måndag 14 november 2011

Förändringar i livet...

I vårt hus har det skett en stor förändring förra veckan...vår äldsta dotter har flyttat till en egen lägenhet ! Jag vet ju att det var dags, men ojj vad det kändes i modershjärtat..dagen var kommen och det var jätte jobbigt för mig...Samtidigt som jag gläds över dotterns lycka över att ha en egen lägenhet..alla som har gått igenom det vet precis vad jag talar om , eller hur ?



Så här såg hennes rum ut då hon bodde hemma, vill ni se mer så klicka HÄR, då ser ni hur det såg ut då vi hade renoverat hennes rum för några år sedan, himmel vad tiden går fort..vart tar alla åren vägen ?



Nu är hennes rum tomt...lilla Maja sitter och värmer sig på fönsterbrädan..det ekar där inne.

Till våren ska vi renovera rummet, vi ska ta det till vårt sovrum..och rummet som vi sover i nu ska få bli ett allrum med bäddsoffa och TV, så dottern kan ha det gott då hon kommer hem och sover. Vi har ju ett gästrum, men den sängen är inte så skön att sova i, ska byta ut madrassen där, men det är inte lätt att hitta en som ska passa till en gammal järnsäng..

Jaa, livet förändras och vi måste hänga med...

Ha det gott alla

Kraaam Anette

42 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Hej!
Har inte ännu några barn som flyttat hemifrån men jag kan tänka mig att känslan måste vara märklig...

Ska bli kul att se förvandlingen av det här rummet så småningom.
Kram Anna

Ninnis sa...

Förstår dig precis...vi är på väg in i samma fas. Livets gång och förståndet vet att det är rätt men "mammahjärtat" vill hålla kvar en stund till...=)

Kram Ninni

marie jm sa...

Åh Anette jag vet, har varit där... och det är ju mest att åren går så himla fort som man sörjer, tror jag... Men det är också så roligt att se dom bli vuxna o klara sig själv. Hoppas hos ska bo nära er! Min dotter bor i Luleå o jag i Norrköping. Alldeles för långt!!!

linnea-maria sa...

Ja nu måste hon klara sig själv, eller jag förmodar att hon har väldigt stöttande föräldrar :) Jag förstår hur tomt det måste kännas. Vi är barnlösa varannan vecka och det är väldigt tomt här när vi inte har 4 barn som stojar runt. Kram /Therese

Pia sa...

Ja, du... vår yngsta dotter har just köpt lägenhet och bara renoveringen är klar flyttar hon - om några veckor. Då blir vi på tumis här, min man och jag, som två gamla kråkor. Ok, båda döttraran bor nära oss, men det är ju inte detsamma...

Jo, jag minns så väl hur hennes rum renoverades (din dotters) och nu är hon utflugen. Något roligt för det ju med sig: man får nya ytor att renovera och inreda!

Önskar dig en fin start på den nya veckan!!

Kramar!
-Pia-

LOPPISLIV sa...

Godmorgon vännen! Ja så är det, livet förändras...ungdomarna växer upp. När våra pojkar flyttade ut för ett par år sedan, först den ena och två år senare den andre, då tyckte jag bara det kändes spännande, lillasyster här hemma däremot hade en riktig sorg över att bröderna inte bodde hemma längre, hon kände sig så ensam. Jag tror nog att det känns annorlunda när vår dotter flyttar sen om några år, då tror jag det känns värre för mig.

Men ohhh så spännande förändringa ändå hos er, att få inreda ett nytt sovrum och allrum....såååå härligt!! Jag vill ha vitt golv i vårt sovrum nu, men att få maken här hemma på samma linje kräver sin tid...fniss :-))

Ha en underbar måndag.
Kraaaaam Paula

Norregård sa...

Hej!
Det gör ont i hjärtat bara jag tänker på det....men visst är det så att tiden går så himla fort!!
Filip är 12, så jag har några år kvar än:))

Kram Malin

lisashus sa...

Åh, jag kan tro att det är en stor förändring i livet för er alla och kanske särskilt för lilla modershjärtat!
Vilket vackert rum det är och du kommer säkert att göra det vackert och till ert!
Kram
Lisa

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

Hej !

Ja tänk vad åren går..
Jag har själv en son som flyttat hemifrån,så nu väntar jag på barnbarnen ;)

Jag är säker på att du kommer att göra rummer till mågot v'ldigt fint
Du är ju sååå duktig med din inredning...

Kram/angela

Sea Angels sa...

It feels good to know when our children grow wings and fly the nest, that we have done everything that we could do to help them on their way. But nothing makes up for the space that they leave behind it breaks your heart. I am sorry for you xxxx
Lynn

Praliner sa...

Ja, det kommer att kännas tomt då barnen lämnar boet. Kan tänka mig din märkliga känsla. Kramar Jackie

♥ Pia... sa...

