onsdag 30 maj 2012

Jag planterar

 Jaa, de senaste dagarna har jag planerat och planterat i min trädgård. Jag har en liten skiss över trädgården, på den fyller jag i alla planteringar som jag gör år från år, man glömmer ju så lätt var man planterat i landen och vad de olika växterna heter.

 I år blev det två nya Äppelträd som heter Prydnadsapel John Downie och flera klotpilar, en Norrlandsshersmin och en stor Korallkornell.
Sen ska jag köpa några fler Pioner och av mamma ska jag få Jättedaggkåpa...nu är jag igång med trädgården ! Jag ska fota och visa er sen då allting har tagit sig.


Och här vid garaget står det kartonger !! Ohh det är något som jag har velat ha i flera år, och nu äntligen så har jag slagit till !! Det är något till trädgården, jag ska packa upp och visa er så fort jag bara hinner !
Ha det så bra alla, och vad roligt att så många vill vara med i utlottningen av de fina träskorna !
Kraaam Anette

26 kommentarer:

LOPPISLIV sa...

Godmorgon Anette! Visst är det härligt nu när vi kan påta i jorden igen, nästan som meditation är det att grejja i trädgården :-)) Vi funderar på att köpa ett magnolia träd, vill också ha en lummig trädgård, men det tar ju sån tid....vill ha det nu!!! fniss...Nu blir jag så nyfiken på vad det är i paketerna?? Du visar väl oss snart hoppas jag :-)

Ha en fin onsdag!
Kram till dig //Paula

n o r d i n g å r d e n sa...

Oj va du är duktig!!! Kommer bli jättefint och kul att se sedan. Jag skulle ha planerat, planterat och köpt lite nytt jag med;) mari.

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh det är så härligt att pyssla ute när det äntligen går här i norr. Lite avundsjuk blir man när dom i söder börjar för månader sedan.Åh den är så fin din pippi tröja har spanat in den i flera år men slår aldrig till...tycker det är så svårt med storleken dom säger den är ganska tajt i...vilken storlek har du på din?
Ha en bra dag/kram Theres

Jenny sa...

Vem har inte drömt om att ha några kartonger stående i trädgården ;) Hi hi, undrar vad det är?

Ska bli kul att se mer av din trädgård!

Kram,
Jenny

Lantligt i smultronbacken sa...

Klot pilar är verkligen fina träd. Vi har ett stort på framsidan och efter några år blir det som ett stort parasoll och man kan sitta under och fika.

Kram Teres

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon på dig fina du !

Så mycket fint du visar... så kul att vara igång ;)
Finns det äppelträd som växer även där uppe ? :0
Mamma har alltid drömt.
Ska kolla vad du har för utlottning denna gången !
Missade förra.
villen fin skål på köksbordet ? Får man fråga vart den kommer ? :0

Nu är förrestwn köket beställt ! :) det blev inte riktigt som vi hade drömt om men med små knep så kommer det ändå bli vårt drömkök ! :)
Ibland måste man göra oliak val ;)

Ha en fin fin onsdag ! Kramar Sirpa

själv ska jag sova snart efter nattens jobb ! ;)

Lilla Blanka sa...

Hej goa Anette!

Ja visst är det alldeles underbart när man kan plantera och påta i trädgården..!

Hmm nu blir jag ju nyfiken (försökte läsa på kartongerna, hihi) :))

Kram och ha en jättefin dag!
Mia

Stenmur & Gärdsgård sa...

Hallåå!!!
Paketet har kommit och killarna undrade om jag skulle ha kronan när jag gifter mig ;-) ha ha...
Tack Anette, jätte fint blir så glad!

Mysigt att även du kan börja påta lite i trädgården och att rabarbren är på gång ser jag...

Hm vad har du köpt nu då?

Kul att få se,

Ha en härlig onsdag!
Tusen kramar
Malin

Sofie sa...

Jag tycker det ser ut som Hillerstorpskartonger jag, Hade själv ett gäng att packa upp förra sommaren! ;D

Mariette sa...

