fredag 4 september 2009

Fredagsfika !!

Vad har du där under glaskupan Anette ? Jooo, det är ju Fredag !!


Fredagsfika !! Jag har bakat min favorit, en helt underbart god kaka som går att förändra i det oändliga, idag smaksatte jag den med lite kanel och kardemumma, men jag har provat saffran till Jul, äpplen på hösten, en ned hackad Marabou stor kaka...jaaa, den går att förändra efter tycke och smak.


Hur gör ni alla andra, Fredagsfikar ni på era arbetsplatser ? Firar lite inför helgen ?..ni som inte gör det, börja med det, det är sååå uppskattat, man kan ta en Fredag var och fixa lite fika, hembakat eller inte, bara det är något sött till kaffet...eller ?
Hur som helst, här får ni receptet på denna ljuvliga kaka...
Gräddfils kaka
2 ägg, 3 dl socker, vispas pösigt
1,5 dl gräddfil, 1 hg margarin(smält), Tillsätt i smeten
3 dl vetemjöl,2 tsk bakpulver, rör ihop blanda ner i smeten.
Tillsätt gärna någon smak, kanel, kardemumma, saffran eller annat.
Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 35 min, sista tiden kan du lägga över
lite folie så att den inte gräddas för hårt, den ska vara lite gungig då man tar ut den.
Lycka till !
Ha nu en toppenhelg alla och fika riktigt mycket !
Kraam Anette

69 kommentarer:

EN INREDOHOLIC sa...

Mmmmm... så god vännen!!! Tack för tipset!!! Den ska jag göra. Visst, firar jag lite extra när det blir fredag. Snart ska jag till frissan, och då blir det en kaffe i stan, OCH ngt riktigt smarrigt :)

Ikväll ska det bli sushi då jag är gräsänka. Mumma!!

Önskar dig en fin fin helg!!

KRAM
Jannice

rustik charm sa...

Å mumsigt:) Tar mig en bit nu till frukostkaffet här hemma.
Ha en trevlig helg.
Kram Kristina

Fredrik och Micael sa...

Hej,

Kul att träffa dig också på Formex :). Ja, vi hittade en hel massa spännande nyheter. Så nu är det bara å vänta...

Idag är det nog mysa som gäller med tanke på vädret.. iaf här regnar det en hel del. Så det blir blöta hundar idag. :(

Ha en mysig fredagsfika!

Kramar / F & M

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen här blir det fika med grannen idag.När jag var liten så fikade alltid mamma med grannen och här gör vi likadant. Kanske jag börjar bli gammal. Fniss.
Ha en underbar helg.
Kram Tess

Handplockat sa...

MUMS nu blir jag fika sugen
(men började om på kur i måndags så det blir inget fika här inte)
Hör av dej när det börjar bli dax för målerier i ditt kök
hälsa alla dina snyggingar =)

Jennyshemochharmoni sa...

Å man tackar! Tar gärna en bit! Den måste jag prova. Men du så fint det blir i hallen. Toppen!Trevlig helg! KRAM

Home No.1 sa...

Hej, ett tag då fikade vi alltid på fredag men allteftersom man har jobbat skift så är man ju ibland ledig på fre. så istället på Tors. när jag jobbar em. har vi pizzakväll, det är uppskattat!
Den där fina kakan kanske till och med jag lyckas med jag är ju annars hopplös på mjuka kakor, konstigt igentligen md tanke på att jag jobbade på ett bageri förr...fniss...nehej nu är det dags att börja jobba med Home No.1=)))
Kram Annica.

Vända blad sa...

Tack snälla för receptet!
Kram Maria

Viveka i Bläckhornet sa...

Mums så god den kakan lät!

Det får bli till att baka dag. Det passar ju bra eftersom regnet öser ner.
Ska också prissätta en mass saker som har varit nerplockat i lådor efter flytten. Ja vi hade ju ett stort hus i stan. mycket är sålt, en del har jag gett bort. Men nu har jag bokat ett loppisbord i morgon. Hoppas jag blir av med det mesta.

Önskar dig en fin helg vännen

Kram Viveka

n o r d i n g å r d e n sa...

Så god kaka du gjort! Och vackert dekorerad! Tack för receptet, blir sugen att testa den. Gud vilken läcker svart gammal skrivmaskin i inlägget under, va fint att ha en sådan stående framme!

Smakligtt fredagsfika önskar Mari.

Anonym sa...

Ser mumsig ut! Bakar i perioder just nu med "äkta" mjöl från kvarnen i Strängnäs.Tror att resultatet blir bättre. Måste genast testa receptet.Fin hallen blir....

