onsdag 20 juni 2012

Midsommar dessert !!

Midsommartårtan 2008
Ja, det är lite typiskt mig att planera desserter och tårta innan menyn är klar, så är det alltid med mig, efterätten först, den är såå viktig för mig ! I år så ska våra goa vänner ha med sig desserten hit på Midsommar, åhh så spännande det ska bli, jag vet att hon är en mästare på att baka goda desserter.
Menyn har jag gjort klar, jag ska handla imorgon, det blir en klassisk sommar buffe med mycket lax och sill, jag gillar inte lax och sill men det gör alla andra.. (så jaa, jag får sikta in mig på desserten det gillar jag ju..) men det finns annat på bordet än sill också som kyckling och korv. Har ni färdigt eran meny och handlingslista inför Midsommar?
Ha det så bra alla
Kraaam Anette

32 kommentarer:

gamla skolan sa...

Godmorgon Anette !
Så fin bild och vilken härlig tårta !!!
Tyvärr ska jag jobba hela midsommarhelgen , men det blir lite god mat här hemma , bara jag och maken .
Kraamar // Susanne ♥

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Du tar helt fantastiska bilder, jag vill bara slå mig ned och hugga in, nej föresten det vore synd på så fin uppdukning och jag borde inte...
Nej här är det en del kvar att rodda i men det går framåt. Tusen tack för att du inspirerar!
Ha en skön midsommar
/Karin

LOPPISLIV sa...

Hejsan!! Nej jag är långt ifrån klar med inköpen, ska iväg och handla allt imorgon :-)) Vi ska ha midsommar här hemma tillsammans med våra goda vänner. En jordgubbstårta brukar vi göra, det hör liksom till. Den du visar idag ser väldans god ut, mums...jag älskar också efterätter :-)) Har åkt på världens dunderförkylning mitt i allt..bläää så himla trist, maken hade detta ett par dagar förra veckan när vi var nere i cypern och nu är det alltså min tur. Måste försöka kurera mig till fredag :-)

Kraaaam Paula

mormorMärtas sa...

Mmmm härligt med jordgubbstårta.
Vi åker alltid till Öland över midsommar och lever campingliv... Sand mellan tårna, brassestol och ett härligt grillknytkalas med bästa vänner och sol♥
Kram Annika

Ulrikeღ sa...

...mmmhhhh...

liebe Grüße schöne Woche
Ulrike

G:a Affären sa...

Menyn iför Midsommar är klar men handlandet återstår.
Jag älskar lax, sedan tar jag gärna en eller två snapsar till sillen.
Såklart det blir jordgubbstårta, en sån där fin som du gjort! Vilket härlig sommar bild!

Önskar dig en fin sommardag,
Cia

Unknown sa...

Mniam, mniam... Wygląda tak smacznie! Pięknie udekorowany, aż oczy się śmieją:-) Pozdrowienia:-)

Vit dröm sa...

Jo menyn är klar men handlandet drar jag ut på, blir väl att trängas med alla på tor kväll...;) Nae vars,jag har bara några småsaker jag ska handla, vi ska ha knytis.
Ha en fin dag!
Kram Anna

Ett hus på landet sa...

Här är också desserten redan bestämd. Jordgubbstårta, fast på marängbotten, eftersom jag är glutenallergiker. Hoppas den blir lika god som din ser ut att vara!

Sockerklaras sa...

Hihi...jag är precis likadan, tänker på efterrätten först när det ska planeras!:D

TACK för gratulationerna till Årets Butik, känns fantastiskt roligt och ärofyllt!

Lycka till med buffén och hoppas ni får en härlig midsommar!

KRAM /Ida

Alexandra sa...

Vi blir bortbjudna i midsommar så jag kan bara lugnt och stilla sjunka ner i en stol och njuta av ett färdig dukat bord av läckerheter!! Vilken härligt mumsig jordgubbstårta du gjort.. Jag ska nog också göra en och bjuda på i dag kanske!! Kram *Alexandra***

Sallys hus sa...

Hej gumman!

Jag gillar inte heller lax och sill....hihi...trodde jag var den enda i världen som inte äter lax...;)
Vi ska ju på bröllop men där blir det också buffé med mycket kallskuret.
Jordgubbstårta skulle jag tro att det blir till desert...fast jag är eg. inte någon tårtmänniska...tycker bättre om jordgubbar o glass om jag ska vara ärlig...;) Men absolut...en liten bit tar jag ju..;)
DIna blomlådor är så fina så fina.
Ska snickra nåt liknande så småningom jag med..;)
Ha en fin dag!
Kram Katarina

Kickan Style sa...

Satte själv igår och funderade på våran meny ( fortfarande oklart). Men desserten bestämde jag, det blir såklart nåt med jordgubbar!!

Ha en fin midsommar!

Kristina

http://www.pattern-addiction-and-more.blogspot.com sa...

