måndag 16 juni 2008

Järnsängen är på plats...

Nu är järnsängen på plats i gästrummet !! Äntligen känns det färdigt där inne...

Tänk att den här sängen har stått ute i bodan i flera år, och bara väntat på att få komma in igen...den blev utkastad då dottern inte ville ha den längre..nu har hon gjort ett eget ungdomsrum i källaren...hennes rum blev ledigt så då passade jag på att göra ett efterlängtat gästrum !

Vid sängens fotgavel ser man den stora golvspegeln...


En gammal rakspegel har fått nytt liv som vit , den hänger bredvid sängen...




Lilla rakspegeln...




Dessa fantastiska rullgardiner, jag har dom i hela vårt hus..dom flesta har jag sytt i linnetyger.
Eftersom jag inte tycker att markiser eller persienner passar på vårt hus så har vi istället rullgardiner i 1700-tals modell...dom rullar vi ner och skärmar av det starka solljuset...


Inredningstidningarna ligger i korgen under klaffbordet...




Den här boken har inspirerat mig från första stunden då jag öppnade den...hur mycket ideer man än har själv så inspireras man av andra, man får tips och tankar som man inte hade själv...gästrummet har fått många fina tips från boken...


Ett gästrum är ju inte bara till för gäster ? eller ? jag slår mig ner och tar en god kaffe och läser lite...det här rummet är ju även till för oss som bor här..som ett mysigt rum där man kan ligga och läsa...Jag visar fler bilder nästa gång..
Ha det så bra alla Kram Anette

71 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej Anette då får jag bli den första att berömma ditt vackra gästrum.
Ojoj vad fint det blev (hade ju inte trott nåt annat)
Sängen är underbar,textilierna i den.den fina lampan på lilla bordet,rakspegeln,gardinerna,spegeln ja allt är i harmoni.
Vem skulle inte vilja vara gäst i det rummet?
Du inspirera mycket med din energi.
Kram på dig/Ingela B.

My Lovely Things sa...

Godmorgon ..godmorgon!!

Åh så fint..jag tänkte att idag får vi nog se det fina gästrummet....

jag får säga att det är så otroligt fint..men vilken vacker säng..åh va fin golvspegeln är så maffig..

får nog säga att rummet ser ut som rummet flickan hade i serien spegel spegel...!!!

Förstår att du älskar detta rummet..

Åh den boken vill jag ha med..men just nu får jag nöja mig med att jag ska få Julboken..
ha det så gott..

Nu ska jag sätt amig och äta en smaskig frukost på min första sem dag..jag har bloggat lite på morgonen..crosstrainat och målat slut touchen på en list i trappan...va d jag hittat på får du se lite senare i veckan..men kan avslöja att jag är så nöjd..

ha det nus å bra..Ps..jag skrev en kommentar på ditt förra inlägg nu på morgonen..
kram anna

Liten Bod sa...

Jättefint blev det! Du har verkligen förmåga att sätta ihop saker, och hålla samma stil i hela huset. Där har jag långt kvar :) Sitt där och mys du, det är du väl värd! Kram, Tina

Jaana sa...

Hej, Anette!
Om du gör bok om inrednings jag vill köpa den genast! Du indpirerar mig så mycket! Tack, tack, tack!

Hälsning Jonna från Finland :)

LOPPISLIV sa...

Nämen hallo där...la nyss en kommentar till ditt förra inlägg och skulle bara kika in igen lite kvickt...och vilken överraskning jag fick....Oj oj oj vad fint gästrummet blev...ser din nya kudde du sydde med svarta band på sängen...allt matchar så fint ihop...vitt, beige och svart...mmmm underbart vackert...mmmmmm njuter i fulla drag av dina vackra bilder....Du är helt fantasktiskt duktig på att få fram den rätta känslan....rena drömmen att vara gäst här ju......Ha det bäst...Kram kram Paula

My Lovely Things sa...

Hej!!
ja målarfärg den går verkligen åt..har på allvar funderat på om man inte kunde få bli sponsrad av ett färgmärke..tänk vilken bra reklam vi bloggar gör!!
Det hade väl vart bra med gratis färg..fniss..fniss..
ha det så bra..
kram anna

Ann-Catrin sa...