Hej Anette... såå nu har hon flyttat alltså.. jaa suck jag vet precis hur det känns.. både hemskt sorgligt... och spännande:) En ny fas träder in fast det dröjer innan man kommer in i det.. när min son flyttade så var jag väldigt ledsen och tyckte han flyttade till världens ände..fast det inte var längre bort än karlstad..dottern flyttade inom några km men det var också väldigt tomt och konstigt.. man vänjer sej men det tat ändå lite tid. tror nog det blir jättefint där i ert nya sovrum.. kram och ha de gott..Pia

Malin's Hus sa...

Tiden går fort.... Det ska bli spännande och se vad som händer på inrednings fronten i rummet :) väntar med spänning. Må så gott, massa kramar

Millygarden sa...

Åh jag föstår, inte lätt det där. Har ju en 12 åring som kommer vilja röra på sig och kanske läsa på annan ort... Gruvsamt men som du skriver glädjande för dotra.


Kram Marina

Vintage House sa...

Hej
Kan tänka mid att det känns väldigt konstig och en stor saknad,
Vi har långt kvar men tiden går fort..
Ska bli så kul att få se hur det kommer att bli..
ha en fin måndag
kram
sandra

Vita små hjärtan sa...

Å sånt är ju så vemodigt!!!! Vet precis hur det känns Å ett tomt rum.....
Ha en fin måndag.
Kram Agnetha.

Anonym sa...

Hej Anette!

Det gör lite ont i hjärtat på mig då jag läser detta. Min lilla rulta är bara 3 år, men jag kan ändå relatera till ditt inlägg. Jag förstår ju hur fort tiden går.

Ha en fin dag!

Kram Linda

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå, ja jag förstår att det måste vara en förändring som känns konstigt, har hon flyttat långt bort? Ja, hon får säkert ett fint gästrum att sova i när hon kommer till sitt gamla hem sedan, när flyttat runt lite pianler=) Du får i af vara glad över att hon har förmågan att stå på egna ben och VILL flytta, jag har sett så mycket av det motsatta, det är nog mer oroande, du får tänka så, men jag vet, man sätter ribban där man befinner sig... snart är detta rum fyllt och fint igen, ska bli spännande att se!!! Mari.

Katja sa...

Inte så lätt, jag kan förstå. Tyvärr kommer den dagen någon gång för alla föräldrar.
Jag tror säkert att hon kommer sakna er, det är ju en bitter-ljuv känsla att flytta hemifrån och bli vuxen på riktigt.

Anonym sa...

Ja det blir en stor förändring när barnen flyger ut men efter en tid har man vant sig och ändrat sina vanor.

Kram

Anonym sa...

Inte för att smöra men hade aldrig trott du hade en dotter gammal nog att skaffa eget! Själv har man bara en bebbe i magen så är väl i det motsatta stadiet... Hoppas hon hälsar på ofta!
Kram

Priscilla sa...

I understand your feelings because my youngest daughter has just moved to her own flat. She had lived for 5 years in Switzerland, but this is her first American flat. At least my daughter lives close enough, now to visit more than once a year.
I have an empty room, now. I think I'll make it into a retreat for me.
I hope you don't miss your daughter too much, and are able to enjoy having her home to visit.

Butiken Handplockat sa...

Men styrke kramen till Moderkakan =)
Jag vet det är inte lätt de där med järnsängar heller de är i regel för korta för en resormadrass... Men hua snygga är de allt =)

ha det bäst

Ingela sa...

Läste ditt inlägg och hela bröstkorgen snörde ihop sig. Min dotter ska flytta hemifrån den första december och jag hoppas att jag kommer att klara det bra (eller åtminstone klara det). Att jag fixar att lämna henne i hennes nya lägenhet utan att bryta ihop då det är dags för mig att åka hem...

Anonym sa...

Hon ska vara glad att ha en mamma som känner så....

Sara sa...

jag ville bara kika in och och hälsa dig en fantastisk måndagskväll och en fortsatt underbar vecka. Tack för all din inspireation. Varma kramar.

Karin Linnea sa...

Det är mycket märkligt att barnen växer upp så snabbt och flyttar hemifrån. När det väl händer känns tiden fram till dess som ett ögonblick som bara har susat förbi.
Hoppas hon inte har flyttat så långt bort. När våra killar flyttade tänkte jag mycket på att detta fenomen har alla föräldrar varit med om, med oro och glädje, och mycket melankoli. Ja, vad konstigt det är! Jag öppnade min lilla butik i den vevan! Var ju tvungen att lägga energin någonstans.
Ha det gott, Eva-Lena.

gamla skolan sa...