In my house sa...

Vad har du under blusen Rut..... =)


Trevlig Fredag vännen,,,, Eas å jag ska på Bio ikväll,,, Beck... En favvis till oss.... Så det blir en STOR popcorn ikväll =)

Puss på dig

Ann-Catrin sa...

Godmorgon vännen!

Äntligen är datorn pigg igen ocj jag kans kika in hos dig!

Smarrig kaka.. den ser ljuvlig ut... att byta ut mjölk till gräddfil eller yoghurt är såå mycket godare.
jag gjorde en plommon´kaka igår.. mums!

Er hall.. ojoj vad ni fixar.. kommer bli hur fint som helst..ser man ju redan nu!!

ha det så skönt i helgen..här är det friska vindar och höstkänsla

kramar
Ann-Catrin

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hallojs Vännen!

Åh så du har bakat den GODA KAKAN! Jag tror jag kikar förbi;)
Den är verkligen supergod, tyvärr så är ju jag som jag sagt tidigare, en USEL bagerska...
Fredagsfika...vet du, vi i butiken har sockerabstinens så vi fikar nåt varje dag!:)
Hoppas att du får en trevlig helg, må gott!
Kramar Camilla

hagagården sa...

Oj det såg gott ut,det måste jag prova.
kram o ha det så gott
ninni

Karin sa...

Nej nej nej!!! Jag som idag för första gången på över 1 år kommit igång med träning, inte en kaka grrr..den ser verkligen läcker ut!! Skrev av receptet iaf....*S* Trevlig helg! Kajsa

Lisas torp sa...

Åh, så härligt! TACK goa du för receptet! DEn ser såååå god ut!!!

Ha en härlig fredag!
Kram
Lisa

Gammelbålsta sa...

Hej!
Kakan ser smaskig ut. Nu blev jag verkligen sugen på att baka.
Ha en riktigt fin helg Kram Aydan

Designe sa...

Härligt med fredagsfika och tack för receptet! Hos oss blir det 2 fikaomgångar idag, riktigt lyxigt..1 medarbetare slutar och bjuder på tårta och 1 ska va tjänstledig och bjuder på fika! Trevligt! :)
Trevlig helg! Kram

Maria sa...

MM den kakan skulle jag gärna smaka=) Hoppas du får en skön dag och en underbar helg!!!
Kram Maria

Hanna sa...

Hej Anette!
Du har lika fint som alltid här hos dig :)
Kakan såg jättegod ut! Funderade precis på om jag skulle bakat något :P

Ha d riktigt gott i helgen!
Kram Hanna

butiksofie sa...

Yammi! I have got the same glasbell! Decorated wih pumkins...best regards ANja

Tulipa sa...

Hej Anette!
Tack för receptet!
Det ska jag skriva ut.
Kanske kan stoppa i lite äpplen nu också på hösten till kanelen...

Här fikar vi lite när vi känner för det, inte just fredagsfika utan mer om det kommer besök eller om här är någon arbetshjälp...

Trevlig helg!
Kram mariette

lugnet sa...

Låter underbart gott!! Vilken vacker glaskupa!!
Hoppas du får en härlig helg!
Kram//Ulrica

Tulipa sa...

Ja men jag glömde ju det viktiga!! Hallgolvet ser sååå fint ut!!!
Snyggt!!!
Kram!

pysseltanten sa...

Hallojsan...=))
Jahapp...de avgjorde de...
Har gått här o funtat på om jag skulle baka nåt tills ungarna kommer hem från skolan...
Får nog bli en Lantlifskaka...=)))
Har lite vit choklad hemma att slänga i....mmmm...
Här hemma har vi alltid FREDAGSMYS...
Fredagen är liksom HELIG...
Man vet att man har helgen framför sej...
Fast iofs jag jobbar i helgen...
Men ändåå...hihi..
Ha en myysig fredag...
kraamizar Git

Anci sa...

Hej !
Det där ser både gott och vackert ut !
Och tack för receptet :)

Trevlig helg !

Kram
Anci

Annas skattkammare sa...

Så gott det låter! Jag skrev upp receptet med en gång!
Trevlig helg!
Kram /Anna

Fågel Blå sa...

Man blir verkligen fikasugen när man ser din vackra kaka....
som ett konstverk...
Jag fikar varje Dag!
Ha en underbar Dag!
Kram Kathrine!

Nyanser av vitt sa...

