fredag 25 september 2009

En Dam har flyttat in...

Jaa nu har Damen äntligen flyttat in hos mig...som jag har väntat..hii..hii..



Provdockan alltså, den vackra på svart trästativ ! Åhh vad jag tycker det är fint med gammeldags provdockor i inredningen ! Den lilla hade jag sen tidigare, och nu har den fått sällskap av damen, de står i hörnet bredvid skåpet i matsalen...Jag skrattade lite här för mig själv igår, jag skrev ju att jag hade varit på ranten igår !! Ranten, ranta, jaa det är nog något som vi säger här i Norrland, för det var många av er som inte visste vad det var !!! Man kan väl översätta det med att då man rantar så är man på utflykt, jag och syrran var på utflykt till butiken Handplockat...
Jag hämtade provdockan där, den hade jag förbeställt...men jisses vad mycket fint det fanns där, ojj...ojj..Green gate i massor, jag blev väldigt förtjust i deras röd prickiga serie...


Den här snygga väskan blev min också..jag behövde en ny , och nu var det dax ! I butiken finns även väskor, träskor, smycken och kläder ! När vi var färdiga hos Anna så styrde vi kosan till en annan kompis, hon Lena har ett gammeldax cafe, där blev vi bjudna på sååå mycket gott ! En hel dag med bara mys och roligheter alltså.


Så här ser fönstrena ut på kvällen, då tänder jag massor med ljus...
Nu är det Fredag, och vi fikar något gott såklart !
Ha en toppen helg alla
Kraam Anette

58 kommentarer:

Västbacken sa...

Det blev verkligen jättefint med fönstren.
Ja hos gulliga Anna finns det mycket fint. Om du kör Älvsbyvägen till Anna har du kört förbi stället som jag ska flytta min butik till. Det syns från vägen.
Jobbar hemma idag och snart är det fika :)Gubben jobbar hemma idag också och stortjejen är hemma för de kom från lägerskolan igår så vi blir många kring fikabordet.

Kram Lotta

Butiken Handplockat sa...

Men hej Gullöga
hoppas du och systeryster är nöjda med inköpen... igår fick vi stå gigantiska pallar OCH idag kommer nya kassasystemet .. så jag vet vad jag gör ikväll och hela helgen ;)
Det var så kul att ni kom och rag hör av mej när det börjar vara dax för Er att komma igen
läääängtar till Allhelgona
tack för GOLÄNKEN

kramar i massor

Butiken Handplockat sa...

Fniss får tacka Västbacken för komentaren ovanför min
Dina fönster hamnade ju där
KRAAAMEN igen

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vad komiskt, jag köpte den lilla varianren av provdocka i går, fast jag valde en helsvart. Det blev jättefint med fönstrena verkligen.
Kram Aydan

Handplockat sa...

Ooops 3:e kommentaren idag Sorry!!!

Du vet inte om hon med det lilla huset som säljer antik (mitt emot rolfs såg) har några smårutiga fönster?

Lotta västbacken fick ta fönstren jag köpte hos dej på loppisen och nu behöver jag ett till skyltfönstret
fick massa gardiner från Miljögården som ska upp

önskar verkligen att du och syster bodde NÄRMRE ;)

K A T A R I N A sa...

Åh vad det är fint hos dig...

Vi höres snart

Kramar
Katarina

Pilgården_Susanne sa...

Mysigt! Sååå vackert!
Kram Susanne

mysiga heestrand sa...

Det blev verkligen fint med fönstren. Det ser så mysigt ut med tända ljus.
Ha en skön helg
Kram Marita i Heestrand

Kaja sa...

Kanonfina provdockor! Jag har letat efter dockor läääääänge (jag behöver dem ju faktiskt), men inte sjutton hittar jag några. Det slutade med att jag fick köpa några uppblåsbara i stället. Fyller sin funktion, men är inte så vackra som dina!

Västbacken sa...

Ja alltså det blev fint både hos dig och mig med fönstren ;)
Om man kommer från Luleå är det på höger sida vid Alviks trafik. Jag planerar att öppna 29/10

/L8

Mitt vita lantliv sa...

Hejsan Anette! Måste bara hålla med, det är super fint med provdockor i inredningen, & Det vart super fint med fönsterna i matrummet/vardagsrummet! så vackert!

Ha en super skön helg nu

Kramar Daniel

hagagården sa...

Hej
Men va roligt att du fått en stor provdocka dom är så mysiga.
Fint det var med tända ljus ser mysigt ut.
kram o ha en trevlig helg.
ninni

Vita små hjärtan sa...

