torsdag 3 september 2009

En gammal skrivmaskin !

Tänk att en gammal skrivmaskin kan vara så vacker !! Den här hade jag helt glömt bort, den stod inne i förrådet...Vi hade den som skyltmaterial i vår butik förut..


Tangenterna är så runda och fina...och den har till och med små glasrutor på sidorna, fina detaljer.


Så nu fick den flytta in på det vita slagbordet i vardagsrummet, tung som attans, så den står stadigt vill jag lova.


Hur går det då med hallrenoveringen ? Jooo, då, sakta men säkert framåt, att måla ett hallgolv var ju inte det lättaste, hallen har ju utgångar överallt, så jag måste dela upp målningen..två strykningar är gjorda så nu väntar den andra halvan, den ska jag börja med ikväll, jag måste planera och måla då alla har gått och lagt sig, även lilla hunden i familjen. Så ni förstår att det tar lite tid...



En planka att gå på..men snart är det färdigt, jag längtar !! Äntligen får vi en ljus och fin hall !
Ha det så bra alla
Kraam Anette

44 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Anette !

Vad fint det blir ! =)
Och vilken fin skrivmaskin.
Passade ju kanon där.

Va bara nyfiken på om du hade hittat nån skolplansch ? =)

Hoppas allt är bra!

Kram Moa

Gammelbålsta sa...

Hej!
Vad fint golvet blir. Jag hade tänkt försöka mig på att måla vår trappa en sista gång eftersom jag inte hann måla den helt färdig innan vi flyttade in men det verkar kört. 3 ungar, 3 hundar och nu kattungarna och dessutom linoljefärg som torkar långsamt. Länge sedan jag såg en sådan fin gammal skrivmaskin. Ha det jättebra Kram Aydan

Unknown sa...

En sån fin skrivmaskin..
Lite pyssel med att måla ett utrymme som hall men det kommer att bli riktigt bra.
Kram Maria

annashusidingtuna sa...

Ja, jösses vilket jobb, särskilt om man måste vänta på att alla ska ha gått och lagt sig.
Men det kommer bli kanonbra när det är färdigt.
Kämpa på med golvet!!
Kram Anna

LOPPISLIV sa...

Blir jättefint i er hall Anette! Ljust och härligt. Så var det när vi målade vår trappa, oj vilken tid det tog. Vartannat trappsteg och så när alla gått och lagt sig..hihi Charmig skrivmaskin, en sån har min mamma också, de är så fina. Ja du må tro det är ett vackert hem (Ninas) ojoj vilken inspiration jag fick :-)Ha en fin dag. Kram Paula

Västbacken sa...

Vad härligt det verkar bli i din hall.

Kram

Lotta

me and alice sa...

Godmorgon Anette!
Läcker gammal skrivmaskin....
Ja du visst är det bökigt att måla golv mm. Jag minns när jag målade vår trapp för många år sedan. Då barnen var små... Inte det lättaste!! *fniss*
Er hall blir helt underbar!
Älskar din burk du köpte på Årstiden. JAg har tre från samma serie... Fast köpta i Köpenhamn...
kram och ha en toppendag!!
/Susanne

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh golvet blir ju helt underbart tyvärr i detta hus finns det inte så fina gammla golv utan här ligger det gamla parkett golv undrar om det går måla på dom? Har du någon erfarenhet av detta kanske är det bara att chansa.Vilken färg använder du när du målar golven?
Vilken skatt du hadde i din gömma, såg att det var en som gjorde ringar av gamla tangenter från skrivmaskiner. Vilket slöseri men snyggt var det. Kram Tess

johanna sa...

Hej
Ja men du vad fint det blir! Jag ska ta tag i o måla barnens rum de vill ha svart vit rutigt golv,.det blir nog fint men det är lite pyssel=)
Ha det gott!
kram

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hallojs på andra sidan!
Ojsan Anette så du står i! Du har ju hunnit hur långt som helst med hallen...här stampar vi på ett & samma ställe, har inte haft ork..frustrerande! Känns som att det blir ett vinter-vår projekt:(

Vad fin den blev inne hos dig, skrivmaskinen! Tänk vad mycket det gör när omgivningen runt en del saker byts ut...det är väl det som är grejen med "sakletandet", att se möjligheterna!

Hoppas att allt är väl med dig & övriga familjen!
Kramar Camilla

Maria sa...

Vad fint golvet blir!! Vad använder du för färg?
Och skrivmaskinen är helt underbar!!!
skulle gäran sitta och knappa på en sån;-)
Kram på dig ha en skön dag!!