Morrn Anette!

Får jag bli gäst i ert vackra gästrum??
Himmel så vackert och vilsamt...har förstorat upp varenda bild och njutit av all fina detaljer och helhet!!

Det däör rumet kommer ni att ha glädje av.. all som få chansen!!

Tack för att du delar med dig så frikostigt!!
Min sons rum går också i vitt och svart..kanske jag ska våga mig på att visa det en dag...om jag frågar snällt och muttar han med pengar så han städar upp lite!!

KRAAAM Ann-Catrin

hemtrevnad marie sa...

Hjälp så vackert!!
Det blev verkligen ett rogivande rum!!
Så lustigt...visar nästan en likadan vitmålad spegel hos mig nu....som hänger i vår hall, där jag för övrigt har exakt likadan resväska stående på min gustavianska soffa (syns inte i detta inlägg men i ett gammalt)
Önskar verkligen att jag hade ett rum över......
ha en härlig måndag!
kram

Vardagslycka sa...

Det ser så fridfullt och fint ut i ditt nya rum. Skönt med ett extrarum att kunna mysa i! Och vad kul att du har sparat sängen för nu kom den ju verkligen till användning!
Ha en härlig vecka!
Kram, Carina

Anonym sa...

Va vackert med sängen! Ditt gästrum är ju såtligt nog till en kung...hihi! Jag skulle verkligen må bra av att gästa i det där rummet, bra jobbat med piffningen :)

Ha det gott!

Anonym sa...

Goedemorgen Anette,

I think your guests may be very happy to stay in such a beautiful guestroom. You did a fantastic job.
Have a nice week.
Janneke.

Monika sa...

Mållös! Så fint! WOW!


Sommarhälsningar :o)

Sallys hus sa...

Hallå där!
Bara jag igen.....
Skrev ju hos dig sent i går kväll men jag var ju så nyfiken på sängen.....

Oj oj så fint det blev!!
Vilket rum....
Om jag någonsin kommer till Kalix vuill jag absolut bli inkvarterad där.....
Förstår att du gärna kryper upp i den sängen med en kaffe och "boken"

Håller med....hur många idéer man än har så hittar man massor av inspiration i tidningar, böcker och bloggar.
Man kanske inte härmas rakt av men man får inspiration till att göra sin egen grej av det hela.
Önskar jag hade ett gästrum att få göra i ordning......suck....och en tvättstuga......fniss....brukar låna din ibland...
Ha en härlig måndag!
Kram Katarína

lottens vita och gröna sa...

anette, jag är mållös...ditt hem är outstanding, ditt gästrum det vackraste av gästrum, vilka glaa gäster, skulle inte kunna sova, hihi! du järnsängen är underbar och rakspegeln med de små brillorna! duuuuu har ett trollspö! ha en underbar midsommarvecka vännen!
vvarmaste kramen lotten

Tidsmästarinnan sa...

Lotten klär mina tankar i ord, hihi!
Superduperfint, och så harmoniskt. Så himla snyggt med en svart säng mot det vita.

Kram på dig Anette!
/Susanne

Annas skattkammare sa...

Åhh gästrummet blev helt underbart!! Vilka bilder du tagit på alla fina detaljer, jag bara sitter och gapar.. Kram /Anna

Anonym sa...

Sååå underbart vackert det blev i gästrummet. Nu väntar ni bara på gästen... Jag kommer gärna !!!

Kram Kram

smultrongården sa...

Morning! Förstod att det skulle bli så där superduper bra!!! Prick samma järnsäng har Adam i sitt rum - jag bara älskar den. Kanske får bli till ett gästrum senare...
Håller med Katarina - bokar också in mig på Lantlivsgästis!
Kram på dig, Eva

Goa sa...

Helt enkelt underbart!!

Jag blir gärna din första gäst..:)

Massa kramar och en skön vecka på dig...

En inredoholic sa...

Vackert rum, där skulle man mer än gärna vilja vara gäst :)

Kram
Jannice

sabina sa...

Å, det blev helt underbart! Där sover nog dina gäster skönt!!

Cecilia sa...

Hallå där! MEEEEN så fint det blev! Järnsängen är ju helt fantastisk! Å allt runt omkring oxå!
väntar med spänning på fler bilder

Kram cecilia

Piffa och Puffa sa...