Superbra idé att skriva ner från år till år vad som planteras i trädgården. Jag har haft tanken tidigare men inte kommit igång, kanske man ska ta tag i det.
Ska bli kul att se hur du har det i trädgården framöver.
Kram Mariette

Ann-Catrin sa...

Hej Anette!

ja visst är det underbart nu med allt som växer.. en delsaker växer mer än vad man vill oxå.. hmm allt ogräs!

Vad nyfiken jag blir nu på det du köpt.. något riktigt fint förstår jag..

Har precis tagit fem lotter till din utlottning... de där träskorna var så söt att jag dör!!

kram kram
Ann-Catrin

Vit dröm sa...

Oj vilket jobb men vad smart att rita upp så man har koll på allt :) Bra tips!
Ska bli kul att se resultatet sedan!
Ha en fin dag!
Kram Anna

lineeirin sa...

gleder meg til å se hvordan det blir :-D

Anonym sa...

Smart att göra en skiss, det skulle jag göra... Tack för tipset! Nu blir jag nyfiken på vad du har fått hem för fint... ;-)

Lillemor Bae sa...

Underbart med pioner! De är vackra där se står och fantastiska att ta in som snittblommor!
Jättedaggkåpan är en anspråkslös växt so man lätt förbiser men de är också fantastiskt fina i alla rabatter och den milda lila limefärgade blomman är jättefin att blanda i rosbuketten!

Lycka till med dina växter, önskar att jag hade ditt ordningssinne när det gäller skisser och planering!

mormorMärtas sa...

Ja visst är det härligt att planera och plantera. Det blir spännande att se vad du har hittat på nu...
Kram Annika

Malin - stjärnflocka sa...

Det är underbart att plantera!!!
Är det nya fina utemöbler från hillestorp?
Kram Malin

Bruno och Mig sa...

Påta i trädgården är underbart. Ska bli spännande att se vad du har i paketen.

Kramar L

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Smart och göra en skiss, för sånt man tror man ska komma ihåg glömmer man över en vinter. Jättedaggkåpa är jättebra, den brer ut sig så där du planterar den behöver du inte rensa ogräs.
Kramar
AnnaMaria

Ekenäsliv sa...

Bra idé att göra en skiss, sk jag tänka på när vi kommer till den delen i vårt projekt. Nu är det full fart framåt med verandabygget:))
Spännande med kartongerna, jag gissar på att det är trädgårdsmöbler av något slag:)
Kram Anna

Sockerklaras sa...

Åh, så roligt! Det riktigt kliar i fingrarna på mig också...;) Hm...Hillerstorp...jag gissar att det är trädgårdsmöbler i kartongerna!:) Skönt för dig att värmen har kommit på riktigt nu, hela vägen upp till Kalix.:)

Kram!

Sofia sa...

Det är så roligt med trädgårdsplanering! Jag har köpt pioner i mängd de senaste åren och fått i mig en ordentlig samling. Jag har hör och häpna handlat de flesta av en säljare på tradera som heter sauson jag kan rekommendera dig att prova det för han skickar fina rötter smidigt flera gånger har de blommat redan första sommaren för mig! Kram

Annas skattkammare sa...

Åhh vad jag drömmer om en lummig trädgård med grusgångar, sittplatser och mysiga hörnor. Smart att skriva upp vad man planterat! Ska bli skoj att se din trädgård sen, och vad nyfiken jag blev på det du köpt! ;)
Kram Anna

Kristina sa...

Visst är det härligt att äntligen få påta i jorden! Vad spännande med kartongerna, är det kanske en hammock? :)
Ha det fint!

Gabriella sa...

Åh så fint och trivsamt det ser ut!

Anonym sa...

Åh vad du kommer få fint i trädgården :)Vart har du hittat äppelträden och är dom svåra att plantera?? Har stuga här i kalix och skulle också vilja prova på äppelträd och några andra fina större biskar. Har du nå bra tips?? Tack för en fin blogg...