Förstår precis hur du känner det vännen !! Samtidigt är det skönt att dom blir vuxna och oberoende ! Det är tidens gång , och som du skriver , det är bara att hänga med ! Kramar // Susanne ♥

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll Anette

Kan tänka mig in i det hur du upplever det.
Jag har redan nu börjt förstå att om 3-år kan våran äldsta dotter Jennifer flytta hemifrån.

Det går så fort och se på lilla Ida. hon är redan 3.
Många olika faser har man i livet men jag tror att man bara får följa med. men känsslorna får ju följa med.
Jag har separations ångest med Ida nu när hon är andra veckan på dagis. med sin inskolning...
Och släppa kontrollen har jag svårt för oss.
Har ju haft henne hemma i 3 år...

Men vi har ju kvar våra tjejer ;)

Vad spännande det ska bli att få se hur rummet blir.
Jag ska försöka hugga tag i kofoten och ta bort gipsskivor imorrn.
Men dagarna bara springer iväg.

Ha en fin vecka vännen ! Kramar Sirpa

Anonym sa...

Hej så tomt men ändå så spännande för deras egen del....Nu till en annan sak såg att odd Molly tunikan i cerise som du visa för ett tag sedan finns på lisen.dk min storlek var slut men du vet inte om det är någon i Sverige som tar in den? Mvh Theresa

Kristina sa...

Mina barn är ännu små men kan tänka mig hur det känns. Vad tomt till en början men samtidigt underbart att se dem växa upp och bli självständiga självförsörjande individer!
Ha det så fint!
Kristina

Villa Tallbacka´s Home sa...

Hej kära tonårsmamma!

Vill ge dig många styrke kramar, tror du behöver dem!:)
Jag har några år kvar,men kan redan förstå känslan av tomheten som blir, usch! Tänk på allt roligt som ni haft och på sånt som skall "komma" längre fram säkerligen....
Min äldsta är 9år, åh kära vad fort tiden går, vill BROMSA tiden!!!!

Ha en jätte god vecka!

Kraam Johanna på Tallbacka

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och jag vet också precis hur det känns, sonen bor ju med sambo i eget hus nu. Men det är så roligt och hälsa på dom, och rätt vad det är kommer dom på fika. Men första tiden kände jag mig jättekonstig, det var ju något som fattades.
Varm kram
AnnaMaria

Jenny sa...

Hej Anette!
Vad spännande för dottern att flytta till eget bo fast jag förstår att det känns lite tomt för mamma..
Vi har ju min bonusdotter Tindra (10 år) boende hos oss varannan vecka och jag tycker alltid det är så tomt o tyst när hon åkt..

Ha en bra tisdag!

Kraam Jenny

Ardisia sa...

Hej Anette!
Ja du.. Kan tänka mig att det kändes i modershjärtat! Själv är jag inte där ännu, utan vi lever fortfarande småbarnsliv, men jag känner redan nu en fruktan inför dagen barnen börjar flytta ut. Men man kanske anpassar sig..

Alltid kul med renovering dock =)
KRAM
Mia

nettans lantliga hem sa...

Hej!
Jag vet precis hur det känns jag har varit med om det två gånger, men det är roligt och spännande för dom med nått eget.
/Nettan

Rosor och ruiner sa...

Jag kan verklgen tänka mig att det känns konstigt den dagen, vill inte börja tänka på det ännu, men åren går fort så snart är man där...

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

ser tomt ut=( jag har tur att mina barn har ganska många år kvar hemma..men det är gott att se barnen växa och bli stora och egna individer också.
kram på dig

john sa...

aw how very sad for you <3 but how wonderful for your daughter to spread her wings ! My sister is in the same situation with her daughter at the moment, she is having a gap year and has gone to South America..so hard for my sister.
Hugs
Gail x

charm design sa...

Forstår veldig godt hvordan du har det.Jeg har også to jenter som akkurat har flyttet ut.....
Det blir sikkert bedre etterhvert.
Ønsker deg en fin tirsdagskveld

Anonym sa...

Hej!
Jag förstår dig, det blir ju såååå tomt efter dem men då får man glädjas dubbelt när man träffas.
Det är ett stort steg för barnen och dom växer och lär sig ta ansvar på ett helt annat sätt, tro mig det är helt underbart att se hur dom hanterar livet.
Ta hand om Er.
Kram
//E

janets home & decoration sa...

Var för ett år sedan i samma situation...och jobbigt var det, fastän jag har 3 som ännu bor hemma. Man vet att dagen kommer, då de skall stå på egna ben, men ändå är man ej riktigt förberedd. Kan trösta dig med, att man blir van småningom och så tycker jag, att det fina är, att man får mera en vuxen relation till sin dotter, fastän ens barn alltid är ens barn...och så fick jag ju vara med och hjälpa, att inreda...och det var ju kul :) ...men mammas middagar är fortfarande lockande, så hon är hemma ofta :)
Kram Janet