Så fint det blev. Jag följer din blogg ofta och har nu blivit så inspirerad att jag övergår mer och mer från det moderna till det romantiska. Jag var och köpte nya fåtöljer i helgen så nu måste jag även byta soffa. Roligt är det men önskar att plånboken var tjockare.
Kram Anette

Syster vit sa...

Det blev verkligen ett drömrum för gästerna. Jag beundrar dina 1700-talsgardiner...är sådär lagom händig med symaskinen, det får inte vara för krångligt, men dina ser ganska enkla ut att göra. Du får hemskt gärna tala om hur du gör dom. Jag ska måla våra tre köksfönster vita snart, tror det skulle vara snyggt med en sådan gardin där. Kram Liselott

Anonym sa...

hej! jag blir bara så glad av att titta in hos dig!du gör så fint!

ha en bra vecka,kram!!

Smultronstället sa...

Oh vad snyggt det blev!!!=)

Ett hus i vitt sa...

Åååååh vad fint det blev med den fina sängen och allt det vita!! Dina gäster kommer att drömma lika vackra drömmar som rummet. Jag bokar in en natt med en gång ;-). Kram, Anette

Anonym sa...

Säger bara en sak - ett HELT UNDERBART gästrum!!!! Jag saknar nästan ord för hur himla mysigt det ser ut, oh vad fint du gjort Anette!!!! När jag någon gång får större och mer att inreda hemmavid skulle jag vilja "specialboka" dig som inredare:-) Du är så skicklig och otroligt duktig på att inreda så det ser inbjudande och supermysigt ut!!
Kram

Anonym sa...

MMmmm jag skulle oxå vilja sitta där å njuta av en kopp kaffe och bläddra i en bra tidning....Såå himla fint det blev.

Kram Pernilla

Kristin sa...

Hej Annette, jag tror jag flyttar in här permanent!!! :-D

HÄR VILL JAG BO, eller åtminstone, såhär vill jag ha det hemma också... å, så fint, jag blir alldeles rörd!

Härligt, härligt, härligt... förstår att du vill mysa här inne!

Kram Kristin

Jennys Vita Villervalla sa...

Hej Anette!
Fantastiskt vackert, precis som allt du pysslar med!
Ha en bra vecka!
Kram
Jenny

Emma sa...

Åhhhh vad fint. Vem vill inte vara din gäst nu:) Hela din blogg är fantastisk. Kram Emma

Solsjö - Under en vind sa...

Men wow så fint det blev! Superlativen tar slut och orden räcker inte till!

Där förstår jag att både ni och alla gäster kommer trivas! Så fint dekorerat, alldeles lagom av allt!

Ha det gott, kramar!

Jenny Oak Fae sa...

Ja du...jag är HÄNFÖRD...så sagolikt vackert...DU inspirerar mig ska du veta !!!

: )

Många kramar från Jenny

<3 <3 <3

Nina sa...

Hej Anette!

Tusen tack för fina bilder, inspiration. Jag har också Boken, men besöker din blogg nästan dagligen. Den inspirerar faktist mera... Gamla saker, vitt och underbara bilder med fint ljus, härlig blogg!!!
Trots min mans misstycke ibland så blir det mesta målat i vitt hos oss med (0= .
Tack för alla fina idéer: Nina

Kamomilla sa...

Tack för att vi får njuta av dina vackra bilder och förundras över ditt säkra öga för inredning! Här är det alltid inspirerande att kika in!
Gästrummet är en dröm, och jag avundas minsann varenda gäst som får sova där!

hvorfor ikke... sa...

Kjempekoselig gjesterom!
Her var det inspirerende og stikke innom. jeg er også veldig glad i den hvite landlige stilen...
så jeg kommer igjen og lar meg inspirere!

n o r d i n g å r d e n sa...

Kors vilket vackert gästrum!!! Jag skulle aldrig komma ut om jag fick komma in en dag: ) Sängen är ju bara så snygg och det blev så bra med den stora spegeln och andra vackra detaljer såsom den fina linnepåsen med svarta ränder och den lilla rakspeglen! Jag har fotat min nu här hemma, också med ett gammalt foto på brädan: )
Mycket snygga och passande hissgardiner!! Mari.

