ikväll ska jag bara måla in golvsocklar och murstocken sedan ska vi bära upp soffan i morgon bitti och ha invigning med film i morgon kväll.....
Det blev faktiskt jätte bra. Ska ta bilder i morgon och visa.

Måste braa be om ett gott råd.......
Jag ska ha någon form av knoppbräda....
Vad tror du blir finast av....
Du vet den träfärgade knoppbrädan från IB....(som ni också hade i er butik) fast jag målar den vit....eller.....
En vit bräda med antiksilver krokar på.....också från Ib och dösnygga.....jag kan inte bestämma mig och tror jag blir tokig.
Vilka STORA problem man har..!!!
Vet inte om jag gör som du säger men det kan vara en spark åt nåt håll...hi hi.....
Ha en härlig helg!
Kram katarina

Just ja...du undrade över blusen...
Den på bilden är svagt rosa och grå....sedan finns den i svart o vit och i en lite gråblågrön färg.
Har inte i huvudet just nu vad den kostar....299 eller 399 sedan är det 25% på den nu.
Kan återkomma om du är intresserad.

Anonym sa...

Hej Anette!

Har du det härligt på din semester? Hoppas verkligen det! Ja, humle är väl tacksamt, och så har den en så himla fin grön färg, jag tror verkligen det kommer bli kanon! På måndag börjar "Sommar med Ernst" då kanske vi kan få lite mer tips på både trädgård, inredning och mat, ska bli så kul att se.

Måste verkligen säga att dina föräldrars lilla "hus" blev mysigt. Jag har nämligen sett Lövkojan i tidningen och inte känt något speciellt för den, men dina föräldrar har ju verkligen lyckats göra den jättehärlig och fin, där skulle jag jättegärna tillbringa några sköna dagar.

Fortsätt att ha en underbar semester!

Varma kramar Camilla i Örebro

Trines Hus og Hage sa...

Hei Anette!
Å, jeg må bare trekke pusten dypt og sukke litt for nå har jeg sittet og kost meg med bloggen din og sett såååå mye VAKKERT! Gjesterommet var bare en fryd, helt skjønt!! Løvhytten til mammaen og pappaen din var også så herlig å se! Håper de får mange hyggelige og avslappende stunder der inne.
Ja, jeg synes absolutt at det er en bra tanke å plante vekster i hagen som gir ly, romfølelse og lunhet. Det ser ut til å bli kjempefint, og enda flottere når humlen får vokst seg litt til. Haging er bare så moro, synes jeg. Jeg holder på ute så mye jeg kan og koser meg. Om du titter inn til meg får du se litt av hagen min. Velkommen om du har lyst!
Ønsker deg herlig feriedager. Nyt og kos deg og gjør ting du har lyst til. Klem fra Trine

smultrongården sa...

Smart att sätta humle! Jätte fint kommer det att bli.

Är också sugen på det. Man vill ju att det ska växa snabbt, snabbt, snabbt!

Min kompis Gunilla var ju med då när dom satt humlen, hon är så himla duktig. Du ska se vilken mysig trädgård hon har, helläcker.

Ha det bra i ditt eget semesterparadis, kramar från mig

kustnära sa...

Hej, hopp!
Va smart med humlestörar. Du ska se att det växer så det knakar. Kom ihåg att vrida stänglarna medsols så fastnar dom bäst ;)
Själv planterade vi Svart- Aronia som är en snabbväxande buske för skydd för havsvindarna och det blev jättebra. Aronian blommar med vita blommor på våren, den har svarta bär sedan som man kan safta/- sylta in. Sedan svslutar den med att få världens eldigaste höstfärgen innan den fäller alla bladen.
Há nu en trevlig helg och hoppas solen stannar kvar här i norr.

Millygarden sa...

Hummlestörar är verkligen jättefint! Det finns ett trevligt gårdskafe´ i Järvsö som heter Linkaffet! Där har dom en jättestor berså byggd av störar med Hummle! Superfint!!! Fina bilder du visar!
Gissa om jag längtar efter en trädgård!!

Trevlig Helg!
Kram Marina

Ina sa...

Humle är ju härligt och så fint!! Kommer bli kanonfint!!
Önskar dig en riktigt härlig helg!
Kram Ina

Anonym sa...

Humle stör?

Hanna i Det stora grå huset sa...

Verkligen jättefint halsband! ser ut som godis!!! .)