Mums! Låter väldigt gott och bra att man kan stoppa i smaksättare efter humör.
Jag ska på tjejträff i helgen. Då blir det mycket gott
kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej du, fredag utan fika är ingen bra fredag! Jag är ledig så jag har fikat själv, blev lite mörk choklad. Bra recept tackar vi för, ska skriva av detta. Önskar dig en fin helg och goa kramen till dig.
AnnaMaria

Marie sa...

På mitt jobb är fikat på fredagsrasten höjdpunkten på dagen, hihi. Jättemysigt och jättegott! Kanske får bli din kaka nästa gång det är min tur att baka, ser jättegod ut!

Vad fint hallgolvet blir och den där gamla skrivmaskinen var ju toppenfin!

Ha en trevlig helg Anette!
Kram Marie

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Mums de där såg smarrigt ut!! skriver av receptet måste prova.. trevlig helg kram sussie

irma´s uthus sa...

Den ser helt underbart god ut!
Du kan du;)
trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Anette!!

Har precis avnjutit din goda kaka, barnen älskade den...undrar om det finns något kvar till mannen när han kommer från jobbet!!!!

Kram
Mari i Sjöbo

Lönnergårds Anna sa...

Tack för kakan ska genast hem och baka.
Slurp vad gott det låter.

Trevlig helg!
Kram

Ann sa...

Hej,
Vad gott det såg ut med kakan, tack för receptet också!
På mitt jobb har vi fredagsfika med hembakt ;)vi har ett schema som vi går efter, nyss smaskade jag på äkta tiramisu, underbart gott!
Trevlig helg! Kram Ann

Min Skattkammare sa...

Mums så inbjudande det ser ut!
Det är alltid välkommet med nya recept som är väl beprövade av andra!
Här blåser det så man kan bli galen, det går ju inte ens att ta en promenad! (och jag som cyklat med post i ur och skur i 25 år!)
Men då var det inget som dallrade runt midjan och kakor kunde jag äta var tionde minut. Det var tider det! ;o)
Önskar dig en riktigt skön helg, vännen!
Kramisar Kicki

Änglarnas hus sa...

Jo nog e de fredags mys på jobbet alltid :)!!

Vi brukar, till skillnad mot andra länder, klä upp oss lite extra på fredagar också..

Vi pratade om fredagsmys idag på jobbet
och en tjej sa att de brukade ha extra mys hemma på måndagskvällarna..tråkigaste dan på vecka.. också en ide tyckte jag!!

Ha en mysig fredagskäll!!
Kraaam Sanne!

Rummet för välbefinnande sa...

Äntligen Anette! Nu sitter jag ned för första gången sen överlåtelsen och bara landar lite. Dricker champagne med jordgubbar i också *ler*
Har ändrat lite på bloggen nu också har jag ändrat mitt namn också. ÄnglarumsMia finns ju inte längre...........
Så kul det var att ses och få prata lite. Tiden på Formex är ju hektisk så man hinner inte alls med allt som man tänkt sig, men att träffa dig var ju prioritet ska du veta.
Hoppas vi ses någon mer gång så vi kan prata lite mer.
Sköt om dig nu vännen!
Kram kram Mia

SussiLibySweden sa...

hej!

vilken fin smarrig kaka du bakat. Bra att du skrev receptet!!, den får man testa någon dag.

Fredagar är något speciellt och man vill göra det lite extra mysigt och vi brukar göra någon extra god lunch tillsammans för vi försöker hålla igen, men ibland som oftast blir för ofta slinker en annan god kaka i vår mun.

Ha nu en riktig skön helg,
kramar Anneli...SussiLi...

Useful Art sa...

Hihih skrev precis ett fredags-fika inlägg i min blogg också :)
Din kaka ser helt oemotståndlig ut, här blev det muffins :)

Hoppas ni får en mysig helg!
Kram /Sara

My Lovely Things sa...

Mums vilken smarrig kaka!!
Den ska jag ta och spara receptet på!!

Skrivmaskinen är så fin!! De skapar en sån otrolig stämning!

Spännande med ert golv med..Ska bli jätte kul att få se helheten..
Ha en fin helg..
Kram Anna

Blåbär och Mjölk sa...