Malin - I min trädgård sa...

Men vad fint! Järnsängen passar ju perfekt där! Ditt hem ser så "rent" och fräscht ut. Jättehärligt och lugnande. Rullgardinen var en annan favorit.

Ha en skön kväll!

PS. Utlottning hos mig!

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Det är som vanligt något alldeles extra!Järnsängen är ju bara så himmelskt snygg!Jaa allt är helt otroligt snyggt...
Kram Marlene.

Anonym sa...

Hej!
Vill bara berömma dig för din kreativitet. Gästrummet blev så vackert. Tack för att du delar med dig av ditt hems skönhet. Jag har fått mycket inspiration från din blogg. Ha en trevlig midsommar!
Frida

Anna sa...

Men Anette! Vilket underbart ljuvligt gästrum! Åååå så inspirerad jag blev nu:) Den gamla järnsängen är så vacker, liksom alla detaljerna i rummet! Du har verkligen sinne för sånt...Underbart helt enkelt!

Nä nu måste jag tillbaka och kika lite till:)

Kram
:)Anna

♥ Pia... sa...

Men lilla vän...så fint..blir alldeles hänförd..du skapar rum efter rum i ditt hus och allt blir bara så otroligt vackert..jag blir stum..nu lär man väl aldrig få tag i två gamla järnsängar efter att du visat ditt fina rum..:)..det kommer vara rusning på alla auktioner och loppis efter det här..:)..gästrum säger du..mmmm kommer nog en sväng och provar den där sängen..har du plats för selma oxå....förresten fyller inte nisse år i morn?..den lille sötnosen blir väl uppvaktad med nåt gott i moron då:)...nu får jag ta en runda och kika på alla bilderna igen..har precis varit och målat färdigt andra rummet hos föräldrarna ..nu är jag sliten...PUH.....kram och ha de..Pia

Lilla huset på prärien sa...

Åhh! Vilka underbara bilder!! Måste bara fråga - den runda kudden i sängen med brodyr, vart kan jag få tag i en sådan?? /Hälsningar Jenny

Mamma C sa...

Halojsan!
Vad fint du har fått tilldet i ditt gästrum. Många fina detaljer i rummet.
Kram Mamma C

Anonym sa...

underbart rum... du har verkligen lyckats bra! =o)

2,9-Marie sa...

Hej!
Gästrummet blev veeeerkligen charmigt och vackert! Och, jag gillar verkligen dina linnerullgardiner. Kram M

Drömmar på V sa...

Hej Anette!
Såå fint ditt (ert) gästrum blev!
Femstjärniga hotell kan slänga sig i väggen. För vem skulle inte vilja vara gäst i en sådan atmosfär.
Rullgardinerna är verkligen jättevackra, jag kan tänka mig att ljuset spelar vackert genom dem.
Detta är min första kommentar här hos dig även om jag kikat i smyg ett bra tag, du inspirerar verkligen. Jag vet inte hur många gånger jag visat bilder på din tvättstuga för min sambo och sagt att sååå vill jag ha det med något drömskt i rösten. Jag har just startat blogga själv (kanske visar jag bilder på min tvättstuga där någon gång) titta gärna in.

Ha en trevlig tisdag
//Maria

Marie sa...

Gästrummet blev precis sådär fint som man visste att det skulle bli. Underbart helt enkelt! Du är verkligen duktig på att få till det där lilla extra, sååå inspirerande! Nä, nu måste jag kika på bilderna en gång till!

Ha en bra vecka Anette!
Kram Marie

Karin Krut sa...

Faaantaastiskt fint rum. Sängen är ju helt enkelt makalös. Tänk om man skulle göra sig av med allt man inte vill ha inne just då.. jösses vilken osis, man skulle ju ångra sig tusenfalt :)
Ha en skön vecka
kram Karin

Vårt lilla hem sa...

Det blev såå vackert! Ett riktigt drömgästrum!! Fina detaljer och möbler och så harmoniska färger!

Ha en fin tisdag!

Kraam! Jenny

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Underbart vackert verkligen!!!!där skulla man sova gott helt klart. Och du så fint det blev i hallen med den vita färgen, det håller säkert brakram

MormorRuthsAnn sa...