Gillar idén med humle... Det är så himla fint och härligt!
Själv råkade jag riva bort våran för några år sedan när jag rensade ogräs... på den tiden var mina fingrar mindre gröna än idag... Suck...

Önskar dig en härlig helg!
Kram Hanna

Ofelias Hus sa...

Humel är verkligen den perfekta växten om du vill ha något snabbväxande...
Lycka till med uteplatsen.

Anette

Vit Spets sa...

Det kommer att blir så fint - såg själv sommartorpet och har lagrat det i minnet...halsbandet är så där sommrigt precis som det skall vara nu...
Ååå idag skiiiiiner solen - jag skall sitta å njuta idag med te och nya Lantliv...hoppas semestern har börjat bra...
Kramis
//Siv

Inspiration i vitt sa...

Det kommer att bli så fint när hummlen slingrar sig runt dina störar.Jag har hummle på några ställen och den växer så det brakar.
Ni bor så fint,ser så härligt ut.
Kram på dig/Ingela B.

C De-sign sa...

Så fint det kommer att bli med humlen.....och roligare än "vanliga" häckar!!! Vilket fint litet hus din pappa har byggt...och verkligen en plats för en "lugn" stund!!!! Jag njuter av att vara ledig! Det gör du också hoppas jag! Men det innebär ju inte att man är sysslolös..... man bara kan njuta lite mer av arbetet man grejar med..... ska ner i källaren nu och rota lite.....kanske man hittar något att sätta färgpenseln på!!!!!! Ha en riktigt skön helg! Kramar fr C

Monolilith sa...

Det blev ju jättefint med humlestörarna! Du får gärna visa fler bilder på dem när de vuxit ännu mer! :)
Kram Malin

sommar-rummet sa...

HEJ!
Har just gett dig en utmärkelse! Ha det gott! KRAM

Granne med Selma sa...

Hej!
Äntligen kan jag kika in till dig. Efter att bredbandet kom igång har ju all tid gått åt till att fixa inför reportaget. Du vet ju själv hur det är eftersom du också varit "utsatt" för det *hihi*. Fast det var riktigt roligt. Tyckte du det med?
De var jätteföljsamma och respekterade att de inte fick fota alla rum t.ex. Sonen sa blankt NEJ! Och det måste man ju ta hänsyn till.

Kul att du också inspireras av Ernst:-) På måndag drar han väl igång igen. Då får vi bänka oss:-)
KRAAAAAAM!
Sussie

Jes/Vita villa vila sa...

Men å vad mysigt det kommer att bli! Underbart med humle ♥ Härliga bilder bjuder du på också!!!

Kram/Jes

Anonym sa...

Super gullig blogg.. Känns som att så vill man ha när man blir "stor" =) Ha en bra sommar

hvorfor ikke... sa...

Ååhåh! der får dere en flott uteplass -deilig med noe som vokser raskt.

Ser veldig innbydende ut allerede!

....og halskjedet er til å få sommerfølelse av;)

Smil fra Torunn

Fabrikken sa...

Det kommer til å bli kjempefint :) Uteplassen var fin fra før, men nå blir den helt nyyydelig :)
Jeg er forresten ny, besøk meg gjerne en dag :)

Klem fra nr. 5

Unknown sa...

Åh det ser jätte mysigt ut med hummlen och vilket vackert sommarhalsband! Kändes så där tjusigt men ändå enkelt, helt min smak också. Ha en underbar kväll! kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

En inredoholic sa...

Aaahh fint halsband, det köpte min mamma i falsterbor för lite sen... Hon bor ju i vellinge som gör dem.. Så hennes smycken är poppis här i Skåne.. Jättefint!

Hoppas du får en skön vecka. Kram Jannice

Gunilla sa...

Ljuvliga bilder som alltid!!!
Väntar med spänning på den "vita" dörren, ska måla vår dörr men funderar just nu på grått eller vitt eller grått eller....
Ha en skön fortsatt semester!
Kramar

Malin sa...

Hej!
Humlestörar var en kanonbra idé. Enkelt och snabbväxande. Den idén måste jag nog "sno" =)
Ha en bra dag!
Kram Malin

Jonatan & Frida sa...

Hej!

Fin blogg du har. Jag älskar också humle men har en liten fråga... varför har man krukor på toppen? Jag har sett det förrut men vet inte varför. Ha det bra!

Frida