Härligt, härligt! Vad gott det ser ut! MUMS. Jag lånar receptet och bakar den i helgen. Slänger nog i några äppelskivor, som du skrev att du prövat. Jag brukar baka ett matbröd med fil. Det är jättegott! Nu blir det första gången jag bakar en kaka med fil! Ska bli intressant.
Vad fiiiiint du har det Anette! Du måste snart bli helt slut på att få höra det hela tiden. Jag tror jag nämner det varje gång jag tittar in till dig. Hihi. Nu var det ju ett tag sedan jag var ute och bloggade. Men endå! Jag gillar allt du gör. När jag ser ditt hallgolv så känns det som en enda stor vitamin kick! Så mycket jag själv skulle vilja förändra och göraom. Du inspirerar mig så mycket.
Nu ska jag läsa i kapp mig på din sida innan jag går och lägger mig.
Önskar dig en hel mysig helg!
Stor KRAM / Åsa.

Ina sa...

Mmmmm ser smarrigt ut Anette!!!!
Hoppas allt är bra med dig!!
Vilken läcker, gammal skrivmaskin du visar i förra inlägget, jättefin!!
Kram Ina

katarina sa...

Åååå dcet där lät som en kaka i min smak! Blanda i vad man vill....
åååå måste testa....
Vi hade en sååå mysig dag igår.
Simmade och sen åkte vi o fikade...
Efter det hann jag städa lite hemma o sedan var vi på stan med båda barnen....
Fikade igen o handlade kläder...
Jag insåg att så där mysigt kommer jag kunna ha varje fredag.
Ikväll ska vi på kräftskiva...
Ha en fortsatt trevlig helg nu..
Kraaaam Katarina

C De-sign sa...

Hej Lita på att det blir fredagsfika....både på jobbet och hemma.....sååååååååå mysigt! Och tack för receptet! Jag har haft så mycket att göra på sista tiden, tre föreläsningar i rad om mitt importerade silver och design......så nu ska jag vila i helgen! Maja skickar en kram till både dig o Nisse! Fina inlägg hos dig nu som jag ska titta närmare på! Ha det så jättebra! STOR KRAM fr C

Karin sa...

Smarrigt, den ska jag testa en dag! Jag gillar att baka! Men idag ska jag ut och plantera några nyinköp...
Karin

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hallojsan!
Jepps, en nykter tjejkväll blev det...jobbar idag. Har tidigare testat det där med vinintag kvällen innan jobbet och man lär sig av sina misstag:)
Hörru, ingen blev nog mer förvånad än jag själv över att jag vann! Påsen innehöll olika prover och nån Kanebo kräm -lyxigt! Det är ju inte precis något man i dessa loppis & renoveringstider prioriterar. Jag såg dig i vimlet en snabbis, men stod & pratade med folk så jag kunde inte "komma undan". Men visst var det bra, så fina kläder och jag måste säga att vad dom är modiga som traskar omkring i underkläder! Speciellt i en så liten kommun där nästan alla känner alla. Kanske man blir mer vågad när det är tjejkväll...vi kvinns dömer ju inte varandra, det är mer som -åhå, så du har celluliter, det har jag också! Förstår du vad jag menar?
Så du for hem & målade...jag for hem och skurade bilgolvet rent från vin...en kork lossnade och nästan hela flaskan tömdes...på golvet! :( gissa om maken var sur..
Äh, sånt som händer;)
Mina tjejkvällskompisar är tydligen inte i någon vidare form idag..så eftersom jag inte får något vinsällskap ikväll blir det väl till att städa istället. Jag är nämligen inte så mycket för att sitta ensam & dricka, blir som så sorgligt..
Vet du, igår så kom maken hem lite tidigare..& FORTSATTE SLIPA trappen!! Det ringde en säljare från nån digitaltv grejs och frågade efter honom...jag sa att jag verkligen inte ville störa honom när han väl kommit igång med slipningen! & tänk, hon förstod mig helt & hållet! :)

Men hörru...när ska vi öl-vina då???
Ha det gott vännen!
Kramar Camilla

Lantliga drömmar sa...

Vilken härlig kaka! Nilla

Lilla huset på prärien sa...

Ja du ska veta att hon har det ÄNNU, ÄNNU finare på "riktigt" hemma än det man ser på bloggen. Helt suveränt hem och en suverän familj :) Jätteroligt var det att hälsa på dem.

Himla smarrig kaka... den skulle jag kunna äta upp i ett nafs ;)

Kram Jenny

kustnära sa...

Klart det ska vara lite extra när det är fredag och helgen har man framför sej. Så här på höstkanten är det alltid någon form av äppelkaka som bakas eller ev. någon med vinbär.
Så har det varit sedan barnen gick i skolan och dom kom hem och ville ha extra gott fredagsfika. Sedan någon god middag och imorgon tar vi om allt igen alltså något gott. Men vi glömmer inte bort långa, härliga skogspromenader däremellan.
Há en ljuvlig helg, kram

hemma hos lilla mej sa...

