onsdag 26 oktober 2011

Bästa äppelkakan !

Jag älskar äppelkakor, jag har bakat åtskilliga olika varianter genom åren. Så fort jag ser någon ny god variant i en tidning eller i en bok så måste jag provbaka den !!





En stor favorit hos mig är Mormors äppelkaka som finns i vår bok Lantlig Charm på sidan 22.


Den bakar jag väldigt ofta, den är helt underbar.







Jag får ofta mejl från bokköpare som också har den kakan som sin favorit, det är roligt !! En av ingredienserna i kakan är ströbröd, hela 4 dl, och det är det som är hemligheten med kakan.


Den ska serveras med vaniljsås eller som jag tipsar om, marsan sås som blandas med vispad grädde !! Mums...Det finns många favorit recept i boken, recept som är lätta och som innehåller ingredienser som man ofta har hemma.


Ha det så bra alla


Kraaam Anette
P.S Klicka HÄR så får ni se något Juligt, en liten intervju med mig om Julen !!


22 kommentarer:

G:a Affären sa...

Vilka bilder! Du kan då göra tillvaron så otroligt fin och aptitretande. Såklart åker boken fram till helgen, ska uppdatera receptet. Boken är en favorit här hemma, de som inte har den kanske kan önska den av tomten....
Varm kram till Dig
/Cia

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Så smarrigt det ser ut !
Jag kommer ;)
Då kanske jag får testa den snart.
Härliga bilder...
Fick du min mejl igår ? Hoppas att den kom fram.
Ha en bra dag !

Kramar Sirpa

Anonym sa...

Vackert!

Kram

Unknown sa...

God morgon Anette!
Den äppelkakan blev min mans favorit oxå serverad med vaniljvisp. Han är inget för inredning så och tyckte jag var en stolla som köpte en så dyr inredningsbok men efter att jag bakat din kaka blev den plötsligt värd varje krona ;).
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

vitadrömmarobusigabarn sa...

Hej!!
låter såå gott fick tag i din mysiga bok härom
Dagen vilken mysig bok så mycket inspiration!!
Ska ta mig en tur i skogen i dag och plocka lingonris
O annat fint
Ha det gott kram Tina

marie jm sa...

Ser så gott ut!!! Ska testa den till helgen! Tack!

Vardagligating sa...

Vilka vackra bilder! Jag hoppas att jag får boken i julklapp.=) Ha en bra dag!

Suz sa...

Härlig känsla i dina bilder:) Nu blev jag sugen både på äppelkaka och julen!
Ha en härlig dag!
Kram Suzann

Syster vit sa...

Så inspirerande bilder, och tallrikarna är ju såå snygga. Jag har sett dom förut men inte tagit dom till mig, nu måste jag jaga på loppis och auktions efter dom käänner jag. Vad heter dom? :).
Kram Liselott.

Handplockat sa...

GOOOOD MORGON SNYGGING!
Tror jag måste baka lite ;)
Jag tok älskar Kallendern från Maileg ... Den hänger redan uppe hos mej
vi har två kvar tror jag ska 3 st kvar ska jag lägga undan en åt dej ?
idag ska allt in i web shopen
fler bilder på
... www.handplockat.nu

vi har kvällsöppet till 21 i morrn Torsdag
ska Ni ned på Handtverksdagarna?

har som allt Anette abstinens !

ha en Fin Onsdag
Kramar Anna

Vintage House sa...

Hej
Så gott det ser ut, jag har bakat väldigt lite äppelkaka i år vet dock inte varför...
härliga bilder......
kram
sandra

Sallys hus sa...

Hej vännen!

Åå vad det ser smaskens ut..;)
Stämningsfulla bilder också..man nästa känner doften.
Vilken mysig intervju...blev riktigt pynt sugen...man kasnke snart kan börja pynta lite med granris ute..;)
Kram Katarina

Frøken Anker sa...

Hvor morsomt - jeg har lige kigget i din bog, og satte et mærke ved æblekagen, at den skulle jeg prøve ta bage :-)

Hav en dejlig dag
Birgitte

john sa...

hello Anette, I have never tried apple cake but it looks so good ! I usually make apple crumble which everyone loves too. your table setting looks wonderful..have a nice day
Gail x

LOPPISLIV sa...

Mums ser god ut, måste nog kolla in receptet i boken :-)) Äppelkaka är ju bara såååå gott. Underbara bilder. Fin intervju också. Kraaam Paula ( sitter på jobbet under lunchen och bloggar :-))

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

nu är jag eftermiddagstrött så nu vart jag så sugen på din kaka..attans vad den såg smarrig ut..
Ha det bra!

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm vilka gofikabilder!!! Kakan låter jättegod, skulle kunnat äta halva själv=) Läste just din intervju idag, skitskoj, vi blev kollegor där=) mari.

Sivs hus sa...

Hei, herlig kake og nydelig servise. klem Siv

Vitspets sa...

Hej jag har boken så nu måste jag nog börja baka lite . Kram Karina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En bit av den till mitt kvällsthé skulle sitta fint, får ju lust och baka när du skriver om den goda kakan. Och boken har jag ju...
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Millygarden sa...

Den har jag bakat och den är verkligen jättegod!!! En annan äppelkaka du borde testa är Humlebackens äppelkaka...bakade den och bjöd på när lilla Magda fylde 4år. Många kommenterade och ville ha receptet.

Ska göra ett inlägg med recept så får du den om du inte redan har den förståss!

Kraam Marina

Lena sa...

Finfin servis!