Ett Vitare Hem sa...

Vad fint med skrivmaskinen och hallen kommer bli jättefin den också!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Vardagslycka sa...

Oj, vad fint det kommer att bli Anette! Men himmel vilket pyssel, allra helst om man ska vänta på att alla gått och lagt sig. Men jag håller på med vår trapp just nu och då kör jag igång direkt på morgonen när alla stuckit iväg.
Skrivmaskinen är helt underbar, vad kul när man fyndar hemma hos sig själv!
Det var jättekul att träffas , synd bara att det blev så kort stund!
Ha en härlig dag.
Kram, Carina

My home is my Castle sa...

Så flott det blir i hallen :))
Lekkert...
Det er alltid like inspirerende og gøy å besøke deg Anette :))
Nydelige bilder som alltid..

Klem,Kari

BLOGG I THAILAND.SE - Följ vårt liv genom världen sa...

Så himla snygg skrivmaskin! *Vill oxå ha* :) Och hallen blir ju så härligt ljus!

Kram!

http://www.shabbychicliv.blogspot.com/

Annas skattkammare sa...

Så tuff skrivmaskin!
Hallen kommer bli så fin!
Trevlig helg!
Kram /Anna

blaubeerhaus sa...

Hej!

Så härlig hem du har!!!
Ha en bra dag!

Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tänk att du hade en sån gammal skrivmaskin, härligt när gamla saker får en ny chans. Och jag älskar ditt golv, skulle gärna ha så.
Goa kramen till dig
AnnaMaria

Bitte sa...

Vilken charmig gammal skrivmaskin!

Och vad fint ni får det i er hall, det verkar bli så ljust och luftigt :-).

Kram
Beatrice

Eva Linnea sa...

Jag får lite ångest när jag ser din gamla fina skrivmaskin. Jag har nämligen kastat iväg en som min mamma satt och skrev på när jag var liten. Hur i hela fridens namn kunde jag göra det?? Men så var det på 80-talet, jag hade ingen känsla för så´nt då. Hittar jag en på loppis ska jag b-e mig köpa den.
Kram EL

Anci sa...

Hej !
Det där hallgolvet blir bra det :) Och jag undrar om vi inte har en gammal skrivmaskin någonstans i gömmorna, jag måste leta.

Ha en bra dag !

Kram
Anci

katarina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
fleur de coton sa...

Bonjour,
Je suis francaise et habite en bord de mer en Bretagne. Je vien depuis lontemps voir votre blog que je trouve de loin le plus beau ! c'est aboluement divin, votre intérieur avec ces ambiances de blancs sont exquis !!!!
J'avais un petit renseignement à vous demander : le plancher que vous utilisez est en pin?, quel genre de peinture mettez-vous?, spécial sol ou autre?
Merci pour votre réponse.

Cordialement, une admiratrice.

Marita sa...

Hej! Ja, det är lite pyssel att fixa hallgolv... alltid är det någon som bara måste gå där just då!! Det blir väldigt snyggt! Ska bli kul att se slutresultatet med piffing och allt.
Visst är det vackert med de gamla maskinerna! Jag hade förr en riktigt vacker gammal Halda skrivmaskin, svart som drog lite åt grönt, dessvärre ledsnade maken vid en av alla våra flyttar på att kånka på den så i ett mycket, jag menar verkligen mycket, svagt ögonblick sa jag till honom att javisst, du får ställa ut den i soprummet!!!! Hu, så tokigt det kan bli. Nu har vi ingen Halda mer.... hoppas någon tog rätt på den så att den inte hamnade på soptippen.
Kram, Marita

Lisas torp sa...

Ja visst är det vackra de gamla skrivmaskinerna!!! Det passar ju utmärkt mot allt det ljusa! Oj, så vackra detaljer!!!

Vilket jobb med att måla ett hallgolv! Där gäller det verkligen att tänka rätt så man inte målar in sej i ett hörn! Det blir jättefint!! Så duktig du är!
Kram
Lisa

beate sa...

så fint gulvet blir. Hvitt gulv er kanon-fint!

Skrivemaskinen er herlig!

Ha en strålende dag!
Beate

hemtrevnad marie sa...

Så snyggt golvet blir!!
Här måste jag nog ta itu med ommålning av våra grå golv...fy vad de blivit fula av aluminiumet på dammsugarfoten...de är svartfläckiga överallt..mindre kul... skrivmaskinen är verkligen läcker!
kraam

katarina sa...