Så vackert o stämningsfullt!!!!!
Önskar dig en skön helg!
Kram Agnetha

Vita små hjärtan sa...

Så vackert o stämningsfullt!!!!!
Önskar dig en skön helg!
Kram Agnetha

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för din snälla hälsning. Här är lugnt nu, och lugnast är maken! Jag trodde ranten var en butik..fniss. Fint att din lilla provdocka fick en kompis. Dom är jättefina, och din väska, jättesnygg, klassiskt fin. Den kan du ha tills du sliter ut den.
Ha det gott, och fika blir det.
Goa kramen till dig vännen
AnnaMaria

Syster vit sa...

Det blev verkligen jätte bra med fönstren där. Kanske skulle kunna göra något liknande hemma hos mig.....hm
Trevlig helg
kram
Marina

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!
Åh va vackert!!

Det är så ljuvligt fint hos dig!!

Vilken kanonfin docka..En sån hade jag gärna haft med..
Ha en fin helg nu vännen..
ps väskan är lovely..
Älskar färgen!

Kram Anna

Gro sa...

Så nydelig prøvedukke - jeg synes de er såååå flotte! Klem fra Gro!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fin provdocka och väska fr Handplockat! Och så cafébesök på det, vilken toppendag! Och så vackert med dina nya fönster, jag kan bara tänka mej hur fint det ska bli till jul...

Nje, jag orkar inte/kan inte ta över butiken. Den är för stor för mej i dagsläget. De fortsätter dock ett tag till och har köpt in en massa nytt som är på ingång...
Kul att framhäva butikens vackra ting på bästa sätt och arrangera så det passar genom kameralinsen: )

Ha en skön helg i stugan! Mari.

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Härligt när man bara kan få åka runt och mysa, handla fina saker, fika i gammal härlig miljö...du och syrran din, har haft det en toppen dag kan jag förstå:-))

Så mysigt med alla de tända ljusen, jag blir smått avunsjuk och längtar tillbaks till mitt gamla hus när jag ser det.

Ha det bäst i helgen och bamse kramar från mig, AnneLi...SussiLi...

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Så fint med vinduene, ble en bra deling i stuen. Kjempe fine prøvedokker, kunne tenke meg slike selv:)

Kära Hem sa...

Så himla fint det blev med fönstrerna! Börjar fundera på att göra något liknande... Undrar vart?

Kul med en till provdocka, de är jättefina tillsammans.

Ha en underbar helg!
Kram
/Anan

Vi i stan sa...

Vilka fin fina damer du har (viken rolig mening!!)!
Och tack snälla du för kommentaren om mina smycken =) Det värmer gott i mitt Dalahjärta!

Kram Malin

malinaronsson.blogg.se

Gnistrande snö sa...

Wow så läckra provdockor!
Ha en fin helg!

Kram
Katarina

Emmas utsikt sa...

Hej, i Östergötland, som jag kommer från, betyder "ranta" att springa runt på måfå. :)

Från barndomen:
-Vad heter Finlands sämsta hockeyspelare?
-Ranta Runtirinken...

Ha en fin helg!

Isabella sa...

Så fin provdockan ser ut! Jag gillar just den kombinationen att du har en barnvariant intill. Själv har jag provdocka med ljusare träben. Funderar på om jag kanske skulle måla om benet till vitt.
Tack för dina ljuvliga bilder!

Må gott,

Isabella

Lisas torp sa...

Oj, vilka grejer du hittar - både provdocka och jättesnygg väska!

Åh, din vardagsrum/matsal är ju som en dröm med de infällda fönstren! *suck*
Önskar dej en skön fredag!
Kramar
Lisa

hemtrevnad marie sa...

Haha, ja jag undrade just vad ranten var!
Såå mysigt ni har det där i ljusens sken!!
Ha en fin helg, det ska vi ha!:)
kram

Made in Persbo...Carina sa...

Ja sådana där provdockor är uuurläckra!
Jag drömmer om att ha ett eget pysselrum...där jag kan ha de ljuvligaste av ting som gynnar kreativiteten...och där skulle givetvis en gammal vacker provdocka få plats :)

Man måste få drömma! ;)

Kraaaaam goding!
Carina

The Secret Garden sa...

Jag får tacka så mycket för de fina kommentarerna på min blogg!!! Det är så spännande när man får kommentarer och så blir man ivrig och fortsätter att blogga...jag är ju nybörjare i bloggvärlden. Det blev fint med provdockorna, speciellt när det är två stycken i olika storlek. Jättesnyggt!

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Hej! Så himla fint det blev med 2 brevid varann, jättefint! Skulle också vilha ha en, men jag vill ha utan dedär utåtknopparna till armar :P

Kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

♥ Pia... sa...

haha..ja jag trodde nog oxå att ranten var en butik...fast å andra sidan så säger nog vi här nåt liknandeå vad du ranter..:)..Snygga damer du fått hem..Och du har de såååmysigt i dit hem..trodde nog du skulle bju på nåt gött idag med..önskar dej en trevlig helg..kram..Pia

blomsterboden i skanör marie sa...

Sååååå kanon det blev med fönsterna, och provdockan är ju inte sämre den.
Trevlig Helg!

Kramkram Marie

Unknown sa...

Hej vännen,

jag håller med dig att det är vackert med provdockor.

Dom riktigt gamla som man ibland finner i antik butiker är ju urläckra men hutlöst dyra!

Tur att dessa fina du köpt finns!

Jag gillar bilder med alla tända ljus. Så vacker helhet!

Ranta runt, ja det säger vi även i Skåne.
Min pappa hade en gång en blandras hund som hette Ranta.
Blandning mellan tax och rottweiler, tro det om du vill men det är sant.
Vet inte hur parningen gick till men mamman var tax......

Önskar dig en härlig helg.

Kramisar Jeanette

Maison Beldecor sa...

Hello Anette,
oh, so wonderful mannequins, they look really great together...
The look into your livingroom is fantastic, i like it verry much.
Have a wonderful weekend
Hugs from Germany
~ Bine ~

Goa sa...

Hej goding!
Jag älskar ditt vackra, vackra rum!
Så mysigt att jag finner inte ord.

Ha en finfin helg och en smarrig fredagsfika..:)

Största Kramen till dig...

vitstil sa...

Så himla fint det blev med fönstrena som avdelning av rummet.
Jättemysigt. Har länge velat göra så ,men bor ju i hyresrätt så ja är inte säker dom som äger huset skulle gilla det.

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhhh så fint med den stora provdockan också. Jag har den allra minsta jag och den är jag väldigt förtjust i. När jag flyttar (?!...) ska jag inreda lite sådär i färger och provdockan ska få stå tillsammans med en urvacker kristallkrona med svart bas och sedan ett gammalt fönster där ramen är i trä..... Ja, jag planerar som du märker!
I tanken är jag redan där och du förstår att det är helt underbart "fniss"
Tack för mailet, värmer gott som bara den.
Ha en fin helg!
Kram Mia

Norregård sa...

Hej!!
Allt passar hos Dig!! Du gör det så snyggt. Dockorna är så fina.
Trevlig Helg!! För mig blir det förhoppningvis mycket shopping!!!
Kramar Malin

Kamomilla sa...

Är det hembiträdet och hennes lillasyster du har där stående? ;)

Hoj hoj så fint det är med era fönster. Kan inte se mig mätt på dem...

Mamma C sa...

Det var ju inga dåliga saker du hittat när du var på ranten. Både en stilig provdocka och en ursnygg väska. Så vackert det är i dina fönster på kvällen. Ha en fin helg.
Kram Mamma C

Marita sa...

DEN väskan vill jag också ha!!! Tusan vad fin den är. Har varit på jakt efter en ny väska ganska länge nu, men det är inte lätt att hitta den rätta... så har du den!!!

En sån där provdocka skulle jag också behöva, det känner jag bestämt! Var den dyr?

Vad fint det blev med era innefönsterväggar! Det är så kul för så håller vi på att göra mellan vår matsal och vårt herrum. Det blev nästan klart tidig sommar, nu är det lister som saknas... sååå typiskt, det är alltid listerna som får vänta!

kramar, Marita

Lilla huset på prärien sa...

Godkväll Anette!

Hoppas du har haft en skön fredagkväll. Det har i alla fall jag haft. Ska alldeles strax gå och lägga mig men ville först kika in hit en liten sväng. Vad fina saker du har köpt. Och blusen i förra inlägget är ju helt underbart vacker!

Hoppas du får en skön helg!

Kram Jenny

Annas skattkammare sa...

Vilken ljuvlig dam du köpt Anette! Låter som en super-mysig dag! Nej ranten hade jag faktiskt aldrig hört förut! =) Sååå mysigt i vardagsrummet i kvällsljusens sken..
Kram /Anna

Lilla Trollbacken sa...

Åh dessa vackra provdockor! Önskar att jag kunde finna en sådan!
Vad härligt med en dag tillsammans med syster!
Min bor i Indonesien, men vi får rå om varanndra när hon kommer hem snart!
kram
Gabrielle

Anneli sa...

Min allra första tävling!
Tre vinnare får varsitt vackert ting från Madame Petite!

http://annelilau.blogspot.com/2009/09/tavling-madame-petite.html

Delta gärna!

Anneli sa...

Min allra första tävling!
Tre vinnare får varsitt vackert ting från Madame Petite!

http://annelilau.blogspot.com/2009/09/tavling-madame-petite.html

Delta gärna!

Vitt o Vältummat sa...

Så fräckt med fönstren som rumsavdelare. Kunde vara något för oss...
Ha det bra
Kram
Åsa

LOPPISLIV sa...

Så du har rantat runt du..hihi Jo att ranta runt har jag hört innan men när du skrev att du varit på ranten funderade jag lite vad du menade...hihi men nu vet jag ju. Underbar provdocka, en sån står högt på min lista också, har en redan men den har kroppmodell större, och inte så fin att ha ståendes utan något klädesplagg pp, så jag letar med ljus och lykta efter ett gammalt nattlinne eller klänning model XL :-) när det är funnet ska jag visa min docka ( har en liten bild förresten i sidobilderna på bloggen) Din var ialla fall helt ljuvligt vacker. Snyggt att ha två stycken i olika storlekar ihop också. Och din Molly blus i förra inlägget, helt lovely...som gamla lakan med rött brodyr på...suck så fin. Ska nog önska mig en sån i födelsedag nu i november. Så mysig kvällsbild från ert vardagsrum du visar, fönstrena blev bara så rätt och perfekta där. Ha en underbar helg, nu ska vi strax på 50-års kalas, makens syster fyllde år igår. Kram kram Paula

Fru Sirlig sa...

Hejsan!

Så roligt uttryck, ranten, trodde det var något annat hihi. Det ser verkligen jättemysigt ut med dina nya fina fönster!

Kram Heléne

Mjölk, Puder & Aska sa...

Hej,
ville tacka dig för en alltid inspirerande blogg, med så mycket vackert att vila ögonen på.
Du är en ständig källa till inspiration och lust till inreding.

Kramar Anna

Solsjö - Under en vind sa...

Vad bra det blev med dina fönster!! Har också en öppning i vårt varadgsrum som jag ville sätta fönster i på den ena sidan...men sambon var inte överens med mig just då...kanske kan jag övertala honom då projekten här hemma är färre...just nu klär vi om fasaden...puh vad hemskt det ser ut just nu....

Mysigt med utflykt, din docka var fin där tillsammans med den lilla!

Intresserad av en gammal nummerplåt? Kika in hos mig isåfall...auktion pågår...

Ha en skön söndag! Kram!

Marits vita skrin sa...

Hej Anette.

Vad fint det blev med dina fönster.

Hoppas du hittade klänninge n och att du tyckte om den lika mycket som jag gör.

Kram på dig bruden.
Marit

Marits vita skrin sa...

Hej igen.

Jag har oxå stl 40 i den.
Om du jätte gärna vill ha den så tror jag att vi har 1 stl 40 kvar på min butik och jag kan ju skicka den till Kalix butiken.

Men den klänningen som du köpte lät ju jätte snygg.

Kram kram

Marits vita skrin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
katarina sa...

Hej Vänsingen!!

Hihi.....Jag fattade inte heller vad du menade med ranten...
Provdockorna är helt underbart vackra.
Sånna vill jag också ha i min ägo nån gång.
Jag tror Olsson o Jenssen har dem....?

Vilken fin väska också....ser ut som en som vore perfekt åt mig...fniss...man får i liiite för mycket så att man aaaalltid får gräva efter nycklar o plånbok.
Ny väska är ju något man alltid behöver...;)
Själv köpte jag nya stövlar i fredags. Med snörning där fram...jätte fina!
Ett par skor med höga klackar och siden snörning blev det också...hihi...det är nåt speciellt med väskor och skor.

Bilden från ert rum är helt uuuunderbart!
Kan tänka mig att man kan stänga av tv`n och bara sitta där o stirra oooo njuta..;)
Ha en ny härlig vecka nu vänen!
Kraaaaaaam Katarina

Elin sa...

gud va du missbrukar utropstecken..

Floras Kulle sa...

Så himla fint! De där provdockorna... Om du vet vem som tillverkar dem får du gärna skvallra!!!

"Ranta" brukar användas i negativ betydelse hos mina släktingar i norrland, ungefär som: "slösa en massa onödig tid på att flänga mellan olika kommersiella etablissemang (typ loppisar, auktioner och inredningsbutiker...)" Konstigt vá? Låter ju som en högst seriös, vettig och meningsfull sysselsättning!

Kram:
Annette