Yummy! Wishing you a very beautiful Midsommar! Hugs, Barbara

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm den bilden på den tårtan är ju bara för inbjudande!!! Jaså, du gillar inte lax och sill? Ställer till med en del dilemma i Sverige sommartid förstår jag;) Men ibland blir det ju så, av olika anledningar, det räcker ju bara att man mått illa i samband med att man ätit sån mat för att man ska ha svårt att äta det igen.... jag älskar däremot lax och sill! Helst varmrökt citronpepparlax, nästan svart, smakar godare än chips! Och så sillar med creme fraischbetonade röror, typ skärgårdssill.... jag laddar alltid upp med minst 3 olika sillsorter och två olika laxsorter, MYCKET ostar, bröd, ngn fräsch sallad med tex melon och rädisa i, och så goda ägghalvor med mosad kokt äggula, majonäs, creme fr, stenbitsrom och rödlök som jag klickar tillbaka i ägghalvorna...kallt rosevin och så ngt med jordgubbar till dessert el ngn god kaka/tårta! Jag skriver så ivrigt för i skrivande stund har jag blivit förkyld och skulle ha en god vän på midsommarmiddag och jag ska jobba med, VILL så gärna fira den på tu man hand men just nu är halsen ond och huvudet tungt...men, mycket kan hända på två dygn;) Lycka till med shoppingen;) mari.

Stenmur & Gärdsgård sa...

Ser ljuvligt god ut Anette!

Låter som en mysig midsommar, jag står för västerbottenpaj och jordgubbar i år, så det blir inte så mycket att förbereda. Kan vara skönt vissa år och att alla hjälps åt..

Kram och glad midsommar!
Malin

Bygdegården sa...

tårtan såg onekligen smaskens ut. Jag har lärt mig äta sill, åtminstone den vanliga, men senapssillen får de "vuxna" äta *skratt* ha en trevlig midsommar! kram! /emma

Bygdegården sa...

tårtan såg onekligen smaskens ut. Jag har lärt mig äta sill, åtminstone den vanliga, men senapssillen får de "vuxna" äta *skratt* ha en trevlig midsommar! kram! /emma

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Precis så blir det här också, gästerna har med dessert. Och jag ska också handla imorgon, vi lär få trängas. Sill och lax älskar jag, fast tyvärr är det inte mycket jag inte gillar.... det straffar sig...fniss.
Glad midsommar och stor kram
AnnaMaria

Hanna sa...

ser gott ut.
Här har vi haft en underbar dag med härligt strandväder.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Nyanser av vitt sa...

Lax ja sill nej men jag gör en nubbesallad som jag tycker om men det är väldigt lite sill i den och väldigt små bitar. Dessert är inte riktigt min grej. Äter hellre en god förrätt :O). Ha det toppen
Kram Agneta

Bleudelavande sa...

Oooohhhh Anette that's sooo beautiful! It looks sooo yummy!
Nice day to you.

Vita huset 28 sa...

Hej vilken härlig tårta!
Jo då planerat o handlat. Ska komplettera lite idag bara. Gillar både lax o sill.
Eller jag gillar allt haha.
Ska göra en kladdkaka till efterrätt. Vännerna kommer med jordgubbar
O drickat.
Ha en skön midsommar
Kram camilla

Ekenäsliv sa...

Härlig midsommartårta!
Vill önsla dig en riktigt riktigt härlig midsommar:)
Kram Anna

Ann-Catrin sa...

Mums för sommartårtor, det får mig nästa att vattnas i munnen när jag ser din läcka tårta!

Nu får vi hoppas på en fin midsommar.. det är vi ju värda eller hur.. lite sol och värme.


En stor kram till dig
Ylva skickar en puss till Nisse.

Ann-Catrin

hemma hos lilla mej sa...

Ååå vilken smarrig tårta.Blir tårta här med .Lite god lunch blir det här .På kvällen ska vi bort så det blir suprise.Ha det gott.Kram Rita ♥

Gabriella sa...

Åh det ser alldeles ljuvligt ut! Glad midsommar!

linnea-maria sa...

Ha en underbar midsommar <3 /Therese

Viola_T sa...

Jodå, menyn är klar men maten är inte färdig ännu :-)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tittar in för att önska dig en underbar midsommarhelg!

Kram,
Regina

Ulrika sa...

Jo mycket mat blev det igår. Vi åt sill till lunch sen på kvällen blev det lax och de vi var hos hade gjort en underbar efterrätt med infryst vispad ägg, grädde och nutella. Får snart hitta tillfälle att göra den så jag kan äta den igen.

Behändigt sa...

God mat var fokus i år för mig, brukar vara massa kompisar som firar ihop, men nu blev det i mindre och lugnare skala. Ville vila mig inför sång på dop dagen efter.

Många jordgubbar och en tårta som din kan man aldrig ha för många bitar av!?

Älskar även din duk! Har du lagt en diskhandduk ovanpå en annan duk, el hur har du gjort?

Mina absoluta favoriter förutom din inredningsstil i stort är stolarna som t.ex. finns med under "utomhusdukning tv4"

Jättefin blogg och fina bilder! Underbar inredningsstil som är supersnyggt arrangerat och inrett!!!

Tack för inspirationen!