Just nu kan jag ingenting annat än säga oooooohhhhhhhhh, gu´ vad fint du har gjort i ditt gästrum!!!!!!! Du anar inte hur mycket inspiration du själv ger.
Jag lämnar in handduken............................
.....................................
mållös.

Kram Ann

Hjärtats saga sa...

Hej!
Vilket vackert gästrum, vilken omtanke. Ja, det måste vara härligt att gå in där och lägga sig ner. Man vill nog bara ligga kvar och andas, njuta och le. Jag sitter faktískt just nu och ler när jag tänker på hur ljuvligt det måste vara. Och som allt annat - jättefint.
Ha det så bra och trevlig midsommar!
Hälsningar Kerstin

vitating sa...

Jisses så fint!!!!!!!!!
Oj oj, när får man komma o övernatta??? Vilken dröm att få sova där, förstår att ni kommer att använda detta flitigt utan gäster oxå! Boken franske stemmninger har jag äntligen beställt!!! Och så har jag ju bokat julboken hos dig!

Ha det gott!!
trevlig midsommarvecka!

vitating sa...

Glömde säga, jag älskar järnsängen!!!!!! Var har du hittat den?

kram

Anonym sa...

Helt underbar blogg du har. Är inne och tassar runt nästan varje dag. Fantastiskt vackert hem du skapar!!! Jag blir så inspirerad och önskar jag hade en hundradels kraft av din energi och skaparglädje!

Tusen tack för all inspiration!!!
/Malin i Skåne

Smultronstället sa...

ÅÅ vad fin sängen är, den pryder verkligen sin plats.

Och golvspegeln sedan,jättefin.

Hoppas ni får en trevlig midsommar helg!
Kram M

Radhusdrömmar sa...

Verkligen jättefint! Gillar sängen :-)

Ha det gott!
Kram Johanna

Henrikohelen sa...

Wow, du kommer att få många gäster efter det här! :-)
Kram
Helen

hvorfor ikke... sa...

Håper det er greit at jeg legger en link til deg på min blogg...så finner jeg deg lettere.

Smil fra Torunn

Från A till O med Jenny sa...

Supersnygg säng och inredning av ert gästrum. Såg fågelburen i inlägget innanoch en så skulle jag så gärna vilja ha
Ha en bra dag
Kram Jenny

Anneli sa...

Vad vackert det blev!!!
Inte ska det välbara vara för gäster, man måste själv få ha enskön lugn stnd där också tycker jag! Annars står det ju oftast tomt, det är väl ändå inte tanken?!

Gillar verkligen ditt hem!!!

Malin sa...

Hej! Otroligt fint du gjort! Jag får massor av inspiration från dig. Kram Malin

Linda sa...

Oj oj vilket läckert gästrum, måste vara härligt och vara gäst hos dig. Så fint med järnsängen mot det vita! kram

Millygarden sa...

Där skulle jag sova riktigt gott! Såå fint du gjort det! vilken fin säng, jösses så fint allt är... alla fina detaljer det mörka mot de vita väggarna och golvet.... måste kika runt en gång till...


Tack för inspirationen!
Kram Maria

Anonym sa...

Oj vad mysigt du har det! och vilken mysig blogg du har!

Kramar Millam

Lisa Boni sa...

Beautiful! Such a peaceful and lovely room!

♥ Pia... sa...

Hallo där....är inne och kikar ..om du lagt in mer bilder...det är så ljuvligt varje gång man stiger in i gästrummet ditt..riktigt könner harmonin......suck...nu väntar jobbpolarna vi har planeringsdag/utvärdering ..osv..sånt där som måste göras...inge roligt..kram ha det ..PIA

Katarina sa...

God morgon Anette :)
Nu är jag tillbaka på banan hoppas jag ,ler*
Vilket otroligt gästrum du bjuder på :)
Man blir liksom alltid så hänförd av att kika runt hos dig , man får ett sådant skönt lugn, finns ju alltid så mycket vackert att vila ögonen på.

Stor kaffeskål och en ännu större kram till dig så här på morgonkvisten !!
Katta

Anonym sa...

Hej!
Vilket fint litet sängbord, får man fråga vart du fått tag på det?
//Sara