Har mailat dig med...;)
kraaaaam

MonaA sa...

Hej Anette!

Ja, det var lite läskigt när alla mina länkar försvann, men jag kom ihåg de flesta, och har lagt tillbaka er nu! Du är självklart med, inte missar jag nåt av dina inlägg, hihi!
Och du, vilken fin och ljus hall ni får, jag bara älskar golvet, det är sååå fint!
Skrivmaskinen är urläcker, så kul att ha en sån gammal, om jag skulle hitta en sån skulle jag slå till direkt!

Stor kram till dig och lilla Nisse!
Kram kram
Mona

Skatan sa...

Hej och tack för hälsningen hos mig!

Det är kul att få följa förvandlingen. Numera stöter man mest på färdiga projekt här i bloggosfären. Har du tänkt på det? Tidigare var det fler före- och efterinlägg som uppvisades.

Nu skall jag gå ut en sväng och vädra håret. På huvudet. Benen är fortfarande somrigt nyrakade ;-)

Anna Skata

Useful Art sa...

Oj vilken fin skrivmaskin!
Och vad kul det ska bli att se hallen klar sen :)

Kram /Sara

Solsjö - Under en vind sa...

Å vad fint det blir med dina nymålade golv! Jag skulle också gärna måla våra trägolv, men vi måste nog slipa dem först..och då blir det ju genast aningens mer besvärligt....

Läcker skrivmaskin, för fin för att gömmas!

Ha en go helg! Kram!

SussiLibySweden sa...

Hej!

vad fint det kommer att bli i hallen, ljust och fräscht.

Skrivmaskinen vilken tur att du fann den så den slipper vara i ett förråd, det är bra mycket bättre att ni kan njuta av den istället.

ha en bra kväll, Anneli...SussiLi...

Emma sa...

Va fint det blir, nu blir man sugen på att slänga på lite färg på golven här hemma=)

Tyra sa...

Så flott skrivemaskin!
Anette, hva er fargekoden på gulvet i hallen?? Dødslekkert!
Klem fra Cathrine

Mamma C sa...

Vilket masterjobb du satt dig i. Men det blrir verkligen jättesnyggt.
Kram mamma C

Kamomilla sa...

Lite knepigt det där målandet, men ser ut attverkligen vara värt mödan! Nisse får smyga försiktigt omkring... :D

Skrivmaskinen är en pärla!!! Om jag nån gång ser en sån kommer jag att slå till direkt!

Änglarnas hus sa...

ska bli så spännande att se den färdiga hallen och jag förstår att det är bökigt för som du säger är ju hallen husets ryggrad..

Kram Sanne!

Prima Gård sa...

Hej Anette!

Håll ut, SNART har du en färdig, ljus hall! Det ser jättefint ut.
Snyggt också med skrivmaskinen, jag gillar att trycka till det vita lite med något markant svart.

Fortsatt trevlig kväll!
Emma.

Nika sa...

Ooo så fint ditt golv blir! Jag ska måla trappan upp till övervåningen nån dag, men det är ju som du säger svårt att hitta tidpunkter när ingen ska gå där på ett par timmar..
Kan ju måla varannat steg men jag tror katten har svårt att förstå hur jag menar när jag ska förklara gången..

Ha det bra!

Nika

Inspiration i vitt sa...

Hej, vilken underbar maskin, den pryder verkligen sin plats och tänk vilket hantverk,
har sett att nån gör ringar i silver av skrivmaskinstangenterna, rolig och fin ide'.

Tänk vad jag vet att din hall kommer att bli underbart vacker men vilket slit det är med allt.

Fina inköp du gjorde i Stockholm, jag handlade att lite jag med.
Kram på dig/Ingela.

lottens vita och gröna sa...

guuu vad fint, en gammal skrivmaskin kanske man skulle prova på att skriva lite brev på, näää den är nog mer vacker än användbar! hallgolvet kommer bli härligt ljust, det är mankemangit värre det där med ungar och djur som typ provgår heeeeeela tiden, suck jag vet!du vet att jag håller tummen för dig med du vet vad, blik!!! du är en tillgång var du än hamnar!!!

varmkram lotten

Kristall & Pynt sa...

Hej!
Vilken fin gammal skrivmaskin, det är ju så roligt med gamla grejor. Vad fint erat golv blir.
Kram Sofia

Mollys Hus sa...

Visst är det ett himla jobb men det blir ju så fint när det är färdigt :) På onsdag ska jag sova första natten i mitt nya hus :)