Vad smarrig den såg ut.1000 tack för receptet.Alltid lika skoj att testa nya recept.Ha en mysig lördag kramizar ~~~~RITA~~~~.

Unknown sa...

Ville bara säga hej och önska dig en skön helg.

Så vackert det blev med din skrivmaskin.
Ja det är oftast det enkla som gör det hela.....

Din hall kommer att bli sååååå fin.

Kramisar Jeanette

Marits vita skrin sa...

Kul att höra att det är fler som jag som struntar i storlekarna.

Ja det känns som om inredning och kläder hör ihop ibland.

Kram på dig
Marit

Bibban sa...

Jag packar för fullt, men när vi flyttat in då ska jag banne mig baka en god kaka, med mycke kanel..mmm så får det bli.
Ha det gött
Bibban

Millygarden sa...

Hej på dig vännen!
Mumms så god kaka du bakat..så synd att jag har så lågt till ditt trevliga fikabord... för annars har jag nog stått där på farstutrappan...fniss! Jo, jag har kämpat på med mitt CV fast tror nog jag behöver flera med olika tyngd på olika kunskaper..har jobbat med många olika jobb med vilt skilda arbetsuppgifter under åren! Kan ju erkänna att söka jobb och skriva CV är inte min starkaste sida precis!!!

Ha nu en riktigt skön kväll!
kram Marina

maria. sa...

Vi äter kladdkaksmuffins. Det är inte så tokigt det heller!

iLLi sa...

Låter riktigt mumsigt! :-)

Made in Persbo...Carina sa...

Hej vännen!
TACK för tipset om kulramen...jag har mailat henne och håller nu tummarna för att den ska bli min (eller sonens, rättare sagt ;))

Fredagsfika, torsdagsfika, onsdagsfika, tisdagsfika, måndagsfika...helgfika...suck ja, jag har aldrig kunnat säga nej till sötsaker och har heller aldrig behövt för jag har varit smal som en sticka...men så är det inte längre, nu är jag mer känd som miss kulbuk! En föga smickrande titel men den enda miss-titel jag kommer att komma i närheten av *fniss*

Å så fint det blir med hallgolvet!

Tack än en gång för kulramstipset!
Kram, Carina

Fröken Tindra sa...

Det har varit dåligt med fredagsfika på jobbet för mig länge nu. Det är ju som du skriver ganska mysigt.
Tack för receptet!
Kram!

Unknown sa...

Hej Käraste!!

Ser alldeles underbart gott ut!! =) Älskar sött!!

Hoppas att du blev full av inspiration och energi på mässan för att förgylla vardagen!!

Ha en härlig helg! kramar Malin ♥♥

hagagården sa...

Hej
Ja det var då lustigt att vi hade bakat den kakan på samma dag med samma smaksättning,det var då fasligt gott.
kram o ha en trevlig söndag
ninni

Kamomilla sa...

Ja, det är ju ett bra tips! Måste lägga bakom örat... :)

LOPPISLIV sa...

Den såg mumsig ut din kaka, den får jag testa någongång, har skrivit av receptet. Ja fredagsfika ska man göra, varje fredag på jobbet har vi frukost, en fixar och handlar, vi turas om, frallor, kokta ägg, köttbullar, röbetsallad, med mera med mera, som ett stort smörgåsbord med allt möjligt gott på. Ingen vill längre vara ledig om fredagarna för man vill inte missa den mysiga fredagsfrukosten/fikat. Det blir sån gemenskap av sånt. Nu idag ska vi söndagsfika istället, ska strax hem till våra bästa vänner på äppelkaka o vaniljsås, mums :-) Trevlig söndag Anette. Kram kram Paula

n o r d i n g å r d e n sa...

Tack bloggvännen!!!

Och hälsa godingen Nisse!

Mari.

Anonym sa...

Ser ut att vara en supergod kaka så den måste prövas. Själv bakade jag äppelmuffins idag utan något riktigt bra resultat. Barnen åt i alla fall. :) Kram Sofia

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Kakan är så fin att man inte skulle vilja ta en bit och förstöra den! Vill man vara poppis på jobbet, då tar man med sig hembakat:P

Kramis Elin

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Mums, mums! Ja den måste jag bara testa att! Hihi men jag tror inte att jag klarar av att vänta till fredagsfikat =)

Men oj så himla fint det ser ut att bli i hallen! Ja jag är mäkta imponerad!